Европейската комисия реши днес да наложи предпазна клауза на България по отношение на сигурността на българската гражданска авиация, предаде БТА.

Такава възможност е предвидена в Договора за присъединяване на България към Европейския съюз.

Причините, накарали Европейската комисия да вземе това решение, са слабости в структурата и работата на българските авиационни власти, липсата на достатъчно обучени кадри и на програми за непрекъснато и продължаващо обучение, слабости при установяване на нередности и вземането на недостатъчни или никакви мерки за отстраняване на открити нередности по отношение на използваните за различни цели самолети.

До отмяната на клаузата, за което Европейската комисия не определя срок, българските авиокомпании ще могат да оперират в страни членки като "трета страна" (извън ЕС).

Еврокомисарят по транспорта и вицепрезидент на Европейската комисия Жак Баро посочи, че институцията се стреми да гарантира, че всички авиационни власти покриват изискванията за контрол на безопасността на полетите и че всеки авиопревозвач, който оперира свободно на европейския пазар, има капацитета да го прави съгласно европейските изисквания за безопасност.

По думите му според Еврокомисията България не покрива зададените стандарти задоволително.

Аз говорих с българския министър на транспорта и той ме увери, че се правят усилия, за да се подобри ситуацията, каза Баро, като добави, че европейските инспектори ще продължат да следят как българската страна покрива изискванията.

Еврокомисарят подчерта, че само когато експертите са доволни, той ще препоръча да бъде отменена предпазната клауза.

Това означава, че сертификатите за правоспособност и поддръжка, издавани от българските власти, няма да бъдат автоматично признавани от останалите страни членки и че българските авиопревозвачи няма да получат свободен достъп до линиите в съюза. Клаузата не отказва достъп на българските превозвачи до въздушното пространство на общността.

Решението на комисията не засяга определен авиопревозвач, отбелязват оттам. В момента експерти извършват спешна оценка на ситуацията около всеки български авиопревозвач и заключенията ще бъдат представени през февруари на срещата на Комитета по въздушна безопасност към Европейската комисия.

Решението ще означава също, че българските авиационни продукти ще продължат за се приемат след проверки и проучвания в страните от ЕС, както се прави по отношение на "трети страни". Подобна предпазна клауза в областта на авиационната сигурност се задейства за пръв път в Европейския съюз.

Припомняме , вестник Financial Times писа, че Българският авиационен сектор ще бъде поставен под карантина след присъединяването на България към Европейския съюз на 1 януари 2007 г.

Това става след като инспекторите от Брюксел установиха "сериозни недостатъци" в процедурите по техническата сигурност на полетите. Българският авиационен сектор ще бъде поставен под карантина след присъединяването на България към Европейския съюз на 1 януари 2007 г.