Часове остават до предсрочните парламентарни избори, след като в предходното Народно събрание не успя да излъчи правителство и след няколко бурни работни седмици се саморазпусна. С кандидата за депутат и един от лидерите на "Изправи се! Мутри вън!" Татяна Дончева разговаря news.bg.

За втори път в рамките на няколко месеца се явявате на избори във формата на коалицията "Изправи се! Мутри вън!". Обвиняват ви в нееднородност и дори вещаят разпад. За какво постигнахте съгласие и кои са целите, които ви обединяват?

Преди една година на площада протестиращите поставиха искане да постигнем обединение в името на това да бъде отстранен ГЕРБ от властта и Бойко Борисов и да бъдат възстановени демократичните принципи и нормалното функциониране на държавата. Обединяването на политически партии, които са в различни части на политическия спектър, политически личности, които имат различни възгледи, не е проста работа. Коалицията "Изправи се! Мутри вън!" е мини моделът на това обединение.

Постигането на обединение и хомогенност на формация не става за ден - два, не става за един и два избора. Може да го установите дори и в рамките на домсъвета на вашия жилищен вход. В изграждането на такава формация са неминуеми лични конфликти, търкания, разлика във виждания, опит на някой от лидерската група да налага възгледите си на останалите. Но в крайна сметка и острите камъни се оглаждат и когато има ясни цели, а те са участието в управлението, което ще довърши политическа партия ГЕРБ, което ще помогне на хората да си върнат ключовите финансови и силови институции, което ще може да рестартира нормалната организация на живот в държавата, усилията си струват.

Вторите избори със сигурност са изпитание. С кои научени уроци от предходната кампания се явявате сега?

Не може да се постигне управление в сегашната историческа ситуация за по-продължителен период от време без компромиси. Говорим за личностни компромиси, а не за компромиси с принципи, цели и морал.

Сега на тези избори по-сигурна ли е в себе си коалицията?

Да, смятам, че да, защото хората са много по-отворени, защото са видяли, че макар и най-малобройна нашата парламентарна група беше много ефикасна в своите парламентарни прояви.

А кои неща следващото Народно събрание не трябва да допуска да прави.

Следващото Народно събрание трябва в много по-голяма степен да консолидира около 140-150 гласа, за да може да върви гладко дневният ред и приемането на ключовите закони. В много по-голяма степен да се правят работни групи между представители на различните политически сили, които да доработват законопроектите, ако трябва и да ги представят пред парламентарните групи. В много по-голяма степен трябва да се говори по същество на обсъжданите промени, на обсъжданите законопроекти, а не да се "удавя" всичко в процедура, в лични обяснения за щяло и нещяло и по всяко време, в обструкции по начин на водене и така нататък. Когато политическите сили, представени в парламента, няма какво да кажат, те обикновенно почват да говорят по процедура.

Въпросите са насочени към следващото правителство и съответно някакво коалиционно споразумение. Питаме не за личности, дори не и за партии, а за принципите, на които ИСМВ ще държи.

Първо ми се струва, че в ситуацията, в която се намира страната е много важно министерските постове да получат хора със сериозна професионална подготовка и авторитети в съответните области. Фразата, че министрите били политически назначения, тоест не разбират от сферата, за която ще отговарят и която ще ръководят, е най-глупавото нещо, което може да се направи в сегашната ситуация. Напротив, трябва да бъдат извадени професионалисти, хора, авторитетни за бранша и да бъдат политически подкрепени, като им се даде и съответната свобода на действие. Това считам за абсолютно важно.

В следващите месеци можем да се натъкнем на неща, които не подозираме, както по отношение на бюджета, така и по отношение на одобрени проекти, на хвърлени пари за някои неща, които изглеждат просто изключително глупаво взети решения. Но затова е важно там да има сериозни професионалисти, които с финната отверка могат да настройват и подзаконови нормативни актове, и персонала, с който ще работят, и смените, които ще правят по отношение на лицата. Струва ми се, че трябва да се помисли за преструктуриране на Министерския съвет, други наименования на министерствата и с малко промени във функциите, които да дадат възможност за по-лека смяна на персони.

Също така от полза ще бъдат едни малки промени в Закона за държаваната администрация, в Закона за държавния служител, които да предвидят възможност за ротиране в различни министерства, защото правителството на ГЕРБ общо взето е "циментирало" много от сферите. Както ще бъдат от полза и евентуалните промени в Закона за публичните предприятия, с които в момента се злоупотребява.

Кои са първите и най-важни законопроекти, които трябва да се внесат и в този смисъл - кое е най-важното, които трябва да се направи в държавата.

Когато министерствата, Министерският съвет и Парламентът са в ръцете на познавачи, те знаят как се работи с фина отвертка. И знаят кога да хванат и чука, и фадромата, когато трябва обаче. Без да правят драми пред цялото общество, без някой да охка и пъшка и да обяснява колко усилия е вложил. Резултатите на следващия Министерски съвет трябва да бъдат водещи при оценката, а не усилията, които някой е положил.

Съдържание: КП "Изправи се! Мутри вън!"