По какъв начин се наблюдава движението на влаковете у нас и разполага ли страната ни с най-модерната диспечерска система. News.bg разговаря с директора на Поделение „Управление на движението на влаковете и капацитета" към Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) инж. Валентин Кънчев

Инж. Кънчев, намираме се в новоизградения диспечерски център в град Пловдив. Разкажете ни какво точно представлява системата, с която се наблюдава движението на влаковете.
Към Поделение „Управление на движението на влаковете и капацитета" има изграден един централен диспечерски център плюс три регионални диспечерски центъра - в София, в Пловдив и в Горна Оряховица. Именно от тези центрове се ръководи влаковата дейност по гарите.
В Пловдив има изграден съвременен диспечерски център, в който по Оперативна програма „Транспорт" са изградени нови осигурителни инсталации, които контактуват с диспечерския център в момента. От диспечерския център в Пловдив от едно работно място може да се управляват до 25 гари и 350 стрелки. Този диспечерски център позволява управлението на всички гари от едно място, движението на влаковете на блок участъци, с което се увеличава пропускателната способност и капацитета на движението на влаковете.
Всички гари са изградени от нов тип скоростна сигнализация, диспечерският център "СТС Eleketra" проверява враждебни и опасни маршрути, което допринася за безопасността на влаковото движение.
Имаме и нововъведена система "POBP", която е за ръководене на влаковата работа. Това също е нова система, чрез която се избягва стария начин на чертане на влаковете, сега те се чертаят по електронен път. По този начин от началната до крайната гара всички диспечери могат да наблюдават преминаващите влакове, с което се получава по-добра стиковка между всички диспечерски кръгове.
В системата „Eleкtra" могат да се управляват 25 гари. Имаме информация и за коловозите. Наблюдават се всички прелези, тяхното състояние, а така също се осигурява безопасността на влаковото движение. От системата може да се подава информация за закъсняване на влакове, отклоняване

Има ли директна връзка с машиниста на влака?
Имаме влакова диспечерска радио връзка с машиниста. По всяко време поддържаме връзка относно движението на влака, евентуални проблеми, които могат да възникнат. Това е една от задачите на диспечерите. Имаме внедрена и системата „TIS", с която всички международни превозвачи могат да наблюдават влаковете по трасето в България, както и преминаването им през граничните пунктове.

По какъв начин тази система за наблюдение облекчава работата на диспечерите и намалява ли риска от човешка грешка?
Това централизирано управление с всички електронни техники определено предпазва от субективни грешки.