Зам. генералният директор на НКЖИ Златин Крумов и главният ревизор Бисер Минчев пред news.bg
Г-н Минчев имаше ли сериозни инциденти през 2012 г.?
Спрямо разпоредбите на европейската комисия събитията свързани с аварии по жп мрежата ги класифицираме на три групи. Това са произшествия, инциденти и ситуации, близки до инцидентите според степентта на опасност. Най-често случващото се събитие, което ние водим като произшествие е счупването на пантографите (устройствата, с които електрическите локомотивите се свързват с конактната мрежа - бел.р.). Причините за тези аварии са или износване на контактния проводник, или амортизация на самия пантограф на локомотивите. За изминалата година имаме 119 такива произшествия, които са най-масовите за 2012 г.
Огромен брой произшествия са свъразни и с хора. За 2012 г. имаме 101 случая, като тук са нещастните инциденти със самоубийствата, ударите на прелез и ранени граждани, слизайки и качвайки се на гарите. За съжаление през 2012 г. имахме 34 опита за самоубиство, които завършиха със смърт.
Шофьорите също не се съобразяват с това, което е написано като указания на прелезите и там за миналата година имаме 14 ранени и 6 случаи с летален край.
В тази връзка какви са приоритетите ви по отношение на безопасността през тази година?
Те с нищо не се различават спрямо поставените задачи за изминалите години. Ние работим за намаляване на тези произшествия, инциденти и сутиации близки до инцидентите. При произшествията имаме 23 произшествия средно на месец, като в някои месеци са по-малко в други повече. Ситуациите близки до инциденти са 45 средно за 2012, а инцидентите са средно по 3 на месец.
За да намалим този брой ние предвиждаме работа в три посоки. Първата е работата с персонала, за което са предвидени много беседи, завършващи с изпити. Второто нещо е да подготвим машините ни за тежка и лека пътна механизация, за да може там, където имаме проблеми да реагираме веднага.
Третото направление е да организиаме големия брой ремонти. През 2012 г. освен големите инфраструктурни проекти, които се извършват с помоща на ОП Транспорт, така по-малките, които ние финансираме се извършват с цел там, където има проблеми по железния път и контактната мрежа да бъдат изчистени.
До дози момент зимната обстановка създаде ли проблеми за НКЖИ?
На този етап нямаме критични моменти. След тежката зима на 2012 г. тази до момента е по-благосклонна към нас. Все пак проблеми не плипсват, те са основно в Искърското и Кресненското дефиле. Има и затруднения които се получават по линията Септември - Добринище, където тя минава покрай скали и земни откоси и поради топлото време и дъждовете по тях жп пътя започнаха да се свличат скални и земни маси.
На линията Видин-Самоводене също има подобни проблеми, но ние там със собствени средства правим т.нар плузгач, който представлява малък тунел и по този начин предпазваме железния път от инциденти.
Г-н Крумов, какви ремонти предвиждате през първото полугодие на 2013-та?
НКЖИ има за цел след приключването на зимния сезон да започнем интензивни ремонтни дейности, като за някои от тях вече са проведени обществени поръчки, за други са в ход или предстоят.
Основно сме насочили усилията си по рехабилитацията по втора железопътна линия (София-Мездра-бел. Ред.) в отсечките Своге-Бов, Илианци - Курило и Зверино - Мезда юг. Така за цялата година ние ще ремонитраме основно 27 километра железен път.
В процедури по обществени поръчки сме за механизиран среден ремон на някои други отсечки и гари. Товатова са гара Търнак отсечката Търнак-Комунаре Търнах Аспарухово и Костенец Белово. Много усилия влагаме и в модернизацията на ЖП възел Дупница за да сведем до миниму човешкия фактор.
С наша механизация ние ще направим 54 километра ремонт по ЖП линии, които не са предвидени в обхвата на ОП Транспорт, както за този програмен период така и за 2014 -2020 г.
По този начин се стараем цялата ЖП мрежа да я приведем в такова състояне, че да гарантираме сигурност и безопасност на движението.
Правим инвестиции и в електроразпределитеното ни подделение, където подновяваме изолатори контактен проводник и др, като за тази година се предвижда подманята на 17 км. електрически кабели.
Колко от приемните сдания на гаровите комплекси имат нужда от ремонт и какви средства се отпускат за това през тази година?
За съжаление най-малко средства отделяме за подобряване състояние на приемните сдания на гаровите комплекси. През последните три години ние ремонтирахме над 70 приемни сдания. Сумите разходвани през 2011 и 2012 г. са съответно 4.9 млн. лв и 7.6 млн. лв. За тази година сме предвидили около 4 млн., като не бива да забравяме че големите гари като София, Пазарджик и Бургас ще се ремонтират със средства по ОП Транспорт.
С тези 4 млн. наши средства са предвидени за ремонт 15 гари - Банкя, Драгичево, Долно Камарци, Яна, Горна Баня, които са в района на софийското подделение. В предните години акцентирахме в пловдивския регион - Велинград, Оризово, Павел Баня, Костандово и др.
Целта е когато рехабилитираме приемните сдания това да съвпада с ремонта или строителството на железния път.
Като цяло за ремонта на всички гари по основните ЖП направления са нужни около 30 млн. лв.