Самолет на Air India, летящ от Делхи до Сан Франциско, беше принуден да се отклони и да кацне на летище в Далечния изток на Русия, след технически проблем с един от двигателите си, съобщи авиокомпанията във вторник, съобщава "Ройтерс".

На 216-те пътници на борда се предлага подкрепа на земята и ще им бъдат осигурени алтернативни възможности да стигнат до дестинациите си при първа възможност, каза Air India, добавяйки, че самолетът е превозвал и 16-членен екипаж.

Руските авиационни власти заявиха, че проверяват техническото състояние на самолета след кацането на летище Магадан и са готови да дадат разрешение на авиокомпанията да кацне допълнителен резервен самолет, ако е необходимо.

"В момента въпросът за престоя и настаняването на пътниците се решава от граничните, митническите и регионалните власти", каза Росавиация. Летището в Магадан, пристанищен град на Охотско море в Далечния изток на Русия, не отговори на искане за коментар.

Служител на диспечерската служба на летище Магадан каза пред "Ройтерс", че всички пътници са откарани до хотели с автобуси. "Самолетът беше затворен и поставен под охрана в очакване кога специалисти (Air India) кацнат на резервния самолет утре", каза той.

"Не е ясно (какво се е случило), нещо не е наред с двигателя, нещо изтича, те ще го разгледат утре."

Отклоняването на Boeing 777 се случи ден след като шефът на най-големия превозвач в света изрази опасения за безопасността на авиокомпаниите, летящи през руското въздушно пространство с американски граждани на борда.

"Какво ще се случи, ако авиокомпания кацне в Русия с известни граждани на САЩ на борда? Това е потенциална криза в процес на създаване", каза Скот Кърби, главен изпълнителен директор на United Airlines в понеделник. "Мисля, че трябва да го разрешим, преди да настъпи кризата".

Air India заяви, че не може да сподели подробности за пътниците.

Отклоняването повдига въпроси за това колко бързо може да бъде ремонтиран Boeing 777 на стойност 200 милиона долара, високооценен актив в САЩ, чиито двигатели са произведени от General Electric, на фона на санкциите на САЩ и ЕС за износа на авиационни артикули за Русия.

През 2018 г. Boeing 737 на Norwegian Air направи аварийно кацане в Иран с проблеми с двигателя седмици след като Вашингтон отново наложи санкции и остана блокиран за повече от два месеца.

186-те пътници и шестима членове на екипажа успяха да излетят от Шираз на следващия ден. Но въпреки първоначалните уверения от авиокомпанията, че самолетът също бързо ще бъде репатриран, предприятие за двигатели на GE чака седмици за лиценз за износ от Министерството на финансите на САЩ. GE и Министерството на търговията на САЩ не отговориха веднага на исканията за коментар.

В понеделник главният изпълнителен директор на Air India Кембъл Уилсън защити използването на руското въздушно пространство от авиокомпанията, отбелязвайки критичната роля, която индустрията играе в свързването на икономики, хора и култури.

"В Air India, ние работим според обхвата на това, което ни е предоставено от Индия и не всички страни са съгласни", каза той на панел на годишната среща на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).

Русия забрани на американски авиокомпании и други чуждестранни превозвачи да използват нейното въздушно пространство в отговор на това, че Вашингтон забрани руски полети над Съединените щати през март 2022 г., след като Москва изпрати войски в Украйна.

Въпреки това Air India и някои базирани в Персийския залив, китайски и африкански превозвачи продължават да летят над Русия, което прави времето за полет по-кратко и американските конкуренти неконкурентоспособни.

През февруари американските сенатори призоваха администрацията на Байдън да спре китайски авиокомпании и други неамерикански превозвачи да летят над Русия по маршрути за САЩ.

"Ройтерс" съобщи миналата седмица, че китайските авиокомпании избягват да летят над руското въздушно пространство в четири новоодобрени полета до и от Съединените щати.