Европейският съюз ще забрани нови продажби на автомобили с изкопаеми горива от 2035 г., след като евродепутатите одобриха нов закон във вторник, докато Брюксел също изготвя планове за намаляване на въглеродните емисии от камиони и автобуси, пише "Войс оф Америка".
Държавите-членки на Европейския съюз вече одобриха законодателството за леките автомобили и микробусите и сега официално ще го приемат като закон, но предстоят много дебати относно предложените мерки срещу по-големите товарни и пътнически превозни средства.
Поддръжниците на законопроекта за автомобилите - приет в Европейския парламент в Страсбург - твърдят, че той дава на европейските производители на автомобили ясна времева рамка за пренасочване на производството към електрически превозни средства и ще стимулира инвестициите за противодействие на конкуренцията от Китай и Съединените щати.
Това от своя страна също ще подкрепи амбициозния план на Европейския съюз да стане "климатично неутрална" икономика до 2050 г. с нулеви нетни емисии на парникови газове.
"Позволете ми да ви напомня, че между миналата година и края на тази година Китай ще пусне 80 модела електрически автомобили на международния пазар", предупреди евродепутатите вицепрезидентът на ЕС Франс Тимерманс.
"Това са добри коли. Това са автомобили, които ще бъдат все по-достъпни и ние трябва да се конкурираме с това. Не искаме да отстъпим тази важна индустрия на външни хора."
Но опонентите твърдят, че нито индустрията, нито шофьорите са готови за такъв драматичен край на превозните средства с двигатели с вътрешно горене - и че стотици хиляди работни места са застрашени.
"Нашето предложение е... да оставим пазара да реши коя технология е най-добра за постигане на нашите цели", каза евродепутатът Йенс Гизеке, член на дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП).
Гизеке обяви, че аргументите на зелените и социалистите, че електрическите автомобили са по-евтини за управление, са невалидни поради кризата с рязко нарастващите разходи за енергия.
"В Германия 600 000 души работят в производството на ICE, тези работни места са изложени на риск", заяви той.
Групата на ЕНП предупреди за това, което според нея ще бъде "ефектът от Хавана" - европейците ще продължават да карат ретро коли, работещи с гориво, след като новите продажби бъдат забранени, защото не могат да намерят или да си позволят електрически.
Противниците също така казват, че автомобилните батерии се произвеждат в чужбина от европейските конкуренти като Съединените щати, но Тимерманс твърди, че благодарение на подкрепяните от ЕС инвестиции европейското производство ще се увеличи.
Зелените евродепутати подчертаха важността на забраната за намаляване на емисиите и замърсяването.
Карима Дели, председател на транспортната комисия, заяви: "Днешният вот е исторически вот за екологичния преход... това е победа за нашата планета и нашето население".
Отделно от гласуването в парламента, изпълнителният орган на ЕС - Европейската комисия - разкри плановете си за намаляване на емисиите от по-тежките превозни средства.
Този текст може тепърва да се променя по време на продължителни преговори с парламента и страните членки на ЕС.
Той предлага график за намаляване на емисиите от камиони с тегло над пет тона и автобуси за дълги разстояния (над 7,5 тона), които имат сравними двигатели, чрез затягане на стандартите за емисии от 2030 г.
От януари 2030 г. емисиите на нови камиони трябва да бъдат намалени с поне 45% в сравнение с нивата от 2019 г. След това тези емисии трябва да бъдат намалени с 65% от януари 2035 г. и с 90% от януари 2040 г. — отново спрямо нивата от 2019 г.
Градските автобуси трябва да бъдат без емисии от 2030 г., но Европейската комисия каза, че производителите могат да изберат свои собствени технологии, за да постигнат това, цитирайки електрически двигатели, водородни двигатели и водородни горивни клетки.
В момента автомобилите представляват около 15% от всички емисии на CO2 в ЕС. Камионите, градските автобуси и автобусите на дълги разстояния представляват още шест процента.
Автомобилният гигант Германия и консервативните евродепутати изразяват съмнение относно новите правила, страхувайки се от тежестта на преоборудването на техните заводи и преквалификацията на работниците, докато глобалните конкуренти имат по-слаби цели.
Откакто законът започна своето пътуване през законодателния процес на ЕС, Съединените щати разкриха огромен план за субсидиране на зеления преход на собствената си индустрия с помощта на правителството.
Това доведе до опасения в Европа, че неговият американски съперник ще източи инвестиции и работни места в производството на електрически превозни средства и батерии.
Междувременно Китай - най-големият автомобилен пазар в света - иска поне половината от всички нови автомобили да бъдат електрически, plug-in хибридни или задвижвани с водород до 2035 г.