По данни от проведеното наскоро изследване на Алфа Рисърч, приблизително две трети от пълнолетните в България ползва услугите на някой от мобилните оператори.

Разликата в покритието на населението на страната обаче показва значими вариации по два фактора: възраст и тип на населено място.

Така в столицата са привлечени като потребители до 80% от пълнолетното население, в областните центрове - до 75%, докато в малките градове и селата този дял е малко над 50%, сочат данни от изследването.

Разликите са още по-значими по възраст - 92% от хората под 30 години притежават мобилни телефони, при хората на средна възраст (от 30 до 50 години) този дял е около 80%, във възрастов диапазон 51-60 години делът на потребители се задържа на 56%, а над 60 години пада значимо до една четвърт (23%).

Разликата в тарифи и по-високите цени при разговори между абонати на различни оператори, кара част от потребителите да поддържат сметка при различни оператори.
Така почти една десета от българите над 18 години са абонати на повече от един оператор.
Въпреки, че мобилните услуги стават все по-достъпни, наситеността на пазара на мобилни услуги до голяма степен зависи от доходите и възможностите на потребителите.

Около една пета от настоящите абонати са обмисляли или обмислят и в момента възможността да сменят настоящия си оператор. Интересът към улеснена възможност за смяна на оператора е относително устойчив сред абонатите на настоящите оператори.

Възможността за пренос на номерата значимо повишава интереса към смяна на оператор. Така делът на интересуващите се от подобна смяна почти се утроява - от 8% до 21% при възможност за пренос на номера, според изследване на Алфа Рисърч.

Три четвърти от абонатите са за въвеждането на възможност за пренос на номерата, като 61% очакват преимуществено положителни крайни ефекти от подобна услуга.
Основните очаквания са положителните ефекти да дойдат от промяна в ценовата политика на операторите.

С възможността за пренос на номерата настоящите абонати свързват очакванията си за промяна в ценовата политика - нови, по-атрактивни цени за разговори както в рамките на една мрежа, така и между различните мрежи. Споделя се и притеснението, че в новата ситуация няма да е ясно с абонат на кой оператор разговаряме и по каква тарифа се провежда разговора.

Интересът към услугата обаче има и някои условия. На първо място това е стойността на таксите за пренос на номер.Договорите с настоящия оператор касаят едва една пета от абонатите.
Второ важно условие е срока, в който ще става смяната на оператора - мнозинството от интервюираните очакват смяната да се извърши в рамките на няколко часа или максимум един ден. Всеки трети настоящ абонат е на мнение, че подобна услуга би имала положителен ефект лично за него, независимо дали би се възползвал от услугата или не.