Поне 80% от публикациите в социалните медии на български език, споменаващи под някаква форма "роми", имат обидно и предразсъдъчно съдържание.

Това сочат данните от проучване на Център "Амалипе", представени на пресконференция днес. Материалите за анализа са събрани от социални медии в периода 1 септември-30 ноември 2023 г. От 1252 текста, в които се споменават роми, над 80% имат обидно съдържание. Огромната част от материалите, засягащи ромите, са от Фейсбук.

Поне половината от тях проявяват пряка омраза с използване на обидни и унижаващи изрази. Едва 20%  от публикациите са с позитивно или неутрално съдържание. Те идват обаче предимно от ромски групи в мрежите, където те комуникират помежду си.

Периодът на събиране на данните частично съвпада с предизборната кампания за местните избори през 2023 г. Затова не е учудващо, че 120 (около 10%) от материалите се занимават с темата за гласуването на местните избори, а в 76 се споменават теми, отнасящи се до проблемите на общините по време на предизборната кампания.

Според "Амалипе" през месец септември 2023 г. влиянието на атмосферата, създадена от местните избори, се чувства и в други публикации, споменаващи ромите. Немалко текстове са посветени на кметската надпревара в столицата, където освен в контекста на електоралните измами и социално-битовите проблеми в ромските махали, ромите присъстват както в позитивен, така и в силно негативен план. Налице са и множество коментари за етническия произход на единия от основните кандидати за кмет - Ваня Григорова.

Повечето текстове, свързани с изборите, съдържат многобройни примери за обидна реч спрямо ромите като група и спрямо отделни личности. Немалко са примерите и за използване на отделни наименования на ромите като директни обиди спрямо хора, които не са от ромски произход, става ясно от проучването.

В 54% от текстовете под някаква форма е употребено самоназванието на етническата група - роми, а в 37% е употребено външното название - цигани. Употребата на понятието роми обаче съвсем не означава, че съответните публикации са позитивни. Често се срещат словосъчетания с пейоративно значение като "братята роми".

Всъщност понятието "роми" по-често се ползва за саркастични забележки, докато цигани се среща по-често в директни и неприкрити обиди. Думи с пряко обидно значение като "мангали" се ползват доста по-рядко - в 2-3% от публикациите.

23% от новите работници в България са роми

23% от новите работници в България са роми

Проект на "Тръст за социална алтернатива" има дейности в София, Пловдив, Стара Загора и други градове"

Търсенето на публикациите е осъществено автоматично с помощта на ключови думи, предварително подбрани от експерти. Публикациите са анализирани експериментално с помощта на изкуствен интелект. Методологията и използваните алгоритми за автоматичен анализ са разработени от консорциум от организации МРГ - Унгария, Институт по правата на човека - Словакия, както и Център Амалиипе в рамките на проект COUCH (Противодействие на онлайн антициганизма и кибер омразата). Проекта е финансиран по Програма "Граждани, равенство, права и ценности" (CERV).

В настоящия анализ са представени данни от вторична полуавтоматизирана обработка, която разчита на критичен преглед работата на алгоритмите.