Според последните проучвания на МБМД ГЕРБ запазва категорично лидерската си позиция за предстоящите европейски избори.

"Аз искам да опровергая политическата употреба на социологическите данни", подчерта Мира Янова.
Тя категорично се противопостави на своите колеги Кольо Колев, Юли Павлов и Юрий Асланов, представяйки на пресконференция проучванията и очакванията на агенцията за резултатите от вот в неделя.

„Аз съм от другата група на социолозите и журналистите, заедно с Цветозар Томов, Алфа Рисърч, Маркет Линкс", доста емоционално се обърна към присъстващите Янова.

В нетипичен за нея стил социологът индиректно обвини сови колеги в некоректна употреба на фактите.

Мира Янова обясни, че прогнозите за победа на БСП се базират на обработка на данните само на твърдия електорат - т.е. на избиратели, които заявяват, че знаят за кого ще гласуват и че гласуват винаги на избори, както и при отчитане на база избирателна активност от миналите избори за европейски парламент.

Според коментара на Янова това извеждане на определени данни от общата статистическа картина е некоректно и откроява статута и професионализма на социологическата агенция.

Мира Янова обясни, че много агенции не се занимават само и единствено със статистика и прогноза, а имат и „странични дейности".
На въпрос обаче дали „политическа употреба" е другото има на корупцията Янова обясни, че тя винаги се е въздържала от такива оценки.

Аз не споделям тази теза(тезата за победа на БСП). Предстои едната от двете тези да се докаже в неделя. Очакваме неделя вечер", заяви Янова.

Винаги около избори се говори за политическа употреба на данните, така че разбирам, че на социолозите са харесва една такава обработка", продължи експертът от МБМД.  

Мира Янова посочи, че за една теза за победа на БСП съществуват „изкушения", тъй като БСП изглежда много стабилна, кампанията й се лее, а кампанията на ГЕРБ изглажда много неубедителна и дори на момента няма изобщо такава.

Не трябва според Янова да се подценява и конформисткия вот: „До урните отиват онези, които искат да отиват. На социологическо проучване са подложени всички, тъй като ние отиваме в домовете им.

Ние, социолози и журналисти, станахме част от статуквото и хората гледат на нас като на онези от „горе", - такъв конформистки вот сме констатирали на всички избори.

На предстоящите в неделя избори МБМД очаква се по-висока избирателна активност на тези избори в сравнение с 2007 година, когато те бяха 29%. Според Янова активността може да стигне и до 40%, като именно от това колко хора отидат до урните зависи изключително много резултата на някои от париите.
Най-силно зависими от избирателната активност са ДПС и „Атака", но този вот на колебаещите се отразява и на Лидер и Новото време и на НДСВ.

Очаквам 2 милиона избиратели да отидат до избирателните секции, посочи още Янова.

"През 2005 година ДПС имаха 452 000 избиратели, от тях над 40 000 бяха от Турция.

На миналите избори за ЕП те бяха 392 000. За резултата на ДПС се гледа като се вземе резултата от миналите избори и се прибави малко отгоре. И те като пощипнат от тук-там, ще ги направят над 410 000", каза Мира Янова.

Моята лична прогноза е, че дистанцията между ГЕРБ и БСП не само ще се задържи, но и може да нарасне с 5-6% в полза на ГЕРБ и 5-6 депутатски места.

Според прогнозите от последните проучвания, правени между от 3 април до 1 юни, резултатите за политическите партии се разпределят:

  • ГЕРБ ще излезе в неделя минимум с 30%, като може да достигне дори и до 35%. Това означава, че за партията на Бойко Борисов ще гласуват 600 000 души. ГЕРБ ще има 5 или 6 депутатски места.
  • БСП ще спечели 4 мандата в ЕП, като за нея ще гласуват около 420 000 избиратели. Процентите, които БСП печели, варират между 25 - 28%.
  • ДПС ще спечели 2 или 3-ма депутата, като за тях ще гласуват най-малко 400 000 души, което прави между 15 и 18% гласове.
  • Атака ще има 2 евродепутата, като подкрепата за нея стои малко над 11% и очакваните гласове за нея са 270 000.
  • Синята коалиция ще има твърдо един евродепутат, тъй като твърдите гласоподаватели са между 130 - 140 000. Процентите н подадените бюлетини са около 8%.

Според коментара на Мира Янова с предстоящите избори ще се опровергае и още една теза, според която кампанията няма значение. „Напротив. Кампанията влияе и то много", посочи Яова.

Като пример тя изтъкна напълно неефективното използване предизборната кампания от ГЕРБ, които имат вяла и дори никаква кампания, доколкото БСП стои стабилно и се лее в пространството.

Също така феноменално, според определението на Мира Янова, е развитието на НДСВ и по-специално на кандидата Меглена Кунева.

В началото на предизборната кампания НДСВ е оставала без нито един депутат, доколкото в момента Меглена Кунева като лице на партията печели около 4%.
При една по-висока избирателна активност с шанс да спечелят по един мандат така стават както НДСВ, така и РЗС на Яне Янев.

Също влиянието на кампанията ще проличи в резултата на „Лидер" и Новото време, които въпреки че според проучванията няма да спечелят евро депутатско място, ще излязат от изборите с един добър резултат.
По думите на Мира Янова Емил Кошлуков именно в кампанията е успял да обърне представата за себе си в публичното пространство.

РЗС обаче не е използвала добре именно кампанията, тъй като преекспонира само едно ли, а действителния кандидат за евродепутат Димитър Абаджиев - е останал на заден план.
„Той имаше популярност в началото на кампанията равна на тази на Надежда Михайлова. Това беше определено грешка на кампанията на РЗС", допълни Янова.