Комисията за защита на конкуренцията е сезирана срещу нелоялна търговка политика на Би Ти Ви Медия Груп. Сигналът е подаден от Нова Броудкастинг Груп, уточняват от КЗК, посочвайки, че в свои предишни решения са установили господстващо положение на пазара от страна на БиТиВи.
Според представените доказателства чрез действията си медията е нарушила конкурентното право с цел привличане на клиенти, което от своя страна води до нанасяне на щети на конкурентните търговски телевизии. Поводът за жалбата са конкретни казуси, резултат от усилията на бТВ да осигури своя пазарен успех чрез действия, водещи до монополизиране на пазара.
През последните години глобалната икономическа криза се отрази негативно както на бизнеса, така и на крайния потребител, посочват от КЗК.
От там допълват, че телевизионните компании се изправиха пред предизвикателството да развиват дейността си, въпреки силно редуцираните бюджети за реклама, представляващи техен основен доход.
Кризата провокира компаниите да търсят различни, иновативни начини за справяне с нелеката икономическа ситуация. Част от тях обаче заложиха на агресивни подходи за привличане на клиенти, въпреки вече поставените граници от съвременното общество.
Именно в условията на икономическа криза, в края на 2010 г. бТВ анонсира няколко агресивни кампании с цел привличане на клиенти, посочват от комисията. От КЗК изброяват и конкретните нарушения на медията.
Днешните действия от страна на Нова Броудкастинг Груп най-вероятно служат като оправдание за поредицата от явни неуспехи на компанията от началото на 2011-та година
БиТиВи
Телевизията предложи необосновано големи отстъпки за своите клиенти рекламодатели, с което застраши конкуренцията на пазара. Пример за нелоялна търговска практика е ексклузивната промоция - „Зима 2011". Тя представлява съвкупност от по-благоприятни търговски условия, валидни за кратък период от време (януари - март 2011 г).
Рекламодателите, възползвали се от условията на предложението, са получили определен брой бонусни излъчвания във всички канали от групата на Би Ти Ви Медия Груп - от 100 % през месец март до 160 % през месец януари - върху броя на заявените и платени рекламни спотове. Клиентът е могъл да се възползва от промоционалните условия единствено ако гарантира, че в периода на промоцията няма да рекламира в други телевизионни медии. При неизпълнение на това условие, клиентът заплаща неустойка.
За сравнително кратък период от време Би Ти Ви предлага продажба на рекламно време при необосновано ниски цени, като целта на тази продажба е да се изтласкат конкурентите на пазара и/или да се обезкуражат нови конкуренти да навлязат на пазара на телевизионна реклама. Хищническото ценообразуване е една от най-често срещаните ценови злоупотреби на предприятие с господстващо положение. Крайната цел е реализиране на по-големи печалби чрез рязко завишаване на цените при условие, че последните не биха могли да се повишат, ако преди това не е извършено хищническото им намаляване.
Налице е типична форма на „клауза за лоялност" - друг вид ценово изключваща злоупотреба на предприятие с господстващо положение, обясняват от комисията.
На следващо място, бТВ предлага отстъпката предварително и в случай че рекламодателят не реализира гарантирания обем, той дължи неустойка. Подобно поведение също се третира като нарушение на конкурентното право.
От КЗК посочват в заключение, че подобни методи не са новост за пазара и именно тях конкурентното право забранява.
Използването на нелоялни търговски практики ще доведе до монополизиране на пазара, оставяйки рекламодателите без избор. Продуцентите ще имат една платформа за изява, а зрителите ще бъдат лишени от правото да избират съдържанието, което им харесва, и ще се налага да избират между монополиста, обществената БНТ и платените канали, обясняват от комисията.
Не закъсня и реакцията на bTV Media Group, които определиха изнесената информация като грубо изопачаване на факти и разпространение на неверни сведения, което само по себе си представлява нелоялна конкуренция в опит да се увреди доброто име и доверието към конкурент.
