В криза сме, но цяла София се опразни по гергьовденските празници. Всички били тръгнали към Гърция, но по българските пътища имаше почти непрекъснати потоци от коли. Туроператорите предлагаха изгодни пътувания в странство, но в същото време във всесезонните хотели у нас беше запълнена малко повече от половината леглова база. Поне такава, макар и неофициална, беше обявената статистика от Института по анализи и оценки в туризма.
Равносметката от петте почивни дни от началото на май показва още, че румънски туристи са атакували черноморското крайбрежие, но пък хотелиерите се оказаха неподготвени да ги посрещнат. Въпреки че преди това се оплакваха от намаляла посещаемост, а кой знае защо вдигнаха цените.
И се получи абсурдна на пръв поглед ситуация, която от известно време владее родния туризъм. Въпреки прокобите например, отрасълът завършва зимата като че ли около нулата със спад от 6.6% в началото, но до края на сезона успя да навакса изоставането. Също въпреки злите езици до април летните записвания на организираните руснаци са скочили с 38%, а на индивидуалните - дори с 50%.
Също и според шефа на "Фрапорт ТСЕМ", концесионер на летищата във Варна и Бургас, Андреас Хелфер през зимата е имало ръст на полетите - вече над 5% повече кацания са предвидени от Русия и за лятото, като спад с около 10% засега се очертава от Германия, Великобритания и още по-голям - от Украйна.
За гергьовденските празници
работещите целогодишно хотели
вътре в страната си бяха пълни, но много от тези по крайбрежието пустееха. Да, но пък повече от последните изобщо не бяха готови за гости, а мнозина може да не отворят и през лятото! "СПА хотелите в страната са били резервирани месец преди началото на майските почивни дни", твърди и директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. С две думи, надежди за туристически сезон, поне равностоен на миналогодишния, има, но... зависи колко яко ще си запретнем ръкавите.
Апропо, в Априлци на 3 май минах през 3 хотела - «Панорама», «Марагидик» и «Велена». В първия нямаше свободни легла, във втория ми предложиха единствено апартамент за 4 човека и едва в третия хванах последната двойна стая. Щях да забравя - и трите са в паркова среда от по 10-15 дка и имат басейни (единият и тенис корт). И трите имат детски площадки и охраняеми паркинги.
И въпреки че са «само» с по 3 звезди и се водят за семейни хотели, мнозина ги предпочитат пред уж многозвездни, но накачулили се буквално едно върху друго бетонни «творения» по крайбрежието и в другите големи курорти. Всъщност затова и бягат българите в Гръцко - защото
бетонът и битпазарът
в българските курорти ги отблъскват, а пък просторът и запазената природа у комшиите дават спокойствие и отмора. Това подсказват и анкетите.
Проучване на агенция «Маркет тест» за Държавната агенция по туризъм (ДАТ) например показва, че при избора си на място за почивка българите се влияят на първо място от състоянието на почивната база (хотела), след което - от нивото на обслужване, и едва на трето място - от цената. Така по 100-точкова система на удовлетвореност показателят "ниво на обслужване" е 80 т. при пътуване зад граница и само 60 т. за почивка в България. При другите два показателя - «състояние на почивната база (хотела)» и «цена на 1 нощувка» - оценките са близки за чужбина и страната - съответно 68,2 на 66,0 т. и 65,7 на 68,3 т. Затова пък по показатели като «инфраструктура», «услуги срещу задължително заплащане», «състояние на плаж (ски писти)» оценките са съответно 45,5 т., 35,7 т. и 61,8 т. или по-ниски от тези за чужбина.
С две думи, по-доброто обслужване, всичко около хотела и пребиваването (включително отблъскващите мръсни плажове и презастрояването у нас), както и дозата желание за разнообразие натежават везните в полза на чужбина. Така до третото 3-месечие на миналата година броят на избралите странство за ваканцията си стремглаво расте и едва през първото 3-месечие на тази година
потокът за чужбина се свива с 23%
и в голяма степен (поне засега) се преориентира към вътрешен туризъм.
Разбира ли туристическият бизнес посланията на хората? В някаква степен - да, в някаква степен - не. Анкетираните хотелиери и туроператори твърдят, че специално в Гърция и Турция хотелите са стари, но в приятна обстановка, докато у нас е точно обратното. Според тях няма отлив на български туристи, но поради увеличената леглова база има хотели, които остават незаети. Тяхно е обаче признанието, че продаваните на чужденци пакети (вероятно защото се купуват на едро и отрано) са по-изгодни от тези за българи, макар и да нямало разлика в обслужването. Също от тяхна гледна точка препоръчително би било България да се преориентира към обиколен туризъм и към центровете за възстановяване, както и да стане целогодишна дестинация. Което впрочем не зависи ли от самия бизнес!?
Наред с това туристическият бизнес иска нов Закон за туризма, бюджет за реклама от 30-45 млн. евро (при 5 млн. евро бюджет на ДАТ сега), политика за стимулиране на бранша, т.е. поне
7% ДДС за всички компоненти
на туристическия продукт (сега 7% само за хотелите на организираните туристи), подобряване на инфраструктурата. От тези позиции се вижда, че бизнесът в бранша вижда недостатъците на държавата, но за собствените си предпочита да си затваря очите.
Нямало например достатъчно информация за туристическите обекти, но какво тогава правят множеството информационни центрове, изградени от общините с европари?! Искат се повече пари за реклама, но тя е с ниска ефективност (според анкетите) и бизнесът като че ли не желае да прибави и своята лепта към тази реклама. Има недоволство от качеството на услугите, но това не се отчита и бизнесът не проявява особено желание да инвестира в подготовката на кадри. Презастрояването отблъсква туристите, но не се заклеймява от туристическите организации и след кризата може и да продължи. Гостите имат претенции към чистота в туристическите селища, но и по тази тема браншът мълчи.
И е обяснимо. Къде по-лесно е да търсиш кусур на държавата, отколкото да изправиш собствените си кривици!
XXX
на 20.05.2009 в 18:52:51 #3"В Гърция и Турция хотелите са стари, но в приятна обстановка, докато у нас е точно обратното" Мда, много точна констатация, само че с една малка подробност - там хотелите може и да са "стари" (5 - 8 години), но са чисти, а тук може да са "нови" (с по една-две години), но определено се чисти през ден, че и през два! Същото важи и за обслужването - там се стараят да ти вземат парите с памук, тук те гледат накриво, сякаш не те теб, а ти тях трябва да обслужваш. Ами мерси, ако става въпрос за два цвята теракот, душ кабина, паркет по 20 лева квадрата и ПВЦ дограма - тия "екстри" си ги имам у дома. И "обстановката" наоколо е практически същата....... Е за какво да давам пари тогава?
stg
на 15.05.2009 в 13:01:07 #2оставете го човека де, като няма какво да прави вкарва филми да се палите, това имал онова имал
ай моля ти се
Obi-Wan
на 15.05.2009 в 05:40:02 #1Пенчо, следващият път преброй до 10 преди да обобщиш, кои са паралии, 0.05% от Украинците ли...?! И кои точно 0.05%...айде да не си говорим бла-бла!