"Ако 2016 година имаше още един ден, броят на пътниците щеше да е достигнал 5 милиона". Така летище София анонсира последната и най-важна за годината статистика - за броя на пътниците през 2016-а.

Тя донесе повече от красноречиви данни: пътникопотокът на столичната аерогара се е увеличил с 22% спрямо 2015-а. Така до 31 декември аеропортът е посрещнал и изпратил 4 980 387 пътници - с близо милион повече от предишната година.

От 2009 година насам пътникопотокът ежегодно нараства, но никога досега не е отбелязвал такъв скок в рамките на 12 месеца - до исторически рекордните (почти) пет милиона пътници, като експанзията на нискотарифните авиокомпании в България доведе до значително нарастване на пътникопотока през по-стария Терминал 1, през който за 2016 г. са преминали само 300 хил. души по-малко спрямо новия Терминал 2.

Смяна на терминали

С оглед на темпа на растеж на полетите на нискотарифните авиокомпании у нас, Терминал 1 най-вероятно би продължил да настига по трафик Терминал 2. Едно решение на управата на летище София обаче няма да позволи това да се случи. И това е преместването на всички полети на Ryanair от стария на новия терминал.

На 12 януари от пресцентъра на аерогарата съобщиха, че промяна влиза в сила от понеделник - 16 януари. Това решение учуди мнозина, защото е всеизвестно, че новият терминал е по-скъп заради по-добрата си инфраструктура (като например достъпа до метро) и поради тази причина избягван от нискотарифните авиокомпании, чиито бизнес модел предполага спестяване на всякакви излишни разходи.

Тогава възниква логичният въпрос защо една нискотарифна компания се мести на по-скъпия терминал? Отговора дава Решение №553 на управата на летище София от 28 октомври 2016 година, с което таксите на двата терминала се изравняват - към по-евтината.

Така авиокомпаниите вече ще заплащат по 5.50 евро такса на възрастен пътник и 2.75 евро на дете, независимо кой терминал използват. Досегашната тарифа за новия терминал беше 11.50 евро на възрастен пътник, което представлява намаление от повече от 50 процента.

Ако се чудите защо едно летище намаля таксите, при положение че се увеличава пътникопотокът, отговора дава Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", която определя изравняването на таксите като "постигане на равенство между всички летищни ползватели с оглед на еднаквото ценово третиране на пътниците".

Едно решение - двама потърпевши

С това равенство обаче не са съгласни две от ключовите авиокомпании, опериращи на летище София - Wizz Air и Bulgaria Air. Ето защо двете дружества обжалват решението на ръководството на летището, макар и с различни мотиви.

Така най-големият конкурент на Ryanair - Wizz Air, не е съгласен с промяната заради конкурентното предимство, което получават другите пазарни играчи. На практика срещу една и съща сума едните авиокомпании получават значително по-добра услуга от другите.

От Wizz Air излязоха със становище, в което казват, че "прилагането на новата схема за такси на летището е била опорочена не само от гледна точка на условията на процеса, но също така създава незаконно конкурентно предимство в услуга на всички превозвачи, които оперират на Терминал 2".

Според нискотарифната авиокомпания летището губи годишно между 8 и 10 милиона евро приходи заради изравняването на таксите на двата терминала.

Bulgaria Air от своя страна не е съгласна с друго "равенство" - изравняването на пътническите такси за вътрешни и международни полети. Единствено националният превозвач и Wizz Air летят по вътрешни дестинации - Варна и Бургас, като за всеки пътник те ще заплащат вместо досегашните 4.4 евро по 5.5 евро.

В жалба срещу решението Bulgaria Air посочват, че увеличената цена не води до еднакъв достъп до услугите на летището. Така например пътниците по вътрешните полети нямат достъп до магазините, част от кафенетата и въобще до търговската зона на аеропорта. Превозвачът посочва също, че зоната за пътниците по вътрешните линии не е отоплявана през зимата и не е охлаждана през лятото.

"На практика таксата за пътници, излитащи по вътрешните линии се увеличава без никакво изменение на инфраструктурата или разходите на Летище София, формиращи тази услуга", се посочва в жалбата.

И двете жалби са отхвърлени от ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" с мотив, че "основна цел на летищния оператор е да се даде възможност за преразпределяне на нарасналия пътнически трафик".

... и един печеливш

От изравняването на таксите най-големият печеливш е Ryanair, който, без да заплаща допълнително, бива преместен на по-модерния Терминал 2. Намалението в таксите облагодетелства и компаниите, които извършват международни полети от новия терминал, тъй като разходите им ще спаднат.

Нелогично изглежда обаче, че другата голяма нискотарифна авиокомпания Wizzair не мести полетите си на новия терминал. От пресцентъра на летището отказаха да кажат дали предстои местене на други авиокомпании и обясниха, че се водят преговори с всички. Засега обаче такива изгледи няма.

Ако и тя се премести обаче, Терминал 1 би станал почти неизползваем, тъй като огромната част от полетите извършвани от него след 16 януари ще са точно на Wizzair. Така поне от информацията досега личи, че едната авиокомпания е получила предимство пред другата.