Митрополит Аталлах Ханна в интервю за news.bg
В началото на нашия разговор бихте ли ни разказали за Ортодоксалната /православната/ църква в Ерусалим и свещените земи?
Ортодоксалната църква в Палестина е първата църква в човечеството. Тя датира от над 2000 години. Създаде я Исус Христос, да се свети неговото име, когато се роди, живя и поведе своите ученици и положи основите на вярата в тези свещени земи.
Свети Йоан Дамаскин нарече тази църква "църквата Майка", именно защото е най-старата, с най-много традиции и както казах вече първата в света.
Всички останали църкви са били основани далеч след нея. Ето защо православната патриаршия в Ерусалим е една от най-старите на земята и продължава да същесвува вече 2000 години.
Нашите последователи живеят в свещения град, в останалите палестински територии, в Израел и Йордания.
Какъв е общият брой на православните християни, живеещи в Израел и окупираните палестински територии?
Близо 150 хиляди души.
Разкажете ни за ролята на православната църква в палестинското общество. Тя има ли социални, културни и политически дейности? И дали те се отнасят само до арабите християни?
Ние сме част от палестинския арабски народ. В него има както християни, така и мюсюлмани. Ние се гордеем с нашата принадлежност към христианската вяра и православната църква. Гордеем се с принаделжността си към църквата майка.
Но в същото време се гордеем и с това, че сме част именно от палестинския народ, който се бори за своята свобода, светинии и земя, за създаването на държава, чиято столица да бъде Ерусалим.
Истината е такава, че ние в православната църква имаме човешка, социална и духовна роля. Ние не сме партия или политическо движение и не участваме в полтически дела.
И когато защитаваме палестинския народ, не го правим от политически подбуди, а от морални, правови и духовни такива.
Защото нашето църковно и верско убеждение се основава на това да подкрепим и да съчустваме на всеки потиснат и измъчен човек.
Оттук идва и съчуствието ни към палестинския народ и вярваме, че това, което му се случва е трагедия и посегателство над човешките права и човешкото достойнство. Ние го подкрепяме защото смятаме, че неговата кауза е справедлива.
От началото на престоя Ви в България срещнахте ли се с Негово високо преосвещенство Патриарх Максим или с представители на Правослваната църква? И какви са отношенията между Българската православна църква и тази в Ерусалим?
Да, срещнах се с представители на БПЦ, а с патриарх Максим ще се срещна тази неделя.
Ще имам честта да отслужа неделната литургия в храм-паметник "Св. Александър Невски". След това ще имам специална среща с него.
Българската църква, Ерусалимската и всички останали по света православни църкви са обединени от православната вяра от принадлежността им към единна свещена църква.
През годините представители на БПЦ са посещавали свещените храмове в Ерусалим и други градове. Наши представители също не веднъж са посещавали Българската православна църква.
Аз самия се запознах с патриарх Максим при неговото посещение в Светите земи през 2000 година. Тогава той участва в тържествата по случай "Великия юбилей", а именно отбелязването на 2000-та годишнина от рождението на Христос.
Имаме традиционно добри и братски отношенията с БПЦ.
Работим за това те да продължът да се развиват и засилват, защото това ще допринесе и на двете църкви и техните народи, както и за мира и добруването между хората.
Бихте ли ни разказали за ролята на Ерусалимската православна църква, когато Българската църква се бори за своята независмост?
През 1961г. в Константинопол Българската църква бе официално провъзгласена от Вселенския патриарх Атинагор за Патриаршия.
Това решение бе подкрепено от всички останали църкви, включително и Ерусалимската, която бе посетена от първия български патриарх Кирил. Ние уважаваме българската църква, оценяваме нейната история и мисия.
По време на визитата ми в парламента отправих покана към български депутати да посетят Ерусалим, подобна покана е отправена и към представителите на БПЦ.
Призовахме българската църква да увеличи броя на своите хаджии в Светите земи.
Ние се намираме в Ерусалим и приветстваме всеки гост от България.
Вие идвате от Ерусалим, бихте ли ни разказал за битието на хората в тази толкова размирна част от света?
Ситуацията е изключително тежка заради ембаргото, на което са подложени хората. Израел забранява на палестинците да се предвижват, да стигат до Ерусалим. Дори постави огради около града.
Затова ние смятаме, че тези действия са дискриминационни, неприемливи и неморални. Православната църква в Ерусалим изцяло подкрепя палестинския народ, защото смятаме, че истинският мир между Израел и арабите може да стане само ако окупацията приключи.
Ние искаме мир, искаме справедливост, искаме да се помирим, но това трябва да включва край на окупацията и страданията на палестинския народ.
Каква е позицията на Ерусалимската патриаршия спрямо палестинските политически движения? Доколкото знам тя има исторически отношения с Организацията за освобождение на Палестина /ООП/ и с покойния й лидер Ясер Арафат. И по специално какво й е отношението към Хамас?
