Позовавайки се на санкциите на Запада, Грузия забранява реекспорта и транзита на автомобили, внесени от Съединените щати и Европейския съюз за Русия и Беларус, пише "Евразиянет".
Процъфтяващият реекспортен бизнес привлича все по-голямо внимание на фона на пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна. Въпреки че този ход трябва да помогне за прилагането на санкциите, не е ясно дали ще попречи на колите косвено да достигнат до Русия.
Ограничението за (ре)експорт или разрешаване на транзита на автомобили, внесени от САЩ в двете санкционирани страни, влезе в сила на 1 август, докато ограниченията за европейски автомобили ще влязат в сила на 26 септември.
Грузинските власти направиха публично съобщение на 3 август, след като първо потвърдиха новината за новите ограничения в отговор на медийни запитвания.
Според властите този ход е необходим, за да се съобразят с по-новите пакети от западни санкции. Решението следва 11-ия пакет от санкции на ЕС с по-голям акцент върху сътрудничеството с трети страни за предотвратяване на възможно заобикаляне на съществуващите санкции срещу Русия, включително чрез реекспорт. Грузия не е налагала санкции срещу Русия, но се е ангажирала да не позволява използването на нейна територия за избягване на санкциите.
Реекспортът на вносни автомобили, включително употребявани и реновирани, е бързо развиващ се бизнес в Грузия от години. Страната се превърна в регионален център на индустрията, привличайки клиенти от бивши съветски републики и Източна Европа.
Автомобилите бяха най-големият експортен продукт на Грузия през първата половина на 2023 г., като общата стойност на износа се е увеличила повече от три пъти в сравнение със същия период на 2022 г. и представлява почти една трета от общия износ на страната.
"В момента делът на колите, които отиват от Грузия в Русия, е малко под 5,5 процента", каза Сандро Бицадзе, представител на Caucasus Auto Import, гигант на грузинския автомобилен пазар, пред BMG на 3 август. Въпреки че новите ограничения може да доведат до спад на цените на колите в Грузия, Бицадзе казва, че "не могат да нанесат голям удар на пазара".
По-ранните ограничения забраниха износа на скъпи западни автомобили, струващи над 50 000 долара, за Русия. Новите ограничения обхващат автомобили с обем на двигателя над 1,9 литра, както и електрически и хибридни автомобили.
През първите шест месеца на 2023 г. Русия беше петият по големина вносител на автомобили от Грузия след Киргизстан, Казахстан, Азербайджан и Армения, купувайки 3786 автомобила от Грузия с общ обем на търговията до 52 милиона долара (скок в сравнение с 1254 автомобила на стойност 14 милиона долара през същия период на миналата година).
В Беларус, от друга страна, само 129 коли на стойност 2,5 милиона долара са изнесени през първите шест месеца на тази година, в сравнение с 16 коли на стойност 442 000 долара през същия период на миналата година.
Но наблюдателите са притеснени от значителния скок на други места, включително Казахстан, Киргизстан и Армения. Всички тези страни са членове на Евразийския икономически съюз, воден от Русия блок с единна интегрирана митническа система. Спрямо същия период на миналата година броят на изнесените автомобили за Армения е нараснал около пет пъти през първата половина на 2023 г., за Казахстан - близо четири пъти, а за Киргизстан - 2,5 пъти. Темпът на растеж за тези страни е още по-голям по отношение на общата цена на изнесените автомобили.
За разлика от това, броят на изнесените автомобили за Азербайджан, който не е член на Митническия съюз, леко спадна, въпреки че общата цена на автомобилите почти се удвои.
Тези данни накараха различни анализатори да подозират, че поне част от тези коли се озовават в Русия. Ако такъв по-нататъшен реекспорт се осъществи, не е ясно дали това ще създаде проблеми на Грузия със Запада. Но засега не изглежда да се въвеждат допълнителни ограничения в това отношение.
"Поради високия обществен интерес допълнително поясняваме, че ограниченията не се прилагат за износ/реекспорт на превозни средства, внесени от САЩ и ЕС в страни, които не са изброени в санкциите, издадени от САЩ и ЕС, " се казва в изявлението на службата по приходите на грузинското финансово министерство.
Новите правила за транзит обаче предполагат, че съседите на Грузия, като Армения, също ще бъдат ограничени от транзита на внесени от Запада автомобили за Русия през грузинска територия.
От началото на пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, Грузия е в светлината на прожекторите като един от потенциалните пътища за руско избягване на западните санкции. През юни руските митнически служители заявиха, че на Горен Ларс, граничния пункт, свързващ Грузия с Русия, Москва "пробива икономическата блокада, наложена ни от европейските страни".
Грузински официални лица обаче многократно са твърдяли, че работят със западни партньори за извършване на необходимия надзор на износа.
По-рано западни дипломати заявиха, че няма доказателства Тбилиси да нарушава санкциите. А през юни представители на САЩ, Обединеното кралство и ЕС пристигнаха в Грузия, за да се уверят, че страната не е използвана за заобикаляне на санкциите от Русия, особено по отношение на 38 чувствителни продукта, които могат да се използват за производство на бойни оръжия.
Длъжностните лица оцениха положително усилията на Тбилиси в това отношение, въпреки общото им съжаление, че самата Грузия не прилага и не се съобразява със западните санкции.
Грузия "не се присъединява към нашите санкции, не прилага нашите санкции, но от това, което успяхме да видим през последните два дни, Грузия приема много сериозно ангажимента си да не позволява нейната територия да бъде използвана за заобикаляне на санкциите, независимо дали това е търговията със стоки, особено 38-те продукта или финансови услуги на Battlefield", каза Дейвид О'Съливан, пратеник на ЕС по санкциите, на брифинга си в Тбилиси на 28 юни.