Круизният бум от тази година във Варна догодина може и да не се повтори. Това обсъждаха на кръгла маса в морската ни столица представители на най-големите круизни компании у нас.

Бе изтъкнато, че до края на сезона през октомври само Варна ще е посрещнала 40 пасажера, при 13 миналата година. Така броят на круизните туристи, избрали да посетят града и неговите забележителности, ще стигне близо 25 000. На пристанище Бургас пък пристигналите пътнически кораби това лято са 13 с 18 058 пасажери на борда. В Несебър пък са акостирали 26 лайнера с 6928 пътници.

По думите на варненския кмет Портних, този конюнктурен успех трябва да бъде превърнат в постоянна тенденция.

Това потвърди и Владимир Караджов - представител на "Ренесанс турс", който оперира у нас корабите на двете най-големи пасажерски компании в света.
"Големите компании планират круизите си 5 години напред, единствено поради тази причина те пренасочиха корабите си от Ялта и Одеса към Варна, за да не платят огромни неустойки", обясни той.

Вместо да задържи и привлече тези като правило платежоспособни туристи обаче България прави всичко възможно да ги отблъсне, тъй като в момента българските пристанища са най-скъпите в Черно море.
Пристанищните такси са увеличени от 1 септември и това поставя под въпрос следващия сезон на круизния туризъм у нас. "Таксите ни са 2 пъти по-големи от тези в Констанца и 1,5 пъти от Одеса. За 1 свой кораб "Роял карибиън" плаща $80 000 във Варна, Бургас и Несебър на ден, а в Констанца - $40 000", заяви Караджов.
Според него "Роял карибиън" вече са изключили Черно море от маршрутите си за 2015 и 2016 г. Нужни са спешни мерки, за да не направи това и другият голям оператор - Карнивал корпорейшън.

ПР експертът Красен Кралев, който е трети в листата на ГЕРБ за Варна от гражданската квота, пое ангажимент да лобира за намаляване на пристанищните такси веднага след съставянето на следващото правителство.

По думите му вече е решено създаването на министерство на туризма, ако ГЕРБ състави следващото правителство, което означава и нова национална стратегия за развитието на отрасъла.

Кралев припомни, че в предния мандат на Бойко Борисов за първи път са били отделени 15 млн. лв. за реклама на България в целевите пазари - Германия, Великобритания и Русия.

От своя страна кметът Портних посочи, че целта на градската управа е свързването на историческото ядро на града с пристанището.

Туроператори и екскурзоводи споделиха основните проблеми, с които се сблъскват във Варна туристите, пристигащи тук за 7-8 часа с круизните кораби:
Много малко са забележителностите, достъпни за трудно подвижни хора; паркираните на Морска гара коли пречат на автобусите, които извозват гостите; трудно е с паркирането до Римските терми и Археологическия музей, а "хонорарът" на полицията, която осигурява движението на групите, допълнително оскъпява екскурзиите; липсват тоалетни в целия град; кофите за боклук до Римските терми също притесняват летовниците; пътят към Аладжа манастир след Виница е обрасъл с храсти.

"10-те джебчийки пред Катедралата вече ги познаваме по физиономии, но полицията така и не иска да ги научи. Знаците на някои места са толкова ниски, че двама японски туристи вече си удариха главите в знак стоп, окачен едва на 1,5 метра над тротоара", обясни Атанас Атанасов председател на Съюза на екскурзоводите в България.