Съдът в Хонолулу осъди на 32 години затвор инженер, участвал в разработката на „невидимия" за радарите бомбардировач B-2 "Spirit", след като стана ясно, че е продавал секретна информация на Китай, предаде РИА Новости.
Според следствието, 66-годишният Ношир Говадия, който е от индийски произход, е получил 110 000 долара от китайски представители, след като им предоставил сведения за нова крилата ракета, която използва "Стелт" технологията. Говадия вложил "възнаграждението" си в луксозна къща на Хавайските острови.
Инженерът беше арестуван през 2005г., а през август 2010г. му бяха предявени 14 обвинения, в това число и за предаване на важна за националната сигурност информация на чужда държава. „Той е нарушил клетвата си за вярност към страната заради собствени облаги" се казва в мотивите на съдия Сюзън Оки Молуей.
Прокуратурата искаше доживотен затвор за Говадия, но това не беше удовлетворено от съдията поради напредналата възраст и влошеното здравословно състояние на обвиняемия.
Според защитата, Говадия е предавал на Китай информация, която е свободно достъпна чрез открити източници. Синът му заяви, че ще обжалват присъдата.
През 1984г. Томас Каванаг, друг служител на компанията, създала бомбардировача, беше осъден на доживотен затвор заради изнасяне на секретна информация в посока СССР.
Създаденият за поразяване на силно защитени обекти Northrop Grumman B-2 е най-скъпият самолет в света - всяка машина струва над 1 млрд. щатски долара. Специалната му аеродинамична форма и материалите, от които е изработен, поглъщат по-голямата част от радарните лъчи.
Seewolf
на 25.01.2011 в 15:35:38 #4vesel, благодаря за инфото!
vesel
на 25.01.2011 в 14:48:30 #3МАЛКО ИНФОРМАЦИЯ Радарното напречно сечение е кооефициент, с който се умножава падащата радарна мощност, за да се получи отразената мощност. Затова, ако самолетът е "тънък", той не отразява обратно, а нагоре и настрани радарната мощност. Самолетът тип "летящо крило", който много добре отговаря на тези геометрични условия, е създаден от братята Хортен в Германия (http://en.wikipedia.org/wiki/Horten_brothers). По-късно прототипът на Хортен 229 е отнесен в САЩ и използван от Нортроп Груман за създаване на бомбардировача В2. Отражението на радиовълни от равнина, сфера, цилиндър и други прости тела е изследвано отдавна. В съвременните самолети, обаче има много остри ръбове. Вълните се движат по ръбовете и това са така наречените "краеви вълни" ("edge waves"). Пётр Я́ковлевич Уфи́мцев (http://en.wikipedia.org/wiki/Petr_Ufimtsev) създава теорията на краевите вълни в "закрит" институт в СССР. От 1990 г. живее и работи в САЩ. Има принос за създаване на бомбардировача В2. Друг важен елемент на технологията "Stealth" е поглъщането на радиовълните. За тази цел се прави многослойно покритие. То трябва да изпълнява две функции: 1. да не отразява вълните на повърхноста си 2. да поглъща вълните в дълбочината си Както се вижда, ези условия си противоречат, защото за поглъщане е необходим плътен слой, но той рязко се различава по свойства от въздуха и ще отразява. Затова покритието е многослойно, като стъпълообразно слоевете увеличават диелектричната си проницаемонст и тангенс делта. Допълнителен проблем при прилагането на технологията "Stealth" при самолети е това, че при големи скорости въздухът нанася силни удари по повърхността на самолета и я нагрява. Значи покритието трябва да издържа и на тези въздействия. Технологията "Stealth" се използва и при военни кораби за същата цел, но изискванията са по-малко строги. Технологията "Stealth" се използва за облицоване на камери (така наречените "безехови камери") (http://en.wikipedia.org/wiki/Anechoic_chamber). Тези камери служат за изпитване на антените на радарите и свързочните станции на самолети в етапа на прототип. Цялата излъчена мощност трябва да се погълне напълно и да няма отразени вълни. С това се изпълнява условието за работа в открито пространство, но спътниците на противника не могат да уловят сигналите на новия модел.
JB
на 25.01.2011 в 14:07:51 #2B-2 е най-скъпият самолет в света - всяка машина струва над 1 млрд. щатски долара. ======================================================= Както вьрви долара нема да се учудя ако кажат че машината струва над 1 трилион щатски долара.
Ivan Костофф
на 25.01.2011 в 13:56:32 #1тва хамериканските индженери са голема работа