Три зони за паркиране в София се предвиждат с концепцията за паркиране в Столичната община.

Първоначалното обособяването ще е на „синя" и „зелена" зона за кратковременно паркиране, а впоследствие ще се въведе и „жълта" зона.

От съществуващата в момента „синя зона" най-вътрешната част, обхваната от булевардите около центъра, ще остане под името „синя зона". Целта е режимът за паркиране да е до два часа и да е с най-висока такса за плащане на час.

„Зелена зона" ще обхване по-широкия център, като режимът за паркиране ще допуска до два пъти повече време на по-ниска цена от тази за час в „синя зона".
Жълтата зона" ще обхване външен кръг от обекти след „зелената зона" и според концепцията ще се използва при паркирането в натоварени от трафик части в жилищни райони, около пазари и търговски центрове.

Въвеждането й обаче е оставено за след време и за такава зона ще може да се говори след няколко години, съобщава БНР.

В концепцията за паркиране не са посочвани цени за паркирането във всяка зона, но се препоръчват съотношения. За тях обаче трябва да се произнесе и администрацията, а впоследствие и общинските съветници.

Предложеното съотношение за цените за паркиране в „жълта", „зелена" и „синя" зони е 1:2:3, а за времето за паркиране 4:3:2.
Има вариант, според който това може да се редуцира при съществуването на двете зони първоначално.
Граничните улици между отделните обособени зони за кратковременно паркиране ще попадат в тази, която е с по-висока такса на час.
Таксата за "служебен абонамент", която в момента е 350 лева на месец се увеличава.
Размерът на таксата за преференциално паркиране също няма да остане 70 лева, какъвто беше до отменянето на таксата от ВАС.

Предлага се той да е близък до размера на експлоатационните разходи. До отмяната на режима „винетният стикер" се ползваше срещу 70 лева от 4 050 автомобила на живеещи с постоянен адрес в „синя зона". Между 170 и 200 лева са годишните разходи на „Центъра за градска мобилност" за издаването и проверката на „винетните стикери".

В концепцията се предлага таксата за преференциално паркиране да е еднаква за живеещите във всички обособени зони.

Комисията, създала концепцията, се е обединила и върху това електрическите автомобили, без тези с хибриден двигател, да се освобождават от такса за паркиране.

Освен това в зоните за кратковременно паркиране трябва да се обособят места за престой и паркиране на двуколесни моторни превозни средства, като предложението е и те да не заплащат такса за паркиране.
Мотивите са, че по този начин ще се стимулира използването им, а това е предпоставка за намаляване на емисиите в околната среда.

Заместник-кметът Любомир Христов посочи, че тази година ще се работи за разширяване на обхвата на светофарните уредби, които са включени в Центъра за управление на светофарните уредби. Все още не е постигнато технически договореното получаване на сигнала от кръстовищата, където има изградено видеонаблюдение от МВР, но това предстои да стане.

Според Христов има възможност да се търсят средства за финансиране поставянето на датчици за вредните емисии на столичните кръстовища, които едновременно с това ще отчитат и трафика през тях.

Освен това ще се работи по въвеждането на нови режими на светофарните уредби на кръстовища, където е видно, че еднаквият режим на червено-жълто-зелените светлини не е ефикасен за управлението на потока от превозни средства в сутрешните и вечерните часове.

Общината има намерение и да поиска полицаите по кръстовищата, попадащи в т.нар. правителствено трасе да не регулират трафика ръчно през целия ден, а само при нужда от осигуряването на специален режим за преминаване. В останалото време трафикът ще се регулира от Центъра за управление на трафика на общината.