План за драстично намаляване на автомобилния трафик в центъра на френската столица Париж от 2022 г. е предложен от градския съвет.
Схемата ще забрани движението в четири централни области, като вместо това ще даде приоритет на велосипедистите, пешеходците и обществения транспорт.
Зоната с нисък трафик ще доведе до "по-малко замърсен, по-зелен, по-спокоен и по-безопасен град", казва съветът.
По време на пандемията Париж добави стотици километри велоалеи.
Кметът Ан Идалго бе преизбрана миналата година с платформа за създаване на "15-минутен град", което улеснява достъпа на жителите до магазини, училища и услуги в рамките на четвърт час от дома, пеша или с велосипед.
В сряда стартира консултация по новия план с жителите на Париж. Жителите в центъра и фирмите все още ще имат право да шофират в централната зона, но движението ще бъде забранено.
Консултацията казва, че плановете са "част от движение за възстановяване на градско пространство, използвано от автомобили, в полза на нови, по-лесни за ползване и по-малко замърсяващи дейности".
Кметството на Париж публикува предложена карта, показваща района, който трябва да бъде включен, който се простира от Бастилията на изток до Тюйлери на запад и обхваща двата бряга на Сена, включително част от Сен Жермен.
Заместник-кметът на Париж Давид Белиард коментира, че схемата е последвала примера на други градове като Мадрид, Нант и Рим, които са променили части на някои райони в пешеходни.
Планът обаче "не е свързан с пълното премахване на трафика", обясни Белиард и покани жителите да споделят своите мисли по предложението във въпросник.
"Живущите там, хората с намалена подвижност, такситата и местните търговци все още ще имат достъп до центъра на града", допълва заместник-кметът.
Консултацията, която трябва да приключи по-късно тази година, ще изиграе роля при определянето на това кой ще има право да влиза в зоната.