За перспективите и проблемите пред НКЖИ разговаряме с генералния директор на компанията инж. Милчо Ламбрев, зам. генералния директор Златин Крумов, главния ревизор Бисер Минчев и финансовия директор Джоанна Димитрова

Г-н Ламбрев, как се справя НКЖИ с изпълнението на бизнес плана си за първите месеци на годината?
Изминалата 2011 г. за нас приключи изключително добре, тъй като успяхме с много труд да приравним почти до нула всички стари задължения, които компанията имаше, когато я заварихме през 2009 г.
Въз основа на тази наши действия и заложените в бизнес плана за 2012 г. цели, след счетоводното приключване на първите пет месеца ние нямаме никакви стари задължения към доставчици за материали и услуги. Имаме само текущи задължения, които покриваме възможно най-бързо и регулярно, като по този начин на никой от нашите партньори не създаваме проблеми в бизнеса. Надявам се да продължим в същия дух и за оставащите месеци от 2012 г.

Как върви изграждането на трасетата, финансирани с европейски средства?
В момента ние сме договорили 120% от осигуреното финансиране, която означава че с 20% имаме повече договорености, отколкото са отпуснатите средства по програмата. В същото време на всички отсечки, на които са приключили тръжните процедури се работи много добре - както по Димитровград - Свиленград, така и по Пловдив - Бургас.
В отсечката Септември - Пловдив, колегите, които са спечелили трите лота все още не могат да стартират работа, защото не е избрана фирма за строителен надзор, заради обжалване на процедурата. Надяваме се в скоро време този процес да приключи и да отпушим тези лотове.

Започва ремонт на гарите в София и Бургас, бихте ли казали нещо повече за този процес?
Изготвихме апликационна форма, за което преди това бяхме получили разрешение, че ще бъде отпуснато финансиране за ремонта на Централна гара София, която е една от най-възловите в страната. Получихме още разрешения за ремонт на гарите в Бургас и Пазарджик.
Тръжните процедури за Централна гара София е готова и ще стартира всеки момент, а за гарите Бургас и Пазарджик до един месец ще сме готови с документацията и ще бъдат пуснати „в ефира".

Колко ще струват тези ремонти?
Общият обем на средствата, отпуснати за трите гари ще е 50 млн. евро.

Г-н Крумов, кои участъци от ЖП инфраструктурата се рехабилитират в момента и на какъв етап е ремонтът им?
През тази година основно сме съсредоточили усилията си по Втора и Четвърта ЖП линии, тъй като тези отсечки попадат в коридори, които не се финансират от Европейския съюз и през годините са били насочвани по-малко инвестиции.
Целта е да завишим скоростите основно в отсечки по линията София - Мездра, както и в районите на Радунци, Дъбово, Кръстец ,Плачковци. Там теренът е планински и е много по-трудно за поддържане и реабилитиране на ЖП инфраструктурата.
Програмата за тази година върви по план и нямаме притеснения с темпа на работа. Смятам, че до края на годината след провеждането на съответните процедури по ЗОП ще стартираме и изпълним една голяма част от предвидените за рехабилитация отсечки: Своге - Бов, Гара Мездра, Илиянци-Курило, Зверино - Мезда юг.

Какъв е бюджетът за ремонти през тази година?
За капиталови разходи са отпуснати 90 млн. лв. В тях включваме ремонт и рехабилитация на железен път, съоръжения, сигнализация, както и на някой гари, чието състояние е тежко.

Смятате ли, че някои линии, които не са оперативни, могат да бъдат демонтирани и продадени?
Ние подхождаме деликатно към тази тема. Имаме всички разчети и анализи на всички такива неоперативни линии, но тук е въпрос на много разговори и срещи с местната власт - общини, областни управители, както и с представители на синдикатите. Вие знаете, че в определени райони железопътният транспорт е единственият достъпен по време на зимния сезон и за това трябва да бъде направена преценка.
Не бива да забравяме, че и самото демонтиране на релсите също е свързано с разходи както за демонтаж, така и за рекултивация и за изпълняване на всички екологични изисквания.

Колко километра жп път попада в графата неоперативен?
Още в средата на миналата година стартирахме работата на няколко комисии, в чийто състав влизат членове на НКЖИ и превозвачите и решихме да подходим към коловозите в гарите, които не се експлоатират.
Преди години , когато е имало сериозен пътникопоток и сериозни товари и са се правили изчисленията и оразмеряванията на гарите се е налагало те да бъдат с повече съоръжения - коловози, постройки,стрелки. За това ние решихме да преосмислим първо какво правим с тези съоръжения, като само коловозите, от които не се нуждаем по предварителни изчисления са с дължина от 200 километра.
С цел да не нарушаваме и да не направим съществена грешка в комуникацията с общините и обастните управители решихме да започнем работа именно от там.
В подпозиция на една голяма обществена поръчка предвиждаме да включим точка специализирани фирми да извършват подобна дейност.
Очаквам след демонтажа на тези коловози и предвид програмата за преструктуриране на персонала да намалим разходите си по поддръжка с около 15%.
Една част от материалите, които ще бъдат декомпозирани ще могат да се използват и при ремонт на жп участъци, което още повече би ни облекчило.

