Служебният кабинет на Министерството на околната среда и водите - МОСВ определи, акто основен приоритет в дейността си, постигане на приемственост и продължаване на дейностите във всички сектори на министерството на принципите на открито управление, диалог с всички партньори, контрол и отчет пред обществото, създаване на конкурентна среда за бизнеса с прозрачни правила.
Не са установени данни за наличие на корупционни практики в административни звена и структури от системата на МОСВ. Няма установени нередности и нарушения от АДФИ или Сметна палата.
Отчетът на МОСВ за дейностите в националната политика по опазване на околната среда за периода февруари - април 2017 г. показва, че Оперативна програма "Околна среда" - ОПОС 2007-2013 г. приключва с общ размер на сертифицираните разходи пред Европейската комисия в размер на 3,217 млрд. лв., което представлява 100,19 % от бюджета на програмата.
По ОПОС 2014-2020 г. са платени от ЕК над 21 млн. лв., изплатени са на бенефициентите над 11,4 млн. лв., обявени са пет процедури за безвъзмездна финансова помощ (БФП).
През отчетния период са обявени общо пет процедури чрез директно предоставяне на БФП на обща стойност 137 534 980 лв. Приоритетна ос 1 "Води": обявени две процедури на обща стойност 30 000 000 лв. с осигурено финансиране от Кохезионния фонд и средства от Националния бюджет (НБ). Приоритетна ос 2 "Отпадъци": обявена една процедура на стойност 91 500 000 лв. с осигурено финансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и със средства от НБ. Приоритетна ос 3 "Натура 2000 и биоразнообразие": обявени две процедури на обща стойност 16 034 980 лв. с осигурено финансиране от ЕФРР и със средства от НБ.
През отчетния период са подписани два административни договора за БФП (АДБФП) по приоритетна ос 1 "Води" на ОПОС 2014-2020 г.
Министърът на околната среда и водите и кметът на Елхово подписват договор за проектиране и строителство на пречиствателна станция за отпадъчни води, довеждащ колектор и частична рехабилитация на ВиК мрежата на града. Инвестицията е на стойност 18 867 785 лв., от които 13 854 566 лв. е размерът на БФП. Новата ПСОВ ще обслужва 11 000 жители, 10 347 души ще ползват рехабилитираната водоснабдителна мрежа, а и загубите на питейна вода ще бъдат намалени.
Договор за БФП по ОПОС 2014-2020 г. е подписан на 30 март между служебните министри на околната среда и водите и на здравеопазването за предоставяне на 10 млн. лв., за оборудване на 10 лаборатории за подобряване мониторинга на качеството на питейните води. Новата апаратура ще оптимизира работата на регионалните здравни инспекции в Бургас, Варна, Велико Търново, Враца, Плевен, Пловдив, Русе, Стара Загора и София, както и на Националния център по радиобиология и радиационна защита в София.
На 14 януари 2016 г. Съдът на ЕС постанови Решение № С-141/14, с което България е осъдена за това, че е нарушила европейското законодателство при одобряването на проекти за вятърни генератори и голф игрище в района на Калиакра без да отчете кумулативния ефект. Причина за стартиране на наказателната процедура през 2008 г. и нейното довеждане до съдебна фаза са съгласувани от РИОСВ - Варна инвестиционни предложения, основно през 2007-2008 г., за изграждане на ветрогенератори в област Добрич.
За целите на изпълнението на Решението на Съда на ЕС е сформирана и Междуведомствена работна група (МРГ), в която участват представители на МОСВ, МЗХ, МЕ, МРРБ, РИОСВ - Варна и ИБЕИ-БАН. Задачата на МРГ е да определи и координира прилагането на необходимите мерки, в това число и спешни мерки, които бяха изпратени за одобрение на Съвета по европейските въпроси на 31 март, както и други необходими действия за изпълнение на Решението на Съда на ЕС. Работата на работата група ще продължи до разрешаването на проблема и закриването на делото от страна на ЕК.
Предприетите от България спешни мерки са акт на изпълнение на съдебното решение и целят предотвратяването на последващи значителни финансови санкции за страната ни.
През юли 2016 г. Колежът на комисарите на ЕК взе решение срещу България да бъде заведено дело пред Съда на ЕС за установяване на недостатъчност на мрежата от ЗЗ за птици в района на Рила. Исковата молба на ЕК срещу Р България пред Съда на ЕС беше получена в МОСВ на 7 март. Образуваното дело е с № C-97/17. Ангажиментът на държавата е да представи писмена защита в Съда на ЕС до 11 юни. Проведена е среща с процесуалните представители по делото от МВнР, на която са обсъдени основните аспекти на защитата, както и сроковете за представяне на информация от страна на МОСВ. Проектът на позиция изготвен от МОСВ за защита на страната по делото е представен в МВнР на 28 април.
