Google започна да събира най-мащабната база-данни на потребители на Интернет.

Амбициите на търсачката за увеличаване на личната информация са толкова големи, че не е далеч денят, когато тя ще може да съветва хората коя е най-добрата работа за тях или къде е най-добре да прекарат лятната си отпуска, смятат в компанията.

Изпълнителният директор на Google Ерик Шмидт твърди, че увеличаването на личните данни е било ключов ход в разширяването на търсачката и логично продължение на този ход е въвеждането на ред в информацията в световен обем, пише вестник "Файненшъл таймс".

Нашата цел е да дадем възможност на потребителите на Google да задават въпроси от типа "Какво мога да правя утре?" и "Каква работа да избера?", коментира Шмидт.

Състезанието по събирането на най-голямата база-данни с индивидуална информация е ново поле за битка за потребители, тъй като това ще позволи на бизнеса да направи рекламата си още по-персонализирана. Това е "Светият Граал" за бизнеса на търсачките, тъй като такава реклама ще повиши рейтингите.

Засега ние не можем да дадем отговор дори на по-голямата част от основните въпроси, тъй като не знаем достатъчно за вас. И това е главният аспект от разширението на Google, каза Шмидт пред журналисти в Лондон.

Той съобщи, че компанията наскоро е възобновила услугата си iGoogle, която позволява на потребителите да персонализират своя собствена Google страница за търсене и да въвеждат в световната мрежа собствена информация, която би могла да бъде ключ за бъдещо търсене.

Друга услуга, Google personalised search, стартирала преди 2 години, позволява на потребителите да разрешат на системата да запамети тези страници в Интернет, които те посещават при резултатите от търсенето и да използва тези данни, за да предлага по-индивидуални резултати при търсенето впоследствие.

Услугата Google Recommendations предлага на потребителя, въз основа на неговите предпочитания, продукти и услуги, които биха могли да го заинтересуват. Google засега не продава реклама на продукти и услуги, но може понякога да показва на потребителите си целева реклама.

Конкурентите на Google също се развиват в посока събиране на лични данни. Тази година Yahoo стартира новия си проект Project Panama, който следи какво правят потребителите в портала и използва тази информация, за да изгради профил на техните интереси.

След това тези профили се използват, за да покажат на хората тези резултати от търсенето, които най-вероятно ще ги заинтересуват.

Такъв тотален контрол предизвиква въпроса за нарушаване на конфиденциалността в мрежата.

От Google обаче подчертават, че iGoogle и останалите му персонални услуги не са задължителни. По-рано тази година Google се съгласи с онези, които се безпокоят за поверителността на информацията и ограничи времето за съхранение на запитванията до 2 години.

Google се сблъска с подобен проблем и през април, когато купи за 3.1 млрд. долара рекламната интернет компания DoubleClick. Тогава търсачката бе обвинена, че тази сделка ще доведе до изтичане на поверителна информация.

Опасенията се подсилваха и от факта, че Google има възможността да създаде детайлна представа за някакъв вид поведение, обединявайки собствената си информация за търсене в мрежата с информацията от програмата cookies в DoubleClick, следяща сайтовете, посещавани от потребителите.

Тогава Шмидт заяви, че Google ще работи върху опазването на конфиденциалността на личната информация.