511 000 лв. от началото на 2018 до края на месец май 2019 г. са отделени от бюджета на община Благоевград за информационно и медийно обслужване. Това съобщиха от Антикорупционния фонд (АКФ), позовавайки се на данни от проучване сред областните градове в страната на фондация "Антикорупционен фонд" (АКФ).

От 27 общини само 14 са представили пълната информация, поискана от АКФ. На първо място в класацията е Варна със 740 хиляди лв. Действията на югозападната община заслужават внимание заради непрозрачното разходване на средствата, отчитат от АКФ.

В края на 2017 г. общината регистрира дъщерното дружество "Благоевград Фест" ЕООД - 100% общинска собственост и сключва с него три договора за медийно обслужване. Това е единственото дружество, с което има сключени подобни договори за периода от началото на 2018 до края на май 2019 г. без уточнение дали има техническия и кадрови потенциал или разчита на подизпълнители в лицето на редица медии.

Според Търговския регистър общинското дружество има договор за информационно обслужване с издателя на онлайн вестник "Струма". Стойността на договора е 14 400 лв. Същата справка показа и договор с подобна дейност на стойност 3 600 лв. между "Струма" и Община Благоевград. Той не фигурира в списъка предоставен на АКФ от общината.

Чрез общинското дружество "Благоевград Фест" общината преразпределя към медиите суми без да влиза в директно договаряне. Така се избягват състезателните процедури по Закона за обществените поръчки (ЗОП), при наличие на предпоставките за това.

Подобни опити за заобикаляне на ЗОП има не само на местно, но и на централно ниво. По същата схема Агенция "Пътна инфраструктура" налива милиони в бюджета на държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД вместо да провежда прозрачни тръжни процедури за строежа и поддръжката на пътищата ни", информират от АКФ. Те дават пример със сключените от община Благоевград с "Благоевград Фест" ЕООД три договора:

- през март 2018 г. на стойност 199 186,56 лв. за срок от 12 месеца

- на 05 март 2019 г. на стойност 91 824 лв. със срок до края на годината

- през април 2019 г. е сключен идентичен договор със срок до края на 2019г.

Те са за пряко отразяване на събития и инициативи; интервюта; разработване на материали за инфраструктурни, обществени и културни проекти; международна активност на кмета и администрацията. Сред критериите за избор на партньори според самата община е и "коректното отношение на съответната медия".

Общините са задължени да публикуват и в местни издания решенията и нормативните актове, които приемат. Договорите за информационно обслужване не са притеснителни. Фактът, че договорите не са публични и не е ясно на кои медии какво се възлага и срещу какви суми, е тревожен, уточняват от АКФ.

"Гарантират ли действията на общината медийната свобода и конкурентната медийна среда? Дали не се заплаща на медии с цел да се влияе на общественото мнение? И дали по-горното "коректно отношение" не е всъщност медиен комфорт", питат от АКФ.

През май 2019 г. на "Благоевград Фест" е възложено срещу 36 000 лв. "организиране на PR и Facebook рекламни кампании, изготвяне на рекламни материали, публикации и фотозаснемане на организираните от Община Благоевград през 2019 г. инициативи", дават пример от АКФ.

Същото общинско дружество трябва да "организира и пътувания в страната и чужбина, да осигури самолетни билети, хотелски резервации/настанявания, да организира мероприятия срещу 350 000 лв.

От Община Благоевград са отказали да предоставят копия на сключените договори за информационно обслужване преди регистрирането на общинското дружество - за 2015, 2016 и 2017 година. Само от БТА са се съгласили да разкрият договора им.

След отказите на другите медийни партньори и на общината да предоставят подробности от Административен съд - Благоевград заявиха, че има надделяващ обществен интерес и договорите следва да са публични. Общината обжалва решението на благоевградския съд. Предстои заседание на Върховния административен съд през декември 2019 година.