Раждането на обединителния патриотизъм на българска земя в демократични условия е уникален културно-исторически и политически феномен. Правя дълбок поклон пред паметта на Апостола на Свободата - Васил Левски, защото това, което искам да кажа са кълнове от семената, които той е посял в почвата на общата ни душевност.

Това се казва в изявление на почетния председател на ДПС Ахмед Доган, публикувано в страницата му във "Фейсбук"

Този Обединителен патриотизъм, по думите му, съществено се отличава от европейски и регионални национализми по това, че не издига етнонацията като самоцел или като основополагащо условие за консолидиращите процеси в обществото. Той се базира предимно на необходимостта от Заедност на различието, а не на елиминиране или на унифициране на другостта и различието в "нароченото гърне" на етнонацията и на монолитната национална държава.

Външният свят, от който сме част и ние, е динамичен и нестабилен. Свидетели сме на геополитическо разместване на традиционни пластове на властовата система в планетарен мащаб. Това състояние на глобалното политическо време създава чувство на несигурност и тревожност.

Обстоятелствата и мотивиращите фактори във вътрешния ни свят са свързани с надградени проблеми във връзка с продължителният труден Преход, който излишно партизира и парцелизира публичното политическо пространство. Липсата на консенсус по основните приоритети на страната и хаотичната смяна на елитите е една от основните причини сега да плащаме висока социалната цена с нисък стандарт, бедност и шантав популизъм, според него.

Развитието на общественото съзнание и самосъзнание, и в частност на националното самосъзнание, не беше проектирано върху динамиката на националните интереси. Опцията на визията за бъдещето на България имаше за хоризонт включването ни в НАТО и в ЕС. Разбира се, това беше правилната стратегия и тя беше реализирана.

Но, отчита Доган, свръхочакванията за полагаема ефективност се отразиха негативно върху ценностния фундамент и дейностния мотив на Националното Самосъзнание.

 

 

През последните няколко десетилетия той често си е задавал въпроса: Защо пронационалистичните формации нямат прецизно дефинирано понятие за най-важният им инструмент за "събуждане" , "въздействие" и " насочване" на обединителната национална енергия във формулата "Национално Самосъзнание"?!

Припомня, че в първите години на прехода е лансирал идеята за необходимостта от "умерен и интелигентен български национализъм", който фактически е част от тъканта на националното самосъзнание на всички европейски страни, но смята, че не е бил разбран. 

Европейските и регионалните национализми се основават на пикови ситуации в Историята, т.е. в миналото, и са кодирани за допомпване на архетипната памет за възход, или на травми от историческо снижаване, или падение. И едното, и другото водят до разделение, противопоставяне и търсене на исторически реванш, особено на Балканите.

Българската държавност започва от хан Аспарух. А правото на последния е модерната българска държава, член на ЕС. Аз съм гражданин на тази държава и изборът ми е категоричен, защото е дълбоко мотивиран. И всеки опит за назидание, или за претенция към моята държава - като "бивша територия", засяга моето национално самосъзнание и визията ми за бъдещето.

Доган обръща внимание върху случващото се в Турция и предстоящия там референдум. 

В конкретния случай на всеки би трябвало да му е ясно, че натискът, рекетът, принудата и заплахите целят възстановяване и "демократично" легитимиране на неоосманизма. Играта е ва банк. За мен няма да е изненада, ако има трансфер на конфликтност и конфронтация на Балканите и в Европа. Защото на 16.04.2017 в съседна Турция имат референдум за преобразуване на Кемалистка Република Турция в Султанат. Безумие. Но е факт, отсича той

И сега Ние - и християни, и мюсюлмани, и всички етноси, сме в състояние да дадем исторически урок на всички, които си въобразяват, че имат историческото право да ни надзирават и направляват. Всеки от нас трябва да се определи, като направи своя вътрешен избор. Всеки от нас трябва да преживее своя исторически катарзис. Иначе за състоянието "разкрачен стоеж" се плаща много висока екзистенциална цена, и то поколения наред, предупреждава Доган.

Няма как да се преборим с бедността, ниския жизнен стандарт и отсъствието на готовност за взаимно доверие, ако в душите ни бушуват разрушителните енергии на разединението, противопоставянето и омразата, убеден е той. 

Съзнавайки, че времето е в Нас, нека да покажем на света, че и Ние сме във Времето!, заключава Доган.