Фалшиви храни, подвеждащи етикети, онлайн измами, спад в устойчивото потребление и доверието на европейските потребители отчита Индикаторът за потребителските условия на Европейската комисия (ЕК) за 2025 г. Данните от доклада за тенденциите в поведението и нагласите на потребителите в единния пазар бяха оповестени у нас от Сдружението за достъпна и качествена храна.
Проучването показва, че 45% от гражданите на страните в Европейския съюз (ЕС) са били обект на онлайн измами, 66% са попадали на фалшиви ревюта, а 61% - на подвеждащи промоции.
Едва 29% от европейците вярват, че платформите за онлайн търговия защитават правата им. 93% пък се страхуват от злоупотреба с личните им данни.
Тревожни тенденции са регистрирани при храните - масово подвеждащо етикетиране, използване на термините "био" и "еко" без реална сертификация на продуктите, подмяна на съставки и заблуждаващи твърдения за здравословни ползи. Устойчивостта е важна при пазаруването на хранителни продукти за едва 43% от анкетираните, като се отчита рязък спад спрямо предходни години.
От Сдружението за достъпна и качествена храна заявяват, че в България проблемът се задълбочава от липсата на ефективен контрол върху онлайн търговията с храни. От организацията посочват, че все повече продукти се предлагат чрез сайтове и социални мрежи, често без регистрация в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), без етикети, документи или информация за произход, срок на годност и съставки. От сдружението предупреждават, че термини като "домашно", "натурално" или "без консерванти" масово се използват без основание. Освен това много потребители не знаят правата си при онлайн пазаруване и нямат възможност за рекламация при проблем.
От Сдружението за достъпна и качествена храна отбелязват, че в тази насока Министерството на земеделието и храните (МЗХ) е публикувало за обществено обсъждане проект на Наредба за специфичните изисквания при търговия с храни от разстояние. Проектът предвижда само бизнес оператори или доставчици, регистрирани по Закона за храните, да имат право да предлагат храни онлайн - чрез интернет страници, социални мрежи, телефон или електронна поща. Заложено е и изискване за задължителна регистрация в Областната дирекция по безопасност на храните и използване на превозни средства, които отговарят на хигиенните изисквания.
Сдружението алармира, че храната в ЕС и България често не отговаря на изискванията за прозрачност и безопасност. "Днес потребителят се лута между етикети, реклами и обещания, без да има реална гаранция какво слага на масата. Подмяната на истината с маркетинг е не просто нечестна - тя е опасна. Нашата мисия е ясна: прозрачност, отговорност и храна, на която можем да се доверим", изтъква председател на Управителния съвет на организацията заяви Андрей Велчев.
От организацията изразяват надежда, че БАБХ и Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще засилят съвместния контрол и отчитат, че реалните примери за ефективни съвместни действия и последвали актове са пренебрежително малко.