Съдът на ЕС постанови решение по Дело на 5 април, според което България не е изпълнявала задълженията по нормите за фини прахови частици във всички агломерации и зони на страната, както и за изготвяне и изпълнение на планове за качество на въздуха, за да бъде периодът на превишаване на пределно допустимите стойности възможно най-кратък. С решението не са наложени финансови санкции на страната. Това е най-сериозният проблем на национално ниво във връзка с КАВ. Резултатите от мониторинга на атмосферния въздух показват, че предприетите до момента мерки на местно ниво са недостатъчни, предвид продължаващите проблеми с наднормени нива на ФПЧ10 на територията на цялата страна.
Това налага да бъдат предприети мерки и на национално ниво, поради което МОСВ в момента работи по Приоритетна ос 5 "Подобряване качеството на атмосферния въздух" в ОПОС 2014-2020 г., чрез която се предоставя ресурс от 115 млн. лв. на общините с нарушено КАВ. Предвиденият финансов ресурс е насочен към основните източници на ФПЧ10 - битовото отопление и транспортът.
В рамките на тази ос през м. юли 2016 г. е обявена процедура за предоставяне на БФП за разработване/актуализация на общинските програми за КАВ. Средствата, които са крайно недостатъчни за решаване на проблема, са приоритетно насочени към тези общини, които са обект на наказателната процедура;
Наказателна процедура по Нарушение № 2009/2135 във връзка с превишаване на средночасовата норма и средноденонощната норма за серен диоксид в общини Гълъбово, Димитровград и Перник. Процедурата се намира на етап мотивирано становище и поради продължаващото неспазване на нормите за КАВ по този показател, се очаква да навлезе в съдебна фаза. Данните от мониторинга показват, че най-много превишения са регистрирани в Автоматичната измервателна станция Гълъбово.
Превишенията се получават вследствие дейността на централите от басейна "Марица Изток". От страна на МОСВ са предприети мерки в посока постигане на нормите за нивата на серен диоксид в атмосферния въздух. Една от тези мерки е свързана с усъвършенстване/надграждане на вече съществуващата Система за ранно предупреждение (СРП), разработена и въведена в експлоатация за прогнозиране на наднормено замърсяване на приземния атмосферен слой със серен диоксид в района на Старозагорска област и изградена със съдействието на НИМХ - БАН.
Инициирана е обществена поръчка за усъвършенстване/надграждане на СРП. Съществува реална опасност от преминаване на процедурата в съдебна фаза, като има вероятност решението на Съда на ЕС да бъде във вреда на страната. Това ще доведе до необходимост от вземане на спешни мерки, които ще засегнат работата на централите от басейна "Марица Изток".
Наказателна процедура по изпълнение на решение на Съда на ЕС от 16 юли 2015 г. по дело С-145/14 за неизпълнение на задълженията от страна на Р България на член 14, букви а-в от Директива 1999/31/ЕО на Съвета от 26 април 1999 г. относно депонирането на отпадъци.
При завеждането на исковата молба на ЕК през март 2014 г. България не беше прекратила експлоатацията на 113 стари общински депа за битови отпадъци. В края на 2015 г., след Решението на Европейския съд, което не предвижда финансови санкции, но задължава България да предприеме необходимите мерки за отстраняване на нарушението, страната пое ангажимент да докладва на ЕК на всеки 6 месеца за напредъка по прекратяване на експлоатацията на депата, съгласно представен график до края на 2017 г. Към февруари 2017 г. има изоставяне от графика - прекратена е експлоатация на 18 общински депа. При неспазване на крайния срок за закриване на всички депа (края на 2017 г.) е възможно ЕК да заведе срещу страната ни втора наказателна процедура с цел налагане на финансови санкции.
На 28 април се проведе среща на Комитета по изпълнение на Директива 2010/75/ЕС относно емисиите от промишлеността, на която бе гласувано приемането на нови Заключения за най-добри налични техники (НДНТ) за големите горивни инсталации (ГГИ). Изготвеният проект на Заключения за НДНТ съдържа нови, по-строги стойности на емисионни нива за серен диоксид, азотни оксиди и живак, които се изпускат от ГГИ на въглища. Приемането на Заключенията е важно от социална и икономическа гледна точка за България. За уточняване на националната позиция бяха проведени срещи с представители на други заинтересувани ведомства - МЕ, МИ, МТСП, както и с представители на бизнеса и синдикатите. Отчитайки важността на въпроса, МОСВ изпрати писмо до ЕК на 15.03.2017 г. заедно с национална позиция, целяща изясняване на проблемите, които биха произтекли от новите по-строги изисквания и биха довели до значителни разходи или до преустановяване на експлоатацията на засегнатите централи, както и до закриване на работни места и деиндустриализация на целия регион. България счита, че в Заключенията не са отчетени в достатъчна степен нейните интереси и в частност спецификата на местните лигнитни въглища от басейна "Марица Изток", поради което страната гласува против приемането им заедно с още седем страни - Чехия, Полша, Германия, Румъния, Финландия, Словакия и Унгария. Независимо от това, на базата на установената процедура, Заключенията бяха приети с 20 гласа "За" и 8 "Против".
