Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе" се обяви срещу сегрегацията в училище. Това направиха нейни представители в изявление, което бе публикувано в сайта и изпратено до медиите. 

Повод за него стана случай от Благоевград. Припомняме, че учебното заведение обяви, че отказва да приема роми. Публикация в социалната мрежа Фейсбук на официалната страница Девето основно училище гласи, че деца от ромски произход не могат да бъдат записани в първи клас в училището.

Директорката на учебното заведение обясни, че е написала това лично, за да избегне вторична сегрегация.

В профила на училището е публикувана и снимка, чийто текст гласи, че ще се приемат деца само от квартала, в който се намра учебното заведение.

Според "Амалипе", без да го заявяват така открито, десетки директори на училища в цялата страна следват същата "политика". В резултат, пишат от центъра, в големите и по-малките градове се оформят "елитни" училища, посещавани само от деца от българския етнос, а над сто училища в същите населени места вече са вторично-сегрегирани: макар училищата да се намират в български квартали, в тях се обучават преди всичко или само ромски деца, а живеещите до тези училища български деца са записани в "елитните" училища без ученици от етническите малцинства. В допълнение, в ромските махали на областните центрове и по-малките градове, функционират и над 60 първично-сегрегирани "цигански" училища.

Училище в Благоевград отказва да записва роми

Училище в Благоевград отказва да записва роми

Избягват повторна сегрегация

От организацията настояват за:

1. Незабавно уволнение на директора на Девето основно училище "Пейо Яворов" - Благоевград;

2. Целенасочена проверка от Регионалните управления по образованието на училищната мрежа в населените места с вторично-сегрегирани училища относно наличието на прикрити практики за отказ на училищни директори да записват ромски деца в поверените им училища: тези проверки трябва да са особено интензивни в градовете, в които протича процес на целенасочена или спонтанна десегрегация, като Габрово, Самоков, Дупница, Сливен, Пловдив, Шумен, Варна и др.;

3. Целенасочена проверка от екип независими експерти към Министерство на образованието и науката на изпълнението на чл. 99, ал. 4 и 6, както и на чл. 62, ал. 4 от Закона за предучилищното и училищното образование, които забраняват формирането на паралелки / групи с ученици / деца от един етнос в училища и детски градини, в които се обучават деца от различни етноси: въпреки че законът, забраняващ формирането на сегрегирани паралелки и групи в етнически смесените училища е в сила от 1 август 2016 г., тази порочна практика продължава;

4. Политически действия от страна на Министерството на образованието и науката за превенция на образователната сегрегация и за преодоляване на съществуващата сегрегация: вкл. иницииране на предложение за законодателни промени.