Строителите направили пътеки за влечуги под АМ "Европа", съобщиха от АПИ. Това е за опазване на биоразнообразието в района на Алдомировското блато. Проектантите очакват, че влечугите ще преминават през специално изградени за тази цел проходи/водостоци под магистралата, уверяват от АПИ.

Поставени са шумозаглушителни стени и мрежи за птици, а каломаслоуловители ще пречистват повърхностните води от трасето в района Алдомировското блато.

Готов е първият 17-километров участък от АМ "Европа" между Драгоман и Сливница.

Инвестицията е за 117,3 млн. лв. и е от републиканския бюджет. Модернизацията на първокласния път I-8 Драгоман - Сливница /от км 15+500 до км 32+447,20/ започна през месец май 2019 година. В участъка е изградено второ платно, а старото е реконструирано до магистрален габарит. Отсечката е с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране.

Изградени са два пътни възела "Сливница 1" и "Сливница 2", които са с енергоефективно осветление. 11 са всички големи съоръжения - 5 подлеза, 5 надлеза и мост над р. Сливнишка при 30-ти км, както и 7 площадки за отдих и принудително спиране и армонасипни стени.

Изпълнител е "ГБС Инфраструктурно строителство". Стойността на договора е 117 360 358,22 лв. с ДДС, а срокът за завършване по договор е май 2021 г. Строителният надзор е осъществен от "План Инвест Калотина" ДЗЗД, в което участват: "План Инвест Пловдив" ЕООД, "ПН Консулт 2017" ЕООД и "Сърч Корпорейшън" СРЛ (Румъния). Техният договор е за 2 232 360 лв. с ДДС.

Отсечката е част от основната трансевропейска транспортна мрежа. Трасето е по направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута и е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния Изток. Участъкът ГКПП "Калотина" - София осигурява връзка към трансевропейски коридор "Ориент/Източно Средиземноморски".

АМ "Европа" между ГКПП "Калотина" и Софийския околовръстен път е с дължина 48 км и изграждането й е разделено на три части - от ГКПП "Калотина" до Драгоман, от Драгоман до Сливница, и от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента. В момента продължава строителството на 14,5 км - от ГКПП "Калотина" до Драгоман /от км 1 до км 15+500/.

Строителните работи започнаха през февруари т. г. и по договор трябва да приключат през януари 2022 г. Проектът се финансира от Механизъма за свързана Европа и националния бюджет. Изпълнител е СТРАБАГ БПА ДЗЗД, с участници: "Щрабаг" ЕАД, "Страбаг Сп. з.о.о., Полша" и "Битумина ГмбХ-България" ЕООД. Стойността на договора е близо 165 млн. лв.

Третият участък от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента, който е 16 км, ще преминава по ново трасе. В момента се изготвя техническият проект за отсечката.