Предлагаме Ви интервю с Любомир Илиев, управител на "БДЖ-Товарни превози" ЕООД.

Скоро отбелязахте десетгодишнината на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД като самостоятелно дружество на железопътния пазар. Как се разви дружеството през тези години?
БДЖ е компания с дългогодишна история и опит на железопътния пазар. Последните десет години обаче бяха предизвикателство пред мениджърския екип на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД. Дружеството премина през доста тежки моменти, свързани с промени в структурата на българската икономика и спад на дела на железопътния транспорт от целия сухопътен транспорт. След либерализацията на пазара на товарните железопътни превози през 2007 г., се наложи "БДЖ-Товарни превози" ЕООД да се състезава с 13 фирми в този сектор, като не трябва да се подценява факта, че някои от тях са дъщерни компании на най-големите транспортно-логистични компании в Европа.

Благодарение на проведените през последните 5 години реформи бяха оптимизирани всички звена и процеси в дружеството. Подобрени са финансовите показатели. Внедрена е "Система за планиране и управление на ресурсите - товарни превози", която обхваща основните експлоатационни процеси на дружеството, а също така предоставя и услуги на нашите клиенти - подаване по електронен път на заявки за натоварване и превоз на вагони, електронни товарителници, проследяване на вагоните и пратките на територията на страната, получаване на съобщения за пристигнали пратки в получаваща гара и преминали пратки през граница. Всичко това е насочено към повишаване качеството на предлаганата услуга, както и информираността на клиентите.

Конкуренцията е голяма. Какъв е делът на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД в момента?
Въпреки известен спад в пазарния дял, дружеството продължава да е безспорен лидер на железопътния пазар. "БДЖ-Товарни превози" ЕООД разполага с най-големия локомотивен и вагонен парк. Ежедневно в експлоатация са над 100 локомотива и над 3000 вагона. Основно преимущество е и фактът, че дружеството е единственият железопътен оператор на фериботен комплекс Варна, който обслужва железопътно-фериботните връзки Варна-Кавказ (Русия), Варна-Черноморск (Украйна) и Варна-Черноморск (Украйна)-Поти/Батуми (Грузия). Дружеството е и единственият оператор, който работи на територията на цялата страна и обхваща целия спектър на товаропотоците - блок-влакове, групи и единични вагони.

Какви са приоритетите от тук нататък?
Фокусът е изцяло върху пазара и клиента. Политиката на дружеството е насочена към повишаване на качеството на услугата чрез комплекс от действия за подобряване на информационното обслужване на клиентите, гъвкавост и предоставяне на конкурентни условия.

Основни приоритети в стратегията на дружеството са развитието на международните превози, в т.ч. и интермодалните превози, и превръщането на България в хъб за разпределяне на товари. Усилията ни са насочени както към съседните балкански държави - Турция, Гърция и Румъния, така и към Азия.

Водят се активни преговори за стартиране на редовна блок-влакова услуга от гръцките пристанища Пирея и Солун до София, както и транзит през България за Централна Европа. Имаме договор с най-голямата контейнерна компания в света Cosco, чиито нарастващи обеми са предпоставка за увеличаване и на броя блок-влакове през нашата страна.

Развитие има и в направлението Централна Европа - Турция. Тази година стартирахме нов проект за превоз на товари от Халкали (Турция) до Виена (Австрия), чийто капацитет ще се удвои от началото на следващата година. За сега се превозват основно контейнери, предстои пускането и на блок-влакове с полу-ремаркета.

Отново се обсъжда и темата за Ro-La превозите. Инициативата е съвместно с турските и румънските държавни превозвачи TCDD Transport и JSC CFR Marfa SA. До края на 2017 г. ще бъде пуснат тестови Ro-La влак от Украйна през Румъния до България, чийто маршрут през 2018 г. ще бъде удължен до Турция.

Партньор сме и по инициативата за т.нар. "Нов път на коприната" - от Китай през Казахстан, Азербайджан и Грузия за Европа. Географското положение на България я превръща в естествена пресечна точка за товарите по този маршрут, заобикалящ Русия. Инвестициите в развитието на транспортната и интермодалната инфраструктура в страната и потенциала на нашите пристанища допринасят за превръщането на България в мост между Европа и Азия.

Как стратегията на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД се вписва в глобалните тенденции за развитието на товарните железопътни превози?
В световен мащаб все повече клиенти залагат на интелигентни и устойчиви транспортни решения, щадящи околната среда. Съществува очевидна тенденция, при която интермодалният товарен превоз засилва своите позиции спрямо традиционния автомобилен транспорт. Много страни, особено в Европа, правят големи инвестиции в развитието на инфраструктурата, пътните и железопътните мрежи се разширяват и стават все по-сложни. В резултат на това много транспортни компании вече могат да предлагат същите транзитни времена за техния интермодален товарен транспорт, както при стандартните пътни превози.

Нашата стратегия е в пълен синхрон с европейските политики за развитие на транспортната мрежа и прехвърлянето на товарните превози на средно и дълго разстояние от автомобилен към по-екологосъобразни видове транспорт, какъвто е и железопътният. България има стратегическо географско положение в Югоизточна Европа, което спомага за развитието на международните коридори и в двете основни направления: Запад-Изток и Север-Юг. Подписването на Меморандума за разбирателство между България и Гърция за развитието на железопътната връзка Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе е голяма стъпка напред за приобщаването на Балканските страни към единното европейско пространство и превръщането им в зона на сигурност и стабилност. Инвестициите в транспортната инфраструктура и терминалната мрежа определено ще донесат икономически ползи.

Какви са очакванията Ви за 2018 г.?
Убеден съм, че положените през тази година усилия ще дадат своя положителен резултат и 2018 г. ще бъде една от най-успешните в 10-годишната история на дружеството. "БДЖ-Товарни превози" ЕООД е стабилен и предпочитан партньор, както заради дългогодишния опит, така и заради доказаните експерти, които работят в дружеството.

Ще продължат да се прилагат и заложените в бизнес плана мерки за подобряване финансово-икономическото състояние на дружеството в средносрочен план: мерки за оптимизация на процеси и дейности; мерки за оптимизация на активите и пасивите, надграждане на ERP-системата, която да улесни и автоматизира работата и да подобри процесите във финансово-ръководен план.