Корабните компании ще трябва да плащат малък акциз върху всеки тон гориво, който използват според предложения, които има за цел да разработят кораби с нулеви емисии в рамките на 10 г. и трансформиране на отрасъла, пише "Гардиън".

Корабите на водород или на амоняк като гориво се разглеждат като технически възможни, но са необходими повече изследвания и разработки на прототипи.

Международната корабоплавателна камара (ICS), която представлява 80% от световната корабоплавателна индустрия, предлага 2 долара акциз върху всеки тон гориво, изразходвано от корабите, което ще доведе до събиране на 500 милиона долара на година, отделяни за изследване и разработване на кораби с нулеви емисии.

"Това е много положително предложение", отбелязват от камарата и подчертават, че това е прозрачен механизъм за събиране на средства за целта.

Разходите за гориво в момента са 400 долара за тон, като през следващата година ще се покачат до 600 долара заради въвеждането на нови регулации за съкращаване на серните емисии.

До 20-30 г. не се изключва и налагане на квотни емисии в морския транспорт.

От Международната корабоплавателна камара отбелязват, че е много важно акцизният план да е задължителен, а не доброволна инициатива.

Някои обаче са предпазливи по отношение на предложението, тъй като може да не доведе до конкретни резултати за намаляване на емисиите в краткосрочен план.

2% от световните парникови газове идват от корабоплаването, като дела вероятно ще се увеличи в резултат на нарастването на търговията.