Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) ще подпомага страната ни при усвояване на средствата от Структурните фондове на ЕС и осъществяването на проекти с публично-частно партньорство.
Това стана ясно по време на срещата на премиера Сергей Станишев с президента на ЕИБ Филип Майщат.
След присъединяването ни към ЕС страната ни ще стане акционер в банката. Очаква се дяловият ни капитал да бъде 296 млн. евро
България ще бъде достоен член на Европейския съюз от 1 януари 2007 година, защото сме готови да поемем и изпълняваме ангажиментите, произтичащи от членството.
Страната ни ще даде своя принос в Общността с устойчивия си икономически растеж и подобряващата се бизнес среда, подчерта премиерът Станишев.
Министър-председателят връчи на президента на ЕИБ копие от Националната стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата на Република България до 2015 г., в която по години и по източници на финансиране са посочени приоритетните инфраструктурни проекти, които ще се реализират у нас през следващите години.
На срещата бе обсъден и Меморандумът за разбирателство за развитие и финансиране на инфраструктура между правителството и ЕИБ.
Утре той ще бъде подписан от министъра на финансите и от президента на банката.
ЕИБ заедно с Европейската комисия и Европейската банка за възстановяване и развитие са учредители на инициативата JASPERS. Тя безвъзмездно подпомага техническата подготовка на големи инфраструктурни проекти, за които се очаква финансиране от Структурните и Кохезионния фонд на ЕС.
Целта е повишаване качеството на изготвяната проектна документация, ускоряване изпълнението на проектите и усвояване на средствата от ЕС.
В края на месец август правителството одобри проект на Споразумение за дейността на JASPERS и план за действие през 2006 г.
Страната ни ще получи техническа помощ по 6 проекта:
- строителството на автомагистрала "Струма"
- управление на отпадъците в гр. София
- изграждането на четирилентов път Русе-Велико Търново
- подобряване на навигацията по р. Дунав - от остров Батин до остров Белене
- Национален център за третиране на опасни отпадъци
- закриване и рехабилитация на старото депо за твърди отпадъци в гр. Русе
Програмата на правителството предвижда с 3 държавни заема за над половин милиард евро, предоставени от ЕИБ, през следващата година да започне реализирането на три инфраструктурни проекта:
- 150 млн. евро ще осигури ЕИБ за продължаване на реконструкцията и електрификацията на жп линията Пловдив-Свиленград - гръцка/турска граница.
Това е най-големият транспортен проект, който се реализира у нас в момента. Проектната му стойност е 360 млн. евро.
От тях 153 млн. евро са безвъзмездна помощ от Европейската комисия по програма ИСПА. Досега това е най-голямата финансова подкрепа, предоставяна от ЕК за български транспортен проект. - Още 380 млн. евро ще бъдат за модернизиране на пътната инфраструктура по проекта - "Транзитни пътища V".
- Около 13 млн. евро ще е финансирането от ЕИБ по проекта "Подобряване на водния цикъл на три града в България: Сливен, Враца и Габрово". С предоставеното финансиране ще се реконструира и подмени водопроводната и канализационната мрежа, ще се модернизират пречиствателните станции за питейни и отпадни води, помпените станции и др.
Близо 1 млрд. евро е предоставила ЕИБ на България от 1992 година до сега.
Банката участва в кофинансирането на големи транспортни инфраструктурни проекти, финансирани със средства по програма ИСПА на ЕС.
Например, 70 млн. евро е осигурила финансовата институция за строителството на втория мост на река Дунав мост при Видин-Калафат.
Със средства на банката се реконструира летище "София"; трансевропейската пътна мрежа, преминаваща през страната ни; изграждат се три пречиствателни станции за отпадъчни води в Хасково, Стара Загора и Димитровград; защита на речните и морските брегове от ерозията и т. н.