На 14 април лично кралицата на Холандия, Беатрикс ще открие най-престижния за 2010 година културно-политически форум в Европейския Съюз.
В обновения и модернизиран Музей на Транспорта в Утрехт до 5 септември ще бъдат изложени кралски клас вагони.
Очакват се стотици хиляди туристи, VIP персони, царски особи и политици.
Припомняме, News.bg информира за българско участие в това уникално и престижно събитие.
България притежава уникална колекция от такъв клас вагони, част от които са в музея в Русе, а други в София, се поддържат и пътуват за забавление, когато има кой да ги наеме.
За жалост националното ни участие в изложението пропадна.
Това е поредното скандално доказателство за манталитета на български институции и хора от различни нива, които не са склонни да развалят бюрократично-балканския си „рахатлък" в името на популяризиране на страната ни и на подобряване на имиджа и в Европа.
Ето и фактите на тази, може би типична за нашата страна, но иначе некоректна и безотговорна история с лош край и негативен ефект.
Потресени, холандците за първи път изоставиха дипломатичния тон и заговориха за морал:
"... the European line of ethical conduct ... is clearly contrary to the Bulgarian legislation..." ("...европейската линия на етичност... е в ясно противоречие с българското законодателство...")
С главни действащи лица - български чиновници, които по презумпция и по заплата би трябвало особено ревностно да утвърждават цялостната ни интеграция в европейската публичност.
Две години от холандския Музей договарят участие на България в този престижен форум, лично директорът му, г-н Пол ван Влижмън посети София и Русе, остана очарован от видяното и от любезността на българската страна.
Официално сме поканени да участваме с два експоната - уникалният султански вагон-карета №1 и салон-вагонът на Цар Борис ІІІ.
Тъй нареченият вагон "Султание", има нужда от ремонт на покрива и подмяна на дървената греда за да бъде местен. Експерт след експерт от БДЖ в продължение на година оглеждаха и мъдруваха, но никой не пожела да поеме отговорност.
Холандската страна нае опитен екип художници-реставратори, определи 50 000 евро за ремонт и транспорт, но от БДЖ решиха, че вече няма време, защото... "трябва да се съсредоточим" върху втория поканен експонат - вагонът на Цар Борис ІІІ, за който "уж" няма проблеми, има сертификат за движение и в Европа.
Холандците платиха застраховката и поръчаха рекламен филм, който да се прожектира по време на изложението, поеха всички разноски по транспорт, охрана и т.н., поканиха за откриването, и то за своя сметка, Министъра на Транспорта, Изпълнителния Директор на БДЖ, дори предвидиха сума за компенсация - 10 000 евро.
За сравнение, белгийският вагон, който е оценен пет пъти по-високо от българския като застрахователна стойност, получава 1250 евро компенсация.
Вместо да улеснят формалностите по оформянето на документите за преотстъпване на вагона за периода на експозицията, юристите на БДЖ започнаха да търсят всички възможни вратички за усложняване на процедурата.
Разтълкуваха закона че, при такова "международно участие", се изисква разрешение на Министерския Съвет.
Времето изтичаше безвъзвратно. От посолството на Кралство Холандия се разтревожиха и се заеха да помагат.
Правителството на Република България си свърши работата, включи извънредно в заседанието си от 17 март въпроса и даде зелена светлина за участие на вагона в изложението, което бе оповестено от множество медии като свършен факт.
Но не така мислеше управленческия екип на БДЖ, които не само пренебрегна разпореждането на МС, но намери начин то наистина да стане "неизпълнимо".
Не е ясно какви параметри са дадени на експерта, определял цената за наемане на вагона, но като се има предвид, че всички разходи се поемат от холандска страна, сумата надвиши цена, която би била получена ако всяка сутрин кралицата се разхожда с вагона. По ценоразпис това са 700 лева на ден.
58 000 евро сигурно се очакваше да закърпят бюджета на БДЖ за 2010 година.
Потресени, холандците за първи път изоставиха дипломатичния тон и заговориха за морал. Цитирам от писмото на Директора на Музея:
"... the European line of ethical conduct ... is clearly contrary to the Bulgarian legislation..." ("...европейската линия на етичност... е в ясно противоречие с българското законодателство...")
Още веднъж доказваме, че малко рано ни е гласувано доверие да бъдем член на ЕС. Никой няма да се сети за Железниците ни, ще споменават България -участието е оповестено, каталозите са отпечатани, въпросите ще са задавани.
Очевидно е, че БДЖ има да се справя с много други свои проблеми. Вредно е в нейна собственост да бъдат уникални исторически ценности.
До този момент те са поддържани благодарение на възрожденските усилия на двама музейни работника в Русе и екип от Ремиза, депото, в което се съхраняват вагоните в София.
Оцелели дори през времената, когато всичко царско е било вражеско, днес има кой да се погрижи те да потънат в забвение.
В килера е забутана кокошката, от която се очаква да носи "златни яйца".
Щеше да се осигури безплатна реклама на страната ни, да потече поток от туристи и желаещи да се повозят на царските вагони, България да издигне имиджа си, да се създадат контакти между ж.п. институциите на Холандия и България, и т.н.
Вероятно МС трябва още веднъж да се отклони от по-важни държавни дела и да предаде собствеността на вагоните в разпореждане на Министерството на Културата, защото на единствения музеен специалист в централата на БДЖ, Румяна Поборникова не й достигат нито сили, нито компетентност, за да се противопостави на нехаещ управленчески екип от средно ниво, в това число юристи и технически специалисти, които не желаят да си създават главоболия с "културни въпроси".
