Българите наричат Еньовден още Средилето или Ден на слънцето, защото съвпада с лятното слънцестоене. От този ден слънцето започва бавно да умира и годината да клони към зимата.

Според народните вярвания днес слънцето "играе" или трепти, когато изгрява, и който стане сутринта рано, за да го види, ще бъде здрав през цялата година.

Народните лечители твърдят, че събраните рано сутрин на Еньовден треви са най-лековите. Набраните билки тази сутрин са за лечение на хора, докато набраните на Гергьовден - за животни.

През тази нощ магическа сила придобиват и водите. Според вярванията, водата в реките и кладенците на този ден е лечебна, защото слънцето се е окъпало в нея.

В Западна България вярват дори в лечебната сила на еньовската роса.

Магическата сила се използва от магьосниците - бродници (житомамници). През нощта срещу Еньовден, голи и възседнали кросно, те бродят по чуждите ниви и произнасяйки заклинания, обират с престилка росата, за да я откраднат плодородието за своите ниви.

Срещу празника всеки стопанин зажънва по няколко класа от своята нива, за да я намери житомамницата вече обрана. За да има плодородие, на празника млади жени отиват на нивата, ожънват една ръкойка, изплитат плитка от житото и слагат на кръст плитката и ръкойката.

Друг ритуал е т.нар. ладуване: На Еньовден момите гадаят с китки, за кого ще се омъжат.
Прави се Еньова буля - избира се малко момиче, което се облича със сватбени дрехи и то изважда китките от "мълчаната вода", като всяка китка се нарича с определен жених.

Еньоведен се нарича още и Летен Свети Иван. Смята се, че Свети Иван се обръща към слънцето и си сменя кожуха, като моли за зима.

Еньовден, според народния светоглед, е също и денят на всички кумове, кръстници и побратимени лица, за които духовната връзка е съществена и много силна.
Днес празнуват всички, които носят името Яна, Янко и т.н.

Православната църква почита днес Рождение на Свети Йоан Кръстител.

Заченат с Божията намеса, Свети Йоан, наречен Кръстител или Предтеча, се ражда няколко години преди Исус Христос, за да прокара пътя на неговото учение сред юдейския народ.
Той пръв започва покръстването на юдеите във водите на река Йордан.