Ние официално взаимодействаме с ООП и нейния лидер Махмуд Абас, защото това са легитимните представители на палестинския народ.
Това обаче не пречи да имаме добри отношения с всички политически партии и движения. Ние целим винаги да имаме добри отношения с всички тях, за да бъдем единни когато се борим за нашата кауза.
Това включва ли и Хамас?
Както Ви казах, всички палестински политически партии и движения.
Вие сте известен със силно изразено национално чуство и с борбата си за мир. Защо според Вас пропаднаха всички опити за сключване на мир до сега? И какъв е според Вас начинът да се постигне истински мир в този район от света?
Според мен основната причина за провала на всички опити за мир е, че великите сили, които тъврдят, че работят за мира, всъщност не действат справедливо и са на страната на Израел.
А всъщност, който иска мир не бива да е на страната на държава, упражняваща окупация и насилие над друг народ.
Ние не твърдим, че искаме тези сили да застанат срещу Израел, но поне да проявят разбиране към нашите искания, към каузата ни защото тя е справедлива.
Ние искаме независима палестинска държава до държавата Израел. Ние не призоваваме към насилие срещу евреите. Напротив, искаме и те да живеят спокойно в своята държава, но не за сметка на друг народ.
Който иска мир за Израел, трябва да иска същото и за палестинците, защото само тогава ще има мир и сигурност за Израелската държава.
Ние се надяваме всички тези държави и международни институции да работят за прекратяване на окупацията и създаването на палестинска държава - само тогава ще има истински мир.
Имало ли е опити за диалог между Вас и еврейски духовници и представители на еврейската общност?
Ние не сме против присъствието на еврейски духовници по време на наши събрания, дори в Ерусалим и други градове някои от тях са присъствали на подобни събрания. Ние смятаме, че можем да водим диалог се тези от тях, които ни признават.
Съществуват обаче крайно десни фанатизирани групи евреи, които ни наричат с най-различни обидни думи и призовават да бъдем изселени от земите ни.
Смятам, че подобни хора не биха седнали с нас на масата на диалога, защото те няма да ни чуят. Ние сме готови да говорим с умерените от тях с интелигентните, с привъжениците на мира.
Нямаме нищо против да се опитаме заедно с тях чрез диалог да намерим най-удачното решение.
Има ли евреи, които както вас да вярват в мира и съответно колко голяма е тяхната група в израелското общество?
Да, има евреи, които призовавт към мир и в много случаи са ни подкрепяли, участват с нас в семинари, в протести против окупацията и издигането на разделителни стени.
Но за съжаление те са малка част и нямат политическо влияние в Израел. Ние се молим за тях и се надяваме в бъдеще те да имат по-голямо влияние в израелското общество, за да могат да постигнат своите цели.
Какви са Вашите очаквания от предстоящата мирна конференция, в която ще участват палестински и израелски лидери, както и лидерите на великите сили?
Очакванията ми от тази конференция не се различават от тези от минали подобни конференции. Всички те принципно са важни и необходими, но са недостатъчни, ако не бъде упражнен натиск на другата страна.
Защото мирът изисква, отново подчертвам, край на окупацията над палстинските тритории, връщането на бежанците и освобождаването на задържаните.
Конференцията е позитивна, но не достатъчна, ако няма някакви реални действия, целящи постигането на истински мир.
И накрая, какви са Вашите пожелания към българския народ?
Много се радвам, че съм тук и бих искъл да поздравя българския народ за постижнията му през последните години. Също така искам да му честитя влизането в европейското семейство, ние се гордеем с това и сме щастливи поради няколко причини.
Първата е, че така се увеличава православното присъствие, което ще обогати ЕС от културно-историческа и човешка гледна точка.
Второ, за нас България е приятелска държава и ние не можем да забравим подкрепата, която е оказвала на арабските и палестинските дела.
Благодаря на българския народ.
Капуцин
на 16.12.2007 в 12:25:18 #16aleks
на 15.12.2007 в 18:40:54 #15null
на 25.11.2007 в 11:25:33 #14x_1
x_1
на 24.11.2007 в 03:56:07 #13null
на 21.11.2007 в 18:59:32 #12sevked
на 19.11.2007 в 08:52:57 #11path_to_peace
на 16.11.2007 в 15:07:16 #10news?,
news?
на 15.11.2007 в 17:59:48 #9Sioux
на 15.11.2007 в 15:43:37 #8gabriel
на 13.11.2007 в 18:58:22 #7sevked
на 13.11.2007 в 15:36:15 #6sevked
на 13.11.2007 в 15:32:16 #5бай Мамут
на 13.11.2007 в 14:06:28 #4Бойчо
на 12.11.2007 в 16:21:50 #3bulgAR
на 11.11.2007 в 02:38:19 #2power
на 10.11.2007 в 14:10:06 #1