Търговската политика на bTV Media Group е публична, широко достъпна и дава равен шанс на всички рекламодатели, като е съобразена с регулацията на конкуренцията. Още повече, че е изцяло съобразена с икономическата ситуация в България, се казва още в съобщението.
В заключение БиТиВи коментират, че днешните действия от страна на Нова Броудкастинг Груп най-вероятно служат като оправдание за поредицата от явни неуспехи на компанията от началото на 2011-та година.
Bludniq_Sin
на 28.09.2011 в 13:03:26 #3БТВ - ПОДЛОГА НА УПРАВЛЯВАЩИТЕ! " по БТВ в нейна защито (което беше поизрязано) - там г-жата твърди че хората са пияни, вероятно и дрогирани. Ок, хубаво. Обаче не се ли замисли, че на първо място хората са афектирани? Г-жо Бенатова, това което в началото г-н Трифонов намекна е истина - писнало ни е не само от незаконно забогатели и безнаказани босове , но и от ниско образовани, живеещи в рушащи се гета цигани. Писнало ни е да слушаме как циганки твърдят, че държавата трябва да им плаща още по-големи помощи. Да гледаме как 11 годишни се женят и раждат, да гледаме как плюят върху образованието. Писнало ни е нашите пари да отиват за интеграция на хора, които не искат да се интегрират. Аз съм ЗА протестите да продължат, НО съм против начина по който се провеждат! Не съм съгласна да се чупят кошчета из столицата, не съм съгласна да се замерват полицаи, но за съжаление доста от крайните националисти искат точно това - искат провокации. Хляб и зрелища! Г-жо Бенатова - мотористите НЕ СИ ЗАКРИХА СЕЗОНА В КАТУНИЦА ВМЕСТО В СОПОТ - тези хора дойдоха след като събора там приключи, не с цел да закриват нещо, което не разбирате, а с цел да подкрепят местните жители в борбата им с неправдата и терора! Оплаквате се, че ви били пречели на репортажа - а вие дадохте ли им възможност да кажат нещо? Не? Ами ето - показали са ви че не са невидими. Вие сте там да отразявате събитието, те са там да изкажат поскрепата си и да бъдат видяни - не ви дължат нито тишина , нито нищо! Защо те да се съобразяват с вашия репортаж, след като вие не се съобразявате с мъката на хората и им навирате микрофони в лицата? Както и да е, г-н Трифонов - рокерите са лоши, гледат лошо, затова не са пропуснали и да погледнат лошо беззащитното момиченце - това е положението, заявяват позиция! Никой не е длъжен да пази тишина, защото някой си прави пари от репортажи. Г-жо Бенатова, наясно сме, че сред протестиращите има и футболни фенове, но ако изобщо сте виждали тези протести ще забележите, че сред тези фенове и провокатори има и хора, които НАИСТИНА искат проблема с ромската толерантност да бъде решен! Ясно ни е кои правят золумите, жалко, че вие от медиите не обръщате внимание на другите, които имат идеи за цивилизовано решение на този толкова наболял проблем. Силно се надявам да няма нови жертви на този проблем, силно се надявам да се намери решение с което не само ромите да са облагодетелствани, силно се надявам да бъдат арестувани и циганите, които размахваха оръжие и се заканваха да колят и бесят. Крайно време е да се види, че и от двете страни има агресивни хора и хора, които прекаляват! Е, г-н Трифонов, пожелавам ви успех за напред и дано погледнете проблема не само от страната на изгорените къщи, а и от страната на потърпевшите от циганския терор в цяла България."
Минувач
на 20.06.2011 в 19:05:31 #2Нова телевизия категорично е по-слаба от бТВ. Сега лансират забавно предаване, което зевзеците кръстиха: Фермер търси коза".
Meteora
на 20.06.2011 в 17:10:04 #1Все обвинения с много трудна доказуемост и лесно опровержение...Локуми, локуми и накрая - халва!