Комисия към ООН препоръча да се забранят карго пратките с литиево-йонни акумулаторни батерии в багажното отделение на пътническите самолети, защото батериите могат да предизвикат пожар, който да унищожи самолета.

Това заявиха представители в областта на авиацията, които са запознати с решението, цитирани от АП.

Комисията по въздушна навигация към Международната организация за гражданска авиация, най-висшият технически орган на организацията, също предложи забраната да не се налага, ако бъде създадена нова батерия, която има приемливо ниво на безопасност.

Все още трябва да бъде взето крайно решение от международната организация. Съветът на организацията ще разгледа казуса в края на февруари.

Литиево-йонни акумулаторни батерии се използват почти за всичко – от телефони и лаптопи до хибридни и електрически автомобили. Около 5,4 милиарда литиево-йонни клетки са произведени по света през 2014 година. Батерията е съставена от две литиево-йонни клетки или повече. Повечето се пренасят с товарни кораби, но около 30% от тях по въздух.

Федералната администрация на гражданската авиация (FAA) на САЩ е провела тестове, които показват, че повреда или дефектна батерия могат да доведат до неконтролируемо увеличаване на температурата, която да се разпространи в товара. Не е нещо необичайно десетки хиляди батерии да бъдат натоварени в един товарен контейнер.

Тестовете на администрацията показват още, че прегряването на батериите води до експлозивни газове, които се възпламеняват и буквално издухват вратите на контейнери и изпращат във въздуха кутии с батерии преди да се запали целият товар.

Инженери от техническия център на FAA заявиха по време на публична среща миналата година, че експлозиите са изключителни силни.

Експерти по безопасността вярват, че най-малко три товарни самолета са били унищожени от възпламенили се литиево-йонни батерии от 2006 година. Четирима души са загинали при инцидентите.

Предложенията на комисията за налагане на забрана няма да се отнасят за товарни самолети, въпреки че пилотски асоциации настояват да влезе забраната и за товарни самолети.

Най-малко 20 самолетни компании, които изпълняват международни полети, решиха доброволно да не приемат багаж с такива батерии.