Г-н Минчев, какви цели си поставяте по отношение на безопасността?
Основната цел е да не допускаме произшествия и инциденти. През април бяха извършени два одита на системата за управление на безопасността.
На базата на резултатите компанията работи в три направления. Първото е актуализация на нормативната уредба - т.е всички документи, свързани с безопасността на превозите на товари и пътници се преразглеждат и там където трябва да има допълване, ще бъде направено.
Второто направление е модернизирането на редица съоръжения от железопътната инфраструктура, което виждате, че се извършва.
Имаме готовност в най-скоро време да започнем да изграждаме автоматични прелези, които ще заменят съществуващите работещи ръчно. Така няма да има намеса на човешкия фактор и по този начин ще бъде увеличена и безопасността.
Последното направление е да повишим квалификацията на експлоатационния персонал. В тази връзка от началото на годината се проведоха доста беседи, които завършиха с изпити. Продължаваме така и до края на годината, като сред служителите има и такива работещи в контролния сектор на компанията.

Овладява ли се проблемът свързан с кражбите в НКЖИ?
Това е актуален и все още нерешен проблем за компанията. Имайки предвид наличния финансов и човешки ресурс в НКЖИ, ние се опитваме да възстановим откраднатото. Имаме сключен договор с охранителна фирма, която наброява около 350 охранители и те наблюдават рисковите места. Имаме 150 камери на невралгични зони, като считам, че добре работим и с колегите от транспортна полиция.
Статистиката за съжаление показва, че през месец май спрямо същия месец на 2012 г. кражбите са се увеличили.
От началото на годината има 448 посегателства на стойност 569 хил. лв., като тук не се калкулира труда, за възстановяване на съоръженията.
Проблемните райони са Подуяне Разпределителна, Вакарел - Ихтиман, Ихтиман - Костенец, в Плевенско, като напоследък има и в междугарието Ямбол - Завой.

Г- жо Димитрова Какво показват последните актуални данни за финансовото състояние на Компанията?
Към 31.05.2012 г. те подчертават категорично стабилизиране и подобряване на счетоводната и финансовата отчетност, касаеща регулярни плащания месец за месец, след ефективно изплащане на всички стари задължения, разплащане с контрагенти след предоставяне на фактури, намаляване на разходите за възнаграждения вследствие на изпълнение на месечните планове за оперативно-финансово и административно преструктуриране.
Също така може да бъде отчетено и повишаване на извършени ремонти и рехабилитационни дейности в частта влагане на материали и суровини в текущо поддържане на железния път, повишаване на ефективността по извършване на дейности, както и започването на разяснителни процедури по максимално използване синергията между отделните експлоатационни дирекции.
Тези промени, които вече са в ход ще доведат до значителна и осезаема икономия от мащаба от извършване на повече дейности за единица време, от по-малко хора, с по-високо качество и по-високи критерии към ефективно и ефикасно влагане на материали и суровини и разходване на средства от държавния бюджет.

На какъв етап според бизнесплана са продажбите на неоперативни активи?
Продажбите на неоперативни активи спрямо бизнесплана се движат в рамките на планираните по месеци, като се забелязва леко забавяне от страна на планирани за продажба активи на по-високи стойности, за които са получени откази или се очаква намаление на цената.
За да се компенсира лекото изоставяне Компанията се насочва към продажба на други такива незаложени в бизнесплана, за които има текущ проявен интерес.
Като цяло очакванията са към 31.12.2012 г. нетните приходи от продажбата на неоперативни активи да бъдат не по-малко от 20 млн. лева.

Можете ли да кажете от какви средства се нуждае компанията, за да модернизира 10-те най-големи жп гари в страната?
Относно модернизацията на жп гари в страната в момента се извършва цялостен преглед на необходимостта от спешни и неотложни ремонти на основно използваните гари, през които се насочва пътникопотокът, с цел да може да се приведат както при по-добра визия, така и при по-добри услуги в самите гари.
Комисия от експерти ще подготви оценка за необходимите средства на всяка една по отделно, в зависимост от стратегията на Компанията за еднаква визия, качество на предлаганите услуги и комфорт на пътниците.
Средствата ще бъдат поетапно планирани и бюджетирани за съответната бюджетна година, в зависимост от възможностите на държавния бюджет, в частта капиталов трансфер, както и в частта допълнителни проходи и приходи от неоперативни активи, които пряко се ангажираме да инвестираме в модернизация и подобрение на всички съществуващи гарови комплекси.

Нормално ли вървят разплащанията с контрагенти?
Относно разплащането с контрагенти, можем най-отговорно да заявим, че вече втори месец НКЖИ се разплаща до 5 дни след получаването на фактура от контрагентите ни и не задържа никакви плащания под каквато и да било форма, тъй като има създадена финансово-оперативна организация на три отдела, които съгласуват помежду си нивото на извършена работа, както и правят преглед на всички текущи и съпътстващи разплащателни документи, с цел максимално бързо да се получават всички съгласувки от съответните експерти и да не се допускат забавяния във времето, тъй като основната цел е да сме изряден и коректен платец, както към държавния бюджет, така и към бизнеса.