Финансова подкрепа от ЕС за страните от Западните Балкани в общи линии е ефективна и е отишла по някакъв начин за укрепване на административния капацитет в региона. Това се посочва в нов доклад на Европейската сметна палата.

Одиторите са  провели  "мета-одит", който е преглед на управлението от Европейската комисия на предприсъединителната помощ за Албания, Босна и Херцеговина, Косово, Македония, Черна гора и Сърбия в периода между 2007 и 2013 г.

Одиторите главно са оценили данни от техните предишни специални доклади и оценки на Комисията и разгледали целия процес на програмиране, както и 52 национални проекти и три регионални програми. Те също така взеха под внимание развитието, свързано с периода 2014-2020.

Те открили, че целите за управление на Комисията не винаги са конкретни и измерими. Програми и проекти са базирани на нуждите, но оценките на бенефициенти в „сектора за върховенството на закона” показаха значителни недостатъци. Усвояването на средствата е затруднено от слабия административен капацитет в някои страни и строгите изисквания за управление на еврофондовете, когато изпълнението е децентрализирано.

"Комисията трябва редовно да прилага строги условия и да ги следи", каза Ищван Фазакаш, член на Европейската сметна палата, отговарящ за доклада.

"Ако е необходимо, бъдещи плащания могат да бъдат намалени или спрени", предупреди одиторът.

Въпреки, че е имало пропуски в отчитането, Комисията е била ефективна при наблюдението на изпълнението на проекти, смятат одиторите. Тя също така е била частично ефективна при прилагането на заключенията и препоръки от оценките.

По отношение на административния капацитет, помощта на ЕС обикновено е доставена както е планирано.

За проекти относно "върховенството на закона", Комисията не е приложила условия последователно, и сравнително малко средства са били предоставени в ключови области като свободата на медиите, прокуратурата и борбата срещу корупцията и организираната престъпност. Липсата на политическа воля за реформи в институциите, недостатъчен бюджет и персонал, както и лоша координация на бенефициентите също са засегнали устойчивостта на проекта.

В областта на реформата на публичната администрация, Комисията успя да превърне много проекти в устойчиви резултати. Въпреки, че това не е изрично поставена цел за тези проекти, Комисията би могла да насърчава бенефициентите да използват помощта като средство за обучение за останалата част от своята публична администрация.

Като се има предвид, че страните от Западните Балкани е област, съставена от страни, които се стремят да се присъединят към ЕС, Комисията насърчи регионалното сътрудничество и подобряване на административния капацитет. Въпреки това, по време на одитирания период, Съветът за регионално сътрудничество не е имал значително влияние. Политическият диалог в региона има ограничено въздействие за върховенството на закона, отбелязват одиторите. Те все пак отчитат постигнатият известен напредък по отношение на реформата в публичната администрация.

В доклада са посочени препоръки за подобряване на планирането и изпълнението на проекти в Западните Балкани и за насърчаване на по-голяма ангажираност от страна на националните органи. По-специално, на Комисията следва да:

  • определя конкретни цели, основани на класираните приоритети и измерими цели;
  • прилага непряко управление селективно, когато забележи слаб административен капацитет;
  • прилагат съответните условия на всички нива и да се вземат рестриктивни мерки като намаляване на парите, спиране на плащанията и отмяна на проектите, ако не са сключени договори;
  • системно да наблюдава чувствителни програми и проекти;
  • ангажират страните бенефициери в по-силен политически ангажимент да се създаде ефективно разследване, наказателно преследване и осъждане на случаите на корупция по високите етажи и организираната престъпност;
  • целеви средства за борбата с корупцията, организираната престъпност и свободата на медиите, както и използване на политически диалог в подкрепа на постигането на резултати в областта на публичната администрация и на върховенството на закона;
  • подкрепа на регионалното сътрудничество и точни финансови инжекции за постигане на видими резултати.