А на юристите и ръководството на БДЖ трябва да се потърси отговорност дори само заради това, че са допуснали, без да проверят факта, да включат в доклада си до МС информация, че Изложението в Утрехт се организира по повод слизането на Кралицата от трона, съобщение, поместено за кратко дори в интернет-страницата на МС.
Безобразен дипломатически скандал, който бе смекчен от холандското посолство единствено с цел да се даде възможност на българската страна да се реваншира, като осигури вагона.
ivayola
на 15.04.2010 в 01:07:30 #22ами дано да им потърси някой отговорност за гафа, пък следващият път ще се замислят чиновниците повече .
няоб
на 15.04.2010 в 00:37:18 #21Poredното доказателство, че на тези 111 хил.кв.км. живеят НЕАНДЕРТАЛЦИ с ЕС лични карти!
водолаз
на 15.04.2010 в 00:02:09 #20За кои ли пореден път се срамувам заради държавата си........
mitkopi4a
на 14.04.2010 в 23:17:49 #19коншъс в бг-то педофили и педали няма, както разбираме от твоя потрес някой кат ни каже нещо на криво и се почва кат стария виц за руснаците " ама вие що биете негрите"
raylight
на 14.04.2010 в 20:41:21 #18Поп Кръстев - имаш предвид всички освен тези на ОДС
gera
на 14.04.2010 в 18:36:36 #17Потресен съм аз! Как се пише Европейски Съюз, Музей на Транспорта - вие на английски, руски или български пишете? Аман от неграмотност!
mrKrastev
на 14.04.2010 в 18:25:23 #16Дебилите са ни на ръководни постове. Например в Турция дебилите са из народа и много повече, но не управляват. Говоря за всичките ни правителства до сега. Сега ще видим.
mrKrastev
на 14.04.2010 в 18:23:57 #15А че сме дебили не е вярно. В БДЖ съм сигурен, че има хора на БСП и са се надявали на голям скандал, ама найсе. Пълна чистка. Народа не се интересува дали гнидите пищат че имало чистки или не.
mrKrastev
на 14.04.2010 в 18:22:29 #14neznae6t | 14.04.2010 10:51 Българин - това звучи идиотско... Съжалявам, но това са реалностите. Къде другаде по света живеят такива дебили? - В македония, иран, турция, бангладеш...
Strat
на 14.04.2010 в 17:38:00 #13Просто не мога да разбера как може такива некомпетентни и нехаещи (което е по-важно) лица да могат да се задържат на подобни работни места! Тази връзкарщина в България е нещо тъй гнусно! Завърнах се наскоро след 12г. в чужбина (Холандия и Испания) подлъган от витаещи във въздуха очаквания за промяна поради членство в ЕС и 'статистика' показваща мащабно завръщане на българи от чужбина. - Нищо подобно! На тази наша територия царстват едни идеали базирани на шокираща простотия. Няма хъс в нашия характер, няма готовност за поемане на отговорности. И ако тези характеристики определят това да си Българин, то аз бег да мигна съм готов да се отрека от това мое название. (жалко за прелестите на нашата страна)
boris
на 14.04.2010 в 13:33:46 #12Тоя "салон-вагон на Цар Борис ІІІ" как така още е собственост на БДЖ бе? Мислех, че дедо Симеончо си гу е взел одавна да си го кара в Испания!??!
Barda
на 14.04.2010 в 13:09:01 #11абе не ми говори. за организация, в която старши технически сътрудник получава 400лв нето заплата.. какъв капацитет искаш да имат? я ми кажи? цените на билетите били евтини.. в DE с отстъпката ти излиза да идеш по-евтино от точка А до точка Б. Отделно не ми се коментира за качеството на обслужване...
neznae6t
на 14.04.2010 в 11:51:02 #10Българин - това звучи идиотско... Съжалявам, но това са реалностите. Къде другаде по света живеят такива дебили?
Conscious
на 14.04.2010 в 10:51:15 #9И ние сме потресени от педофилите - хомотата и другите холандски изроди, но си мълчим.
kirilpp
на 14.04.2010 в 10:11:13 #8nedko: Събрали са се в БДЖ-то няколко такива празни философа като теб, и след много умуване и мъдруване са стигнали до същата теза. Пумиярите и комуноидите трябва да се изчистят или като се подложат на геноцид по техен модел, или както сега строим нови кучкарници за уличините псета, до тях да се построят и комуни (комунарници). Там ще им раздават червени рози и ще ядат от старите "кренвирши"
Чоко
на 14.04.2010 в 09:55:44 #7Никой българин не се учудва на такава простотия. Не са ни свикнали още нормалните хора.
krinkoff
на 14.04.2010 в 04:21:52 #6Срам граничащ с позор ! Типична псевдо-идеалистична картина на българското бюрократично-управленческо невежество, небрежие и безпардонност, в съвкупност с политическа импотентност, елементарна квалификационна ерудираност и отрицателна инертност... Не се чувствам Българин с тези обидни "начинания" на самозванци-родолюбци !!!
Юлиан-3
на 13.04.2010 в 22:22:31 #5юристите в БДЖ не са спечелили нито едно дело......защо ли...?.....
pointzero
на 13.04.2010 в 22:11:02 #4имам само един коментар - ЕБАСИ!!!!!!!!!!!
papurko
на 13.04.2010 в 22:10:40 #3Царя дава,пъдаря не дава.Такива ми ти работи в Булгаристан.