Новите сенатори в САЩ, кандидатите за президент и действащите вицепрезиденти често биват съветвани да говорят възможно най-малко за външните работи, за да не разсейват американската общественост, която би трябвало да нехае по тези въпроси, пише "Чатъм хаус".

Това накара репортери, мозъчни тръстове и чуждестранни дипломати да се борят да разберат къде предполагаемият кандидат за президент на Демократическата партия Камала Харис може да се различава от президента Джо Байдън.

Няколко неща са сигурни: Харис представлява значителна промяна на поколенията. Тя приема глобализираната перспектива, която може да се очаква от дъщеря на имигранти, прекарала част от детството си в Канада. Тя ще встъпи в длъжност с опитен екип около себе си. И освен Байдън, американците трябва да се върнат чак до Джордж Х. У. Буш през 1989 г., за да намерят промер с президент, който да поема поста с повече опит във външните работи от нея.

Харис говори и пише често за родителите си имигранти, като се позовава на южноазиатските народни поговорки на майка си по време на кампанията и проследява семейни пътувания до Африка по време на официалното си пътуване.

Харис споделя този опит не само с бившия президент Барак Обама, но и с голям и нарастващ дял от населението на САЩ. Към 2019 г. повече от един на всеки десет граждани на САЩ - и една четвърт от американските деца - имат поне един родител имигрант.

Това е промяна за свят, който е свикнал американските президенти да се позовават на своята ирландска принадлежност - Байдън и Обама, и Клинтън, Рейгън и Кенеди преди тях - въпреки че са минали само 65 години от Демократическа партия, която се притесняваше, че Кенеди е твърде ирландец, за да бъде избран.

Променена гледна точка и значителен опит

Дълбоките емоционални ангажименти на Байдън към НАТО и Израел отразяват американските грижи от младостта му. Но Харис се свързва с население, за което тези отговорности са две от многото, с претенции за внимание и ресурси на САЩ, които несъмнено са стратегически, но не непременно свещени. Трябва да се отбележи, че загрижеността относно заплахите, произтичащи от конкретни други държави, достига връх сред най-възрастните американци и намалява стабилно сред по-младите, за разлика от загрижеността за изменението на климата и правата на човека.

Харис може да не прилича на своите предшественици, тъй като се чувства толкова комфортно с младите артисти в Гана, колкото и на Мюнхенската конференция по сигурността. 

Като сенатор тя е служила в комисиите по разузнаване и вътрешна сигурност, като е наблюдавала някои от най-строго секретните и противоречиви аспекти на политиката за национална сигурност на САЩ. Беше известна с това, че пристигаше подготвена за изслушванията и предлагаше предизвикателни кръстосани разпити на свидетели, както би се очаквало от опитен федерален прокурор.

Тя не повдигна никакви важни международни въпроси по време на престоя си в Конгреса - но всеки политически съветник би казал, че това е плюс, а не минус в медийната среда на САЩ.

Вицепрезидентски постижения

Като вицепрезидент Харис направи 17 чуждестранни пътувания за три години и половина, отразявайки както виждането на президента Байдън за нейната роля, така и собственото му ограничено пътуване. Някои от тези пътувания бяха много важни. Харис присъства на Мюнхенската конференция по сигурността малко след като Русия започна своята пълномащабна война срещу Украйна през 2022 г., както и на срещите на високо равнище на APEC и ASEAN и срещата на върха на COP за климата през 2023 г. в Дубай.

Други ангажименти бяха дипломацията, която поглъща календарите на висши служители - пътувания до Мексико и Централна Америка като част от нейната миграционна програма и пътуване до три държави в Африка в изпълнение на обещанието на Белия дом.

Да присъстваш на среща, разбира се, не е същото като да вземеш окончателното решение относно външната политика на САЩ. Но този опит - и часовете на срещи и учене, които вървят с него - отличава Харис от новите президенти от последните три и повече десетилетия.

Доналд Тръмп никога не е представлявал страната си пред чуждо правителство, преди да бъде избран. Бил Клинтън и Джордж У. Буш ръководеха международни търговски мисии като губернатори. Барак Обама, подобно на Харис, пътува от време на време през четирите си години в Сената. Но трябва да се върнем чак до Джордж Х. У. Буш, който е бил вицепрезидент, директор на ЦРУ и член на Конгреса, за да намерим президент преди Байдън, който е започнал първия си мандат с повече опит от Харис.

Харис има стабилен и уважаван външнополитически екип в ролята си на вицепрезидент. Нейният съветник по националната сигурност Фил Гордън и неговият заместник Ребека Лиснер са опитни служители във Вашингтон, които са служили в предишни администрации. И двамата са публикували книги, които предполагат фино отклонение от Америка, която води света агресивно и сама.

Както отбелязва Джим Линдзи от Съвета за международни отношения, външнополитическата платформа на Харис по време на нейната кампания през 2020 г. за номинацията на Демократическата партия не беше забележителна в мейнстрийма на партията. Докато беше вицепрезидент, тя твърдо подкрепяше Украйна и водеше отговорите срещу заплахите на бившия президент Тръмп да не защитава съюзниците от НАТО.

Въпреки че не беше толкова пряма по въпросите на Индо-тихоокеанския регион, тя се срещна със Си Дзинпин и нейните маршрути в Япония, Корея, Индонезия, Тайланд и Филипините подчертават нейния ангажимент към сигурността и икономическите програми на Байдън в региона.

Тя също така ще наследи предизвикателството на Байдън да подкрепи дълбокото икономическо ангажиране в региона, като същевременно запази вярата си в местния организиран труд и активисти, които са дълбоко скептични към традиционните подходи за свободна търговия там - възглед, който тя потвърди, като се противопостави на Транстихоокеанското партньорство. (По време на администрацията на Тръмп Харис също гласува против USMCA, търговското споразумение наследник на NAFTA, заявявайки, че липсват достатъчно екологични разпоредби. Администрацията на Байдън използва USMCA агресивно, за да се справи с конкуренцията, правата на работниците и опасенията за околната среда.)

Газа

Предпазливостта на Харис прави още по-забележимо, че тя е позволила разногласията й с Байдън да бъдат публично известни точно по един въпрос - войната в Газа.

Още през миналия декември имаше изтичане на информация от обикновено мълчаливия Бели дом, че вицепрезидентът иска по-твърда позиция относно воденето на войната от израелския премиер Бенямин Нетаняху. В публичните изяви през декември и март тя зае по-твърда позиция. Тя също така публично призна човешката цена на конфликта за палестинските цивилни по начини, които Байдън се бореше да направи.

Този епизод е малък - изглежда не е довел до значителни промени в политиката на Байдън - но може да ни научи на някои неща за подхода на Харис в по-широк план.

Тя беше внимателна, но решителна относно посланието, което искаше да предаде и промяната, която предложи, беше добре съобразена с възгледите на американската общественост и по-специално на по-младите гласоподаватели относно конфликта.

Американските президенти са склонни да развиват своето мислене относно външната политика, докато израстват в ролята. В това отношение Байдън и Тръмп бяха изключение. Американският народ, който е склонен да подхожда към външните работи със смесица от идеализъм и скептицизъм, може би е готов за президент, който прави същото.

И все пак фактът, че тя тихо отстоя позицията си по въпроса за Газа през последните дни - като избра да присъства на предизборно събитие, а не на обръщението на Нетаняху към Конгреса в четвъртък - предлага един сигнал за промяна във външната политика на САЩ, която може да очакваме. Това, че половината демократи в Конгреса след това последваха примера й, дава ключ към това как тя може да приложи възгледите си.