Столичният общински съвет гласува промени в линиите на наземния градски транспорт в София, съобщават от "24 часа".

Те се налагат заради пускането на първите осем станции от третата линия на метрото, както и поради проведено изследване на Центъра за градска мобилност за пътникопотока.

Част от промените засягат транспорта до квартал "Манастирски ливади". Временният маршрут на тролейбус №7, който заради строежа на метрото минаваше през Сточна гара и стигаше до "Люлин", се връща към постоянния си маршрут през "Петте кьошета" до кв."Люлин". Нов маршрут се въвежда за тролейбусна линия № 8 - тя вече ще свързва кв."Манастирски ливади" със Сточна гара.

Създава се и нова тролейбусна линия - №3. В маршрута си от депо "Надежда" до локалното платно на бул. "Цариградско шосе" тя се припокрива с тролей №5.

Относно транспортното обслужване на "Младост", там се увеличават превозните средства на тролейбус № 5 в празничните дни, като се намалява и интервалът на движение. Очаква се тази линия да припокрие на 90% и маршрута на автобусна линия 306, която беше спряна през март.

Автобусна линия 90, която обслужва северните райони, вече ще прави връзка с метростанция "Владимир Вазов". По този начин жителите на Бухово и "Кремиковци" ще имат директна връзка с метрото.

С цел осигуряване на по-добър градски транспорт се разделят на две автобусните линии 21 и 22, които обслужват селата Подгумер и Войняговци.

Заради удължената извънредна епидемична обстановка до края на годината се преустановява нощният градски транспорт, който е спрян от март.

За сметка на това се подобрява транспортното обслужване до Витоша. От 1 октомври автобус 66 ще работи целогодишно и ще извършва три курса по маршрут от зоопарка до хижа "Морени". Също от началото на октомври автобус 63 ще извършва целогодишно по три курса в делничен ден до "Златните мостове".

Удължава се и работното време на линиите към Витоша - последният курс от планината към града вече ще е в 19,30 ч. Също така по линия 63 се разкриват допълнителни спирки.

Борис Бонев от "Спаси София" обаче изрази мнение, че докладът е "хаотичен, немотивиран и лобистки". Той подчерта, че става въпрос за повече от 30 промени, касаещи хиляди пътници, които не са обсъдени нито с районните кметове, нито с гражданите. Той попита защо се предлага частен превозвач да получава по 600 000 лв. годишно допълнително след разделянето на две от автобусните линии - 21 и 22, за да обслужва 1200 пътници, вместо тези линии да се предоставят на общинския превозвач.

Става въпрос за частния превозвач "МТК груп", обслужващ 16 линии на градския транспорт в столицата. Между нея и общината се водят дела заради конкурс за отдаване на линии от 2008 г., заради който тогавашният зам.-кмет по транспорта на София Велизар Стоилов подаде оставка. Причината бяха изтекли записи от преговори с кандидати в процедурата. Тогава конкурсът беше спрян от тогавашния кмет на София Бойко Борисов. Един от участниците "МТК груп" предяви финансови претенции към общината за около 5 млн. лв. пропуснати ползи. А 16-те линии, които фирмата обслужва в момента, й бяха дадени през 2016 г. Сега е сформирана работна група, която трябва да проведе преговори с частния превозвач.

Предложението на шефа на групата на БСП в СОС Калоян Паргов за отлагане на доклада не се прие.

БСП категорично отхвърли предоставяне на 600 000 лв. на частна фирма в Столичната община.

Според тях става въпрос за сериозно влошаване на транспортното обслужване в редица квартали и за закриване на нощния транспорт на столицата. За сметка на това обаче се дават допълнителни 600 000 лева на година на частен превозвач, който все още стопанисва 16 линии от градския транспорт срещу 135 млн. лева.

Те са против безразборното и лобистко отдаване на концесии на държавно и общинско имущество и дейности в полза на частни оператори. Според социалистите пускането на две отделни линии по направлението на автобуси 21 и 22 за Войняговци и Подгумер показва двоен стандарт при решаването на съдбата на различните линии в София. От самия доклад ставало ясно, че други райони в града имат по-голяма нужда от повишаване на качеството на транспорта. 

От БСП настояват всички общински съветници да не подкрепят порочните и лобистки практики на Столичната община.