Румъния и България остават страните с най-голям брой жертви по пътищата в Европейския съюз - съответно 86 и 78 на един милион жители. Средната стойност за ЕС е 46 смъртни случая на един милион жители.

Днес Комисията публикува предварителни данни за смъртните случаи по пътищата през 2022 г.

Общото подреждане на държавите по брой на смъртните случаи не се е променило значително в сравнение с периода преди пандемията — през 2022 г. най-безопасни са били пътищата в Швеция и Дания, съответно 21 и 26 смъртни случая на един милион жители.

През миналата година при пътнотранспортни произшествия са загинали около 20 600 души: в сравнение с 2021 г. това е увеличение с 3% и се дължи на факта, че след пандемията равнищата на движение се възстановиха. В сравнение с предпандемичната 2019 г. обаче смъртните случаи са с 2000 по-малко (-10 %).

Целта на ЕС и ООН е до 2030 г. броят на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия да бъде намален наполовина.

Пътни експерти: Губим войната по пътищата

Пътни експерти: Губим войната по пътищата

Черната статистиката за загиналите и пострадалите продължава да е стряскаща

Тенденциите:

В отделните държави членки обаче напредъкът е много неравномерен. Най-голямо намаление — над 30% — отчитат Литва и Полша, след тях се нарежда Дания с 23%. За разлика от тях през последните три години броят на смъртните случаи по пътищата в държави като Ирландия, Испания, Франция, Италия, Нидерландия и Швеция е останал почти без промяна или се е увеличил.

Наличните данни от целия ЕС за 2021 г. (за 2022 г. все още няма подробни данни) показват, че 52% от смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия са настъпили по пътища извън населени места, 39% — по пътища в населени места и 9% — по автомагистрали.

В три от всеки четири смъртни случая по пътищата загиналият е бил мъж (78 %). 45% от всички загинали по пътищата са пътували с автомобил (шофьори и пътници), 18% са били пешеходци, 19% са ползвали двуколесни моторни превозни средства (мотоциклети и мотопеди), а 9% са били велосипедисти.

В населените места ситуацията по пътищата е, че близо 70% от общия брой на смъртните случаи съставляват уязвимите участници в движението - пешеходци, велосипедисти и ползватели на двуколесни моторни превозни средства. В населените места смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия най-често се дължат на катастрофи с коли и камиони. Това означава, че е наложително да се подобри защитата на уязвимите участници в движението.

Все по-големият брой на хората, които се придвижват с велосипеди, е явление, което заслужава да бъде насърчавано. Сериозно безпокойство обаче поражда тенденцията към увеличаване на броя на велосипедистите, загинали по пътищата на ЕС. Това е единствената група участници в движението, при която през последното десетилетие не се наблюдава значителен спад в броя на смъртните случаи. Една от най-важните причини за тази ситуация е продължаващата липса на адекватна инфраструктура. Предварителните данни от Франция например сочат, че в сравнение с 2019 г. през 2022 г. броят на смъртните случаи на велосипедисти се е увеличил с 30%.

България начело в ЕС по загинали в катастрофи

България начело в ЕС по загинали в катастрофи

Това показват последните данни на Евростат