Успешно са осигурени квоти за 2017 г. на операторите на стационарни инсталации, участващи в Европейската схема за търговия с квоти за емисии на парникови газове (ЕСТЕ), които не са докладвали или са докладвали промени в експлоатацията и равнището на активност през 2016 г. Успешно бяха осигурени безплатни квоти за 2017 г. на авиационните оператори, участващи в ЕСТЕ. В Националния регистър за търговия с квоти за емисии на парникови газове са разпределени квоти по партидите на 127 оператори на инсталации и на 4 авиационни оператори. С Решение № 175 на МС от 29 март е одобрен проектът на Споразумение за продажба на Годишно разпределено количество емисии между Р България и Р Малта, което гарантира финансови постъпления за държавата. Беше осъществен трансфер на необходимите на Р Малта годишни количества емисии на парникови газове от секторите, извън обхвата на ЕСТЕ.
Служебният министър на околната среда и водите поиска съдействие с писма до МВР (за бързо разследване и наказване на виновните лица за отравяне на защитени видове и унищожаването на почти цялата популация на силно застрашения белоглав лешояд в района на Кресна) и МЗХ (за съдействие за засилване на охраната и контрола на територията на съответните горски и ловни стопанства). МОСВ изпрати писма и до регионалните екоинспекции и Дирекциите на националните паркове "Рила", "Пирин" и "Централен Балкан" да засилят охраната и контрола в защитените територии.
Със Заповед на министъра на околната среда и водите беше възстановена работата на МРГ за дивата коза. Групата беше сформирана въз основа на вече изтеклия план за действие за дивата коза, но поради големия интерес към опазването на този защитен вид беше решено тя да заработи отново.
Със Заповед на министъра е разпредено извършване на проверки от РИОСВ за наличие на нерегламентирани замърсявания с отпадъци на реките и принадлежащите им земи. От 16-те РИОСВ са изпратени до всички кметове на общини предписания за предприемане на действия и мерки за почистване на териториите. Проверките "на терен" са основно през април. Едновременно с тези проверки ще се осъществи и контрол за чистотата на републиканската и общинска пътна мрежа и пътните съоръжения.
С цел ефективното и оперативно ръководство на ПУДООС и взимането на решения за предоставянето на финансови средства по проекти на 27 март 2017 г. е проведено заседание на Управителния съвет (УС). Решенията на УС се публикуват на интернет страницата на ПУДООС в 14-дневен рок от приемането им.
Проектът на Плана за управление на Национален парк "Пирин" преминава през продължителна процедура, целяща гарантиране на неговото качество с оглед на дългия му срок на действие (десет години). Проектопланът е предмет на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка и оценка за съвместимост с предмета и целите за опазване на защитените зони от мрежата "Натура 2000". Постановени са общо 7 административни акта по процедурата, които към момента се обжалват. След приключването на съдебните производства и влизането в сила на административен акт по реда на Глава шеста от Закона за опазване на околната среда и чл. 31 от ЗБР, проектопланът ще бъде процедиран.
Във връзка със създалата се извънредна ситуация с наличието на уран в питейната вода на Хасково са предприети спешни мерки от министъра на околната среда и водите в периода 11 - 27 април 2017 г.
Със Заповед № РД-02-52 от 11 април 2017 г. на министрите на здравеопазването, околната среда и водите и регионалното развитие бе създадена МРГ за предприемане на мерки за предотвратяване на здравния риск за населението, провеждане на съвместен мониторинг за наблюдение на показателите, проучване и установяване на причините довели до създалата се ситуация в Хасково. За периода до 28 април работната група е провела три заседания и предстои да представи Междинен доклад за предприетите до момента действия и взетите решения.
На 11 април е издадена заповед от министъра на околната среда и водите за вътрешна работна група в системата на МОСВ, включваща ръководители и експерти от МОСВ, ИАОС, БД и РИОСВ за подготовка и предоставяне на информация.
Предстои получаване на данни от МЕ, резултати от МИ, резултати от пробите и завършване на анализите на наличната информация, след което ще бъдат предложени съответните мерки.
Предприети са действия по разработване, консултиране и остойностяване на Програмите за мониторинг на морските води, които за първа година ще включват изпълнение на мониторинг и на морската околна среда в изпълнение на изискванията на РДМС.
От министъра на околната среда и водите е постановено Решение по ОВОС за одобряване по вариант І на трасе на електропровода за инвестиционно предложение "Въздушна линия "Марица Изток" /Република България/ -"Неа Санта" /Република Гърция/".
За периода са издадени общо 22 решения по комплексни разрешителни (КР), разрешителни за емисии на парникови газове (РЕПГ) и по доклади за безопасност (ДБ). Активно се работи по действащите 146 процедури по КР, РЕПГ и ДБ.