Полина Ал-Битар, Генерален мениджър на Цептер - България, пред news.bg

Как се изгражда марка от мащаба на Zepter?
Ние сме изградили нашия бранд благодарение най-вече на търговските ни представители. 80% от печалбата ни идва от техните продажби. Основно разчитаме на тях (на всеки 10 секунди някъде в света започва презентация на Цептер). Те работят като се ръководят от целите, които сами са си определили. Получават в замяна възможности за развитие.
„Цептер България" е създадена преди 20 години. Тя е първата компания у нас за директни продажби чрез презентации. Започваме дейност с 24 търговски консултанти. През 2012 г. консултантите  на „Цептер България" са над 2 000 човека. За 20 години имаме 160 000 уникални клиенти, като всеки един от тях е със средно 7 сключени договора.
На този етап от нашето развитие директните продажби са най-развитият ни канал. Все още онлайн пазаруването не е възможност, която предлагаме на всичките си пазари. В момента на онлайн пазаруване залагаме най-вече в Западна Европа. Обмисляме обаче да развиваме интернет като канал и в България, и то съвсем скоро. Все повече компании, дори такива, чийто бизнес не е обвързан силно с интернет, ще се насочат към световната мрежа.

Повлия ли кризата на склонността на хората да се насочат към работа без фиксирана заплата, каквато е тази на търговски представител?
В период на криза хората са дори по-склонни да се насочат към такъв тип работа, защото тя им дава възможност за по-висок доход.
За нас като компания този период не е така критичен, защото продуктите ни са предимно в сферата на здравословния начин на живот. Те посрещат основни човешки потребности. В Home Art например се предлагат кухненските ни съдове, изделия за маса и системи за вакуумиране, с които станахме известни по цял свят. Имаме и уреди с медицинско и козметично приложение, сред които Bioptron - светлинна терапия, която лекува рани, възстановява тъкани, облекчава болка, решава дерматологични проблеми на възрастни, деца и новородени. Предлагаме успешно и системи за пречистване на водата и въздуха... Хората винаги ще полагат грижи за своето здраве.

Какви качества трябва да притежава човек, за да е успешен търговски представителr? Лесно ли намирате желаещи?
На първо място - силна воля за успех. Второ - поне средно образование. Не даваме възможност на абсолютно всеки да стане наш официален представител, смятаме, че това е проява на уважение към клиента. Всеки би могъл да кандидатства за такава позиция, но ние не бихме наели абсолютно всеки. Предпочитаме да привличаме консултанти с опит в продажбите, но това не е задължително условие.
Идеалният консултант преди всичко трябва да е комуникативен, да изглежда добре, да е издръжлив, усърден и прецизен.
Кандидати има достатъчно много. Качествени кандидати, обаче, далеч по-малко. Голяма част от тях имат бариера в съзнанието си относно заплащане без фиксирани минимални доходи. Наша е ролята да покажем възможностите за доходи. Истината е, че от 10 търговци обикновено 1 или 2 успяват да продават. За нас обаче това изобщо не е плашеща цифра.

За каква част от тях това е основна работа? В какви граници се движат доходите им?
За около 25% от консултантите ни работата в Цептер в България е основна заетост. Примерите, които мога да дам, са изключително разнопосочни.
Ние заплащаме процент за всяка продажба. Има консултанти, които генерират 1 продажба на стойност 200 евро за цял месец, а в същото време техни колеги генерират 10 000 евро. Средно доходите са около 800-1000 лв, а най-добрите консултанти получават средно над 3000 лв. месечно.

Какво е различното в бизнес модела на Zepter спрямо типичния бизнес модел, базиран на мрежови маркетинг?
При мрежовия маркетинг източник на доходи са всички членуващи в организацията и колкото по-голям е техният брой, толкова по-добре за съответната организация. Ние работим с по-малък екип, който обаче също носи добри резултати. 90% от нашите търговски агенти обаче в миналото са били доволни клиенти.

Какво бихте посъветвали някого, който сега започва да се занимава с директни продажби?
Да започне да използва продуктите, които предлага. И да продължи да ги използва. Ревностно и редовно.