Великобритания обяви, че създава контролен орган за регулиране на технологични гиганти като "Фейсбук" и "Гугъл" и подобряване на тяхната прозрачност при използване на лични данни на потребители и персонализираните реклами, информира АФП.

Министерството на културата, медиите и спорта обяви в съобщение, че новият регулатор, Digital Markets Unit, ще направлява поведението на платформи като "Гугъл" и "Фейсбук", които в момента доминират на пазара.

Целта е да се гарантира защита на потребителите и малкия бизнес, подчертават от ведомството.

Регулаторът е създаден, след като Службата по конкуренцията и пазарите (CMA) обяви през юли, че съществуващото законодателство е неефективно и е необходим нов регулаторен режим за контрол на интернет гигантите, които печелят от дигитална реклама.

СМА одобри новите правила, които обаче не са пряко насочени към двата гиганта.

Лондон признава, че онлайн платформите носят огромни ползи на бизнеса и обществото, но концентрацията на власт сред малък брой технологични компании ограничава растежа и иновациите в сектора, което може да доведе до негативно въздействие върху обществото.

Новите правила осигуряват избор на потребителите дали да виждат персонализирани реклами.

Новият регулатор ще започне работа от април и ще има власт да отменя, блокира или променя решения на технологичните гиганти, за да ги принуди да действат, а също така ще може да налага глоби.

Също така онлайн платформите ще трябва да предлагат по-справедливи условия на медиите за публикуването на новини.

Според СМА миналата година около 80% от 14 милиарда евро,  похарчени за дигитални реклами, са отишли за "Гугъл" и "Фейсбук".

Вестниците зависят от онлайн гигантите за трафик, тъй като около 40% от посещенията са чрез двете платформи.

От "Гугъл" обявиха, че ще работят конструктивно с новия регулатор.

"Фейсбук" обмисля да пусне своя новинарска услуга във Великобритания, която ще работи с медии.