Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт настоява за прекратяване на концесионната процедура на Летище "София" от страна на новия министър на транспорта Росен Желязков, заради редица проблеми, открити в документацията и в целия процес на взимането на решение за обявяването на процедурата.

Според анкета във фейсбук страница на инициативата 87% от гражданите застават срещу концесията на летището, а 13% от хората я подкрепят.

Снимка 380605

Източник: Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт

От сдружението заявяват, че консултант на процедурата не са посочените Европейска банка за Възстановяване и Развитие и Световна банка, а GIF (Global Infrastructure Facility), като според тях тази организация е работила основно в страни като Афганистан, Панама, Филипините, Нигерия или Етиопия.

По думите им, ако са били поканени Световната Банка или ЕИБ/ЕБВР, техните доклади щели да са публични, а това нямало да бъде удобно на правителството.

По думите им МТИТС отказва информация за реализираните анализи и препоръките по процедурите с мотива, че е "служебна" и че общественият интерес "не е надделяващ".

Те определят отказа им като доказателство, че се бърза да се подари структуроопределящ и успешен бизнес като Летище София.

От инициативата отбелязват, че все още не е ясна съдбата на дълговете на летището, като допълват, че Кувейтска компания е осъдила летището за 38 млн. долара за строителството на Терминал 2 и не се знае дали държавата ще плаща тази сума или концесионера.

От гражданската инициатива са категорични, че заложените в процедурата цели и условия са абсурдни, тъй като са представени общо и според тях това е с цел да се тълкуват свободно и то винаги да е в ущърб на държавата.

Те настояват сумите на концесионните такси да станат достояние на медиите и гражданите и отбелязват, че приходите от концесията на летище "София" са разделени в два дяла - първоначално концесионно възнаграждение и годишно, като общата сума възлиза на 1, 075 млрд. лв. за 35 години.

От инициативата правят сравнение с отдаването на концесия на летището в Белград. Там концесията е за 25 години, а общата концесионна такса е равностойна на 979 млн. лв. Разделено на 25 години обаче, това означава по 39 млн. лв. на година. Докато при софийското се получава концесионна такса от 29 млн. лв. на година.

Те посочват още, че в проекто договора е обяснено, че концесионерът сам ще определя летищните такси. Според тях по този начин концесионерът ще може да увеличи таксите двойно, и дори с наполовина по-малко пътници, да получава същите приходи и прогнозират, че туристически бум в София може скоро да приключи.

ГИ за обществен и релсов транспорт отбелязват още, че според проекто договора концесионерът сам ще прави проучване дали да строи втора писта и сам ще оцени състоянието на съоръженията и дали и кога ще ги ремонтира.

От инициативата наблягат на факта, че според проекто договора държавата ще дължи компенсации на концесионера, ако реши да строи или даде на друг концесионер да строи второ летище на София през времето на концесията.

Те припомнят, че летището все още е на печалба, а трафикът се е увеличил 4 пъти за последните 11 години - от 1,8 млн. пътници през 2006 г., до невероятните 6,4 млн. през 2017 г.