100% от другата страна е допуснала сериозна човешка грешка. Служителите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) са могли, но не са предотвратили сблъсъка. Това заяви директорът на частната фирма превозвач, чийто влак се сблъска челно с държавен между гарите Кремиковци и Световрачане, Илиян Филипов пред БНР.

По думите му това означава, че служителите на НКЖИ са могли да спрат влака, но не са го направили и заключи, че не са били на работните си места и не са разбрали. Според него протоколът за челен сблъсък не е спазен и "служителите са били пияни, или не са били на местата си. По гарите те не ходят да работят, а ходят да пият. Категоричен съм, защото съм го виждал с очите си", заяви Филипов, който обясни, че над 10 пъти, лично в очите, е предупреждавал министъра на транспорта Красимира Стоянова и ѝ е писал на мобилно приложение.

Филипов предупреди, че ако не се вземат мерки, може да има много загинали хора и сподели, че преди месец е предотвратен удар между два пътнически влака.

Транспортният министър поиска оставки в БДЖ и НКЖИ

Транспортният министър поиска оставки в БДЖ и НКЖИ

Причината е сблъсъка между товарни влакове в София

Директорът на частната фирма превозвач коментира и думите на проф. Симеон Ананиев - експерт в сферата на жп транспорта, който отново пред БРН каза, че една от основните тези за катастрофата е, че системата за сигурност не е работила, може да се била повредена. Ананиев смята, че няма как един машинист да излезе на червено без да му е казано, че може. Но според Филипов такава система изобщо няма и "проф. Ананиев да си скъса дипломата на експерт. Той е близък до безхаберния зам.-министър. Този човек 11 години отговаряше за сигурността в НКЖИ", заключи Илиян Филипов.

Той каза, че от две години нещата в жп транспорта са тръгнали надолу и отправи критика към това, че в България се пускат в движение влакове, които са на 50-60 години.

"Още вчера получихме информация от НКЖИ, че на БДЖ влакът тръгва на червено. Нашият влак се движи с предварително трасе, регулярен влак и това е потвърдено от НКЖИ", обясни още Филипов.

Пред БНТ пък експертът и бивш железничар Михаил Рангелов заяви, че само за миналата година той е отразил над 20 случаи за преминаване на червено, което е грубо погазване на правилниците, което и в случая може би е причината за инцидента, изтъкна Рангелов.

Дерайлирал товарен влак причини закъснения по линията Пловдив - Бургас

Дерайлирал товарен влак причини закъснения по линията Пловдив - Бургас

Преустановено е движението на влаковете между гарите Свобода и Чирпан

Той смята, че проблемът в жп транспорта се е задълбочил и страда от тотално недофинансиране, което пък води до отлив на кадри, тотална демотивация. "В България са най-добрите железничари, но заради тоталното неглижиране на сектора остават все по-малко и по-малко", посочи той.

Пред БТВ Рангелов каза, че най-вероятно катастрофата между двата товарни влака е вследствие на човешка грешка. Той обясни, че участъкът, в който се случи инцидента, е на централно диспечерско управление. Не се управлява от съседните гари, а директно от диспечерите. Влакът на товарни превози е заел междугарието без да се съобрази, че срещу него идва влак на частната компания, най-вероятно или диспечерът е дал разрешение, или локомотивната бригада е предприела това нещо, подчерта още Рангелов.

Той изказа мнение, че при всички положения се касае за грубо нарушаване на правилниците, което не е новост в последно време в системата. Той смята, че такъв случай е би могло да бъде предотвратен чрез спиране на влака от централата

Михаил Рангелов обясни, че има няколко системи за сигурност, които не са сработили, като последната система е диспечера да изключи напрежението в контактната мрежа и по този начин да спре влаковете, но в случая това е станало много бързо и не е имало време да реагират.

Той обобщи, че в жп транспорта проблемите са много и на много по-високо ниво По думите му едни от най-добре платените хора в системата взимат около 2000-2200 лв. заплата. За сравнение, хората които отговарят за сигурността като дежурните ръководители на гарите например взимат около 1250 лв.

Дерайлиралият влак край Батановци причинил множество материални щети

Дерайлиралият влак край Батановци причинил множество материални щети

Разсипалите се въглища са отнесли част от частна постройка

Тук има поне няколко грешки. С една грешка не може да стане катастрофа. Има поне едно действие против правилата, коментира председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев пред Нова телевизия.

Според Бунев няма как машинистът да е тръгнал на червено, а по-скоро влакът е тръгнал от коловоз без светлинна сигнализация.

Петър Бунев, проф. Симеон Ананиев, който е представител на Асоциацията на железопътните предприятия и експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт Людмил Иванов обясниха, че най-вероятно единият от влаковете е тръгнал от коловоз на гара Кремиковци, който е невидим за системата за сигурност. Той се използва за претоварване. Композициите се прегарирали на един от коловозите със светофари, за да бъде сигнализирано на другата гара, че влак по трасето в обратна посока не може да тръгне.

Европрокуратурата обвини четирима в измама за над 184 млн. лв. по проект за жп системи

Европрокуратурата обвини четирима в измама за над 184 млн. лв. по проект за жп системи

Проектът засяга железопътната отсечка между Пловдив и Бургас