БСП решиха да променят Наказателния кодекс (НК), но не намериха подкрепа на първо четене.

Измененията на столетницата касаят фалшифицирането на изборни протоколи, като за това нарушение те искат виновните да се наказват със затвор до 8 години. На отминалите избори умишлено бяха променяни протоколите в преференциите, посочи социалистът Иван Иванов. По думите му и управляващите ще имат полза от подобна поправка.

Заменихте изборите с технологията, изтъкна и Филип Попов от БСП.

В НК, по думите на Димитър Лазаров от ГЕРБ, има текст, който позволява наказателно преследване за длъжностни лица, които фалшифицират изборни книжа и това е текстът, отнасящ се за документни престъпления.

Реформаторът Мартин Димитров поиска машинно гласуване във всички секции. Защо всички не се обединим около машинното гласуване, попита той.

Обобщените анализи от проведените на 25.10.2015 г. и последващите балотажи на изборите за общински съветници и кметове показаха висок процент на преправени протоколи в процеса на предаване в общинските избирателни комисии, според аргументите на левицата.

Изборният кодекс въвежда изрична императивна забрана за въвеждане на поправка в протокола след подписването му от всички членове на комисията и обявяването на резултатите от гласуването от секционната избирателна комисия, освен за поправянето на явни фактически грешки. В случай на въвеждане на поправка преди посочените моменти самата поправка се подписва от всички членове на комисията, като отстрани се вписва думата „поправка”. Всяка последваща поправка в изборните протоколи довежда до манипулиране и изменение на волята на избирателите.

Настоящият законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс цели предприемане на мерки за ограничаване на възможността за поправяне и дописване на протоколите за установяване резултатите от гласуването, съставени по реда на Изборния кодекс, според аргументите на червените.

Изменението ще доведе до търсене на наказателна отговорност на лицата, които изменят официалните документи, установяващи изборните резултати след приключване на изборния процес. Съставът на престъплението включва съставяне на неистински документи или преправяне на съдържанието на такива документи след провеждане на избори. Действащата нормативна уредба не гарантира в достатъчна степен защитата на избирателните права на гражданите. Считаме, че защитата на политическите права на гражданите е не по-малко важна от защитата на собствеността, финансовите приходи и други обществени отношения, които се засягат чрез документните престъпления, аргументират се още социалистите.

Кръгът от официални документи, описани в текста на законопроекта, са всички протоколи, с които се установяват изборни резултати, в т.ч. протоколи на секционни избирателни комисии, протоколи на общински избирателни комисии, протоколи на районни избирателни комисии и такива на Централната избирателна комисия. Изменението ще има превантивен ефект и гарантира честността и обективността на изборния процес. Ненаказуемостта на деянията по съставянето на неистински протоколи с изборни резултати или по преправянето съдържанието на същите води до разрушаване на устоите на демократичността и държавността, като поставя под съмнение гарантирането на конституционно установеното активно и пасивно избирателно право на гражданите.

Въвеждането на законовото изменение е в защита на принципа на правовата държава, установен в Конституцията на Република България, и осигурява обективното отчитане на изборните резултати в предстоящите избори за органи на власт. За въвеждането на законовото изменение не са необходими допълнителни финансови средства, като съответно няма да доведе до необходимост от допълнително финансово обезпечение.