Смартфоните автоматично ще пращат местоположение на спешния телефон 112, съобщиха от МВР.
От днес телефонът за спешни случаи вече с нова система. Тя ще позволява по-добра локализация на всеки потребител, който се обажда за помощ.
Новата услуга ще се активира автоматично от смартфона, а информацията ще се изпраща директно чрез есемес на телефона 112.
Днес, 11-ти февруари е Европейският ден на Единен европейки номер за спешни повиквания 112.
В Националната система 112 е внедрена услугата AML (Advanced Mobile Location), която подобрява точността на локализацията до четири хиляди пъти спрямо използваната досега, e базирана на клетките на мобилни оператори. Услугата е част от новите операционни системи на смартфоните и когато ползвателят я разреши, неговото местоположение се активира и изпраща автоматично до телефон 112 в случай на инцидент - стана ясно при отбелязването на Европейския ден на телефон 112, който се проведе чрез zoom връзка.
Проектът оптимизира времето за реакция и оказване на помощ, а информацията е достъпна само за центровете 112 и службите за спешно реагиране, в съответствие с националното законодателство по защита на личните данни и регулаторните изисквания e-Privacy DIRECTIVE и GDPR. Новата функционалност, работата през изминалата година и предизвикателствата пред системата 112 представиха Марина Велинова, началник отдел "Анализ и обслужване на спешните повиквания" в ДНС 112 и Анита Николова, координатор в РЦ 112 София.
През 2021 г. са приети 3 535 010 повиквания, от които 2 128 537 с конкретни искания на граждани за оказване на помощ (реални сигнали) или 60% от всички повиквания. Нерегламентираните повиквания са намалели с 21,35% спрямо 2019 г.
Повишен е броят на сигналите към ЦСМП, свързани с пандемията от COVID-19, което води по увеличение на медицинските инциденти със 7.73% спрямо 2019 г. и с 5.46% спрямо 2020 г.
Сигналите, предадени за реакция към СДВР/ОДМВР през 2021 г., са с 3.32% повече от 2019 г. и с 4.41% по-малко от 2020 г. Сигналите за престъпления против собствеността са намалели с 8.69%, а против личността - с 3.68%.
Сигналите за пътно-транспортни произшествия са нараснали с 14.21% спрямо 2020 г.
Сигналите, предадени към РДПБЗН са с 12.06% по-малко от 2019 г. и с 3.45% повече от 2020 г.
С 8.26% спрямо 2019 г. и с 2.07% спрямо 2020 г. са нараснали предадените сигнали на други служби.
От името на министъра на вътрешните работи, зам.-министър Таня Райчева благодари на служителите в дирекцията за всеотдайния труд и съпричастност към проблемите на хората.
Поздравления към служителите на "Национална система 112" в деня на техния професионален празник поднесоха директорът на ГД ПБЗН главен комисар Николай Николов, зам.-директорът на ГД "Национална полиция" старши комисар Борислав Муеров, главният секретар на Българския Червен Кръст д-р София Стоименова, Дирекция "Аварийна ПП-Столична община и БЧК.
Проектът за разширената мобилна локализация (Advanced Mobile Localization - AML) е безплатна услуга, достъпна за смартфони. Тя автоматично изпраща точното местоположение до службите за спешно реагиране всеки път, когато гражданин се свърже с 112. AML локализацията се извлича с помощта на сигнали за местоположение от клетъчни кули, GPS, wifi и сензори на телефона.
Проектът ще повиши функционалностите на системата и спазване законовите задължения за осигуряване на непрекъснат и качествен достъп до телефон 112 с цел защита живота, здравето, сигурността и имуществото на гражданите. С него се допълва и подобрява използваната до днес локализация в Национална система 112, базирана на клетките на мобилните оператори. Внедрената от Google за устройства с Android - Android Emergency Location Service (ELS) вече работи в България. ELS се поддържа в 99% от устройствата с Android, ако устройството работи с Android OS 4.4 и по-нова версия и има инсталирани услуги за Google Play.
В партньорство с Google, България е първата страна, внедрила версия 2 на ELS, която включва допълнителни данни, като надморска височина и език на устройството. България може да се похвали, че е внедрила услугата много ефективно с помощта на мобилните оператори, тоест за повече от 78% от разговорите точната локация пристига в рамките на 10-15 секунди от разговора.
Дирекция "Национална система 112" в момента провежда финални тестове с Apple, преди да пусне услугата за телефони с операционна система iOS.
Когато потърсят 112 гражданите очакват да бъдат локализирани лесно, а в паниката си човек забравя дори и домашния си адрес, а използваната локализацията на ниво мобилна клетка е неточна. В зависимост от разположението на клетките на мобилните оператори, в населените места тя достига до 500 метра и повече, а в извън населените до 30 км. Така понякога времето за изясняването местоположението на инцидента е причина за забавяне.
В Европа 75% от повикванията към спешния телефон са от мобилни телефони, а в България този процент е по-висок. Това дава възможност за точна локализация на по-голямата част от повикванията, използвайки разработените услуги за разширена мобилна локализация от компаниите Google (ELS) и Apple (AML) за телефони с техните операционни системи съответно Android и iOS.
Основната полза от AML/ELS е подобрената точност на локализацията до 4 000 пъти, което съгласно проучване на EENA ще доведе до спасяването на 7 500 души повече и спестяването на 95 милиарда евро в ЕС само в рамките на следващите 10 години.
Точността на информацията за местоположението обикновено варира от 5 до 50 метра.
AML/ELS се активира автоматично, когато се осъществява спешна комуникация с телефон 112. По време на комуникацията между гражданин и оператор 112, смартфонът автоматично активира услугата си за местоположение и след като се определи точната позиция (най-вече въз основа на GNSS или Wifi), тази информация се изпраща директно до 112 чрез SMS (или SMS с данни за Android).
AML/ELS не е приложение. Услугата е вградена в смартфона и ще работи автоматично за телефоните, които са с активиран AML/ELS и в държавите, в които AML/ELS е активиран, т.е. не изисква каквото и да е действие от страна на гражданите.
Към днешна дата AML/ELS е внедрена в 34 държави по света, от които 21 в Европа. В България при повече от 78 % от обажданията точна локализация пристига в рамките до 10-15 секунда от повикването. В партньорство с Google, България е първата страна, която внедри новата версия 2 на ELS за Android устройства, при която освен GPS координати се получават надморска височина и език на устройството. В момента Дирекция "Национална система" 112 провежда финални тестове с Apple, преди пускане на услугата и за телефони с iOS операционна система.