България отказа три дати за срещи с Македония в Брюксел. Това заяви македонският вицепремиер и министър на транспорта Александър Николоски, цитиран от БГНЕС.
Относно призивите да подаде оставка, отправени от Бойко Борисов, той подчерта, че застава зад всяка своя дума по темата за отношенията между РСМ и България.
"За съжаление 20 политици, които са в края на политическите си кариери, както и историци, които не могат да направят друга кариера освен върху Македония, унищожават отношенията между два близки народа като македонския и българския, което според мен е трагедия за България. Не мога и не искам да правя това, което правят българските политици - да казвам кой трябва да ръководи България. Тъжно е това, което правят в отношенията между Македония и България. Никога не сме били по-далеч един от друг, което говори много за негативната енергия, която те внесоха в нашите отношения", изтъкна той.
По негови думи София е отказала среща със Скопие в Брюксел тази седмица, както и още две през последните седмици.
"За първата предложена дата България изобщо не успя да даде отговор, защото аз имах доста лични причини, които не бих искал да споделям с обществеността. Затова казах само, че не мога на тази дата. Тогава заявих, че през септември или октомври ще приема всяка дата, избрана от българската страна. Бяха предложени три дати за среща в Брюксел от ЕС. И за трите българската страна отговори, че няма възможност за участие. Накрая за този вторник - 1 октомври, беше предложена нова дата за среща на ниво заместник-министри или държавен секретар. Ние се съгласихме с това и нашите двама представители, държавният секретар в Министерството на транспорта и директорът на "Инфраструктура на македонските железници" отидоха в Брюксел, купиха самолетни билети, платиха хотели и когато пристигнаха в понеделник (30 ноември), получихме отговор, че българската страна не може да дойде на срещата във вторник, защото имало стачка на летището в Брюксел, въпреки че там има няколко летища, през които се стига до Брюксел. Европейската комисия беше любезна да ни информира, че ще можем или да използваме други летища, или да дойдем ден по-рано. Направихме го, нашите представители заминаха ден по-рано, но българите се оправдаха със стачката. Свършиха ни парите за самолетни билети и хотели. Очаквахме да кажат, че ще могат във вторник, сряда или четвъртък, защото стачката беше еднодневна, но и до днес няма нов срок. Разбирам българската страна, но докато не седнем и не решим тези въпроси, няма как да имаме проект, който да е осъществим", възмути се Николоски.
Той отново подчерта че проектът за жп линията до българската граница не е рентабилен.
Строежът на железница бил съвсем друг въпрос. "Ако от другата страна има отговорни хора, ще намерим общо решение за свързване с жп линия. Може би ще бъдат по-смели след изборите, трябва да намерим общо изпълнимо решение и да имаме влак Скопие-София до Черно море", коментира македонският вицепремиер.
Той изрази очакване в разумен, коректен разговор българската страна да каже дали този маршрут е най-добрият за нея или има по-добър и ще бъде намерено решение. Трябвало да се преразгледа и прогнозната стойност.
"Цените са завишени и нереалистични, хайде с по-реалистични цени. Държавата няма петролни ресурси, нито изнася диаманти, за да харчи толкова пари за толкова малко километри. Търгът е подготвен от ЕС и аз категорично ще настоявам да бъде записано, че фирмата, която ще участва, може да бъде от държава членка на Съюза или от страна кандидатка или фирма, изградила поне определен брой километри железница в страните от ЕС, за да получим качествена компания. Това е голям проект и не може да се управлява от несериозни фирми", настоя Николоски.
Той посочи, че трябва да има договорка с България откъде ще минава трасето, иначе нищо според него няма смисъл. "Най-добрият начин е да създадем общ проект и да го предложим заедно. В противен случай няма да можем да се свържем, много е просто", обобщи македонският вицепремиер.
Той заяви, че България няма пари за отсечката от Гюешево.
"Те трябва да дадат отговор какво ще правят с отсечката от Гюешево до София, като се има предвид, че те самите заявиха, че им трябват 1,200 млрд. евро за реконструкцията, които в момента нямат. Това са въпроси, на които те трябва да отговорят и аз не се намесвам там", коментира Николоски.