Европейският център за транспортни политики излезе с остра позиция във връзка с тежката катастрофа край Габрово, при която загинаха петима души.
Посочва се, че вината за инцидента е стоварена на румънския водач на камион, който навлиза в насрещното движение на кръстовището на два републикански пътя - I-5 и III-5004, и връхлита микробуса с жертвите. Зад тази версия обаче според ЕЦТП се крият неистини, премълчани факти и несвършена работа.
От Центъра настояват да се потърси отговорност от Агенция "Пътна инфраструктура".
Те припомнят, че преди повече от година са извършили инспекция на път I-5 от с. Куцина до гр. Шипка. Проверката е била извъшена съвместно с инж. Десислава Паунова от АПИ, тогава главен експерт в дирекция "Пътна безопасност и планиране на дейностите по РПМ".
През 2022 г. сред проверените обекти е и кръстовището, където е станала въпросната катастрофа, а именно мястото, където се пресичат два републикански пътя - I-5 и III-5004, което е и разклонът за обхода на Габрово към прохода "Шипка" и към Севлиево.
От ЕЦТП посочват, че по време на проверката са установени дефицити, представляващи предпоставки за настъпване на пътнотранспортни произшествия. Те питат какво е направила инж. Паунова за разрешаването на този проблем, особено в качеството си на член на ръководството на АПИ от септември 2022 г.
Отбелязва се, че румънският водач е обяснил пред разследващите, че заради блокадата на Прохода на републиката от протестиращи енергетици е тръгнал да преминава през прохода Шипка, но пътят бил непознат за него, заблудил се и навлязъл в насрещното през въпросното кръстовище, което станало причина за тежкия сблъсък.
Според директора на ОДМВР-Габрово Илиян Иванов има анализи, че пътната връзка е определена като рискова, като за нея са изпращани сигнали до АПИ, а последното писмо е от началото на октомври.
Същевременно обаче говорителят на Окръжната прокуратура в Габрово Пламена Дичева твърди, че участъкът има адекватна пътна маркировка, а тираджията е професионален шофьор с опит, така че е длъжен да познава и да спазва правилата.
Остава въпросът защо от АПИ не са взети мерки не само след инспекцията и констатациите на ЕЦТП, но и след сигналите, подавани от МВР, посочва се в позицията.
Допълва се, че ЕЦТП е изпратил множество сигнали и до главния прокурор, и до АПИ, МРРБ и МВР, в които сигнализира за подобни проблемни участъци. "Стандартният отговор и от страна на прокуратурата, и от страна на АПИ е "всичко е точно, проблем няма". Така всички преписки биват прекратявани, а налице е една голяма лъжа. И най-важното - пътищата продължават да са опасни", изтъкват от Центъра.
blacklis7e-d
на 15.10.2023 в 16:50:24 #1Не са разбрали от ЕЦТП нещо. Всички пътища и маркировки за просто прекрасни у БГ то. Цялата вина е в пияните и другирани шафьори. Ето например в този случай пак е така, само че заради неизвестната собстанция няма как да се докаже