Публикуваме текстовете ви без редакция
Една от най-големите социални промени, донесени от демокрацията, е разпространението на образованието.
В прогресивните страни система за всеобщо, задължително и безплатно обучение направи от образованието право по рождение на всяко дете - за разлика от образованието в преддемократичната ера, когато то е монопол на привилигированото малцинство.
Тази нова образователна система става един от основните социални идеали на всяка държава, която се стреми към почетно положение в съвременната световна общност на нациите.
Когато всеобщото образование се въвежда за първи път, тогавашното либерално обществено мнение го приветства като триумф на справедливостта и просветата, от който се очаква да доведе нова ера на щастие и благосъстояние за цялото човечество.
Но тези очакваниея, сега се вижда, пренебрегват няколко пречки по този широк път към хилядолетието и в този случай - както става толкова често - непредвидените фактори се оказват най-важни.
Една пречка е неизбежното обедняване на резултатите от образованието, когато то става достъпно за "масите" за сметка на откъсването им от традиционната културна среда.
Добрите намерения на демокрацията нямат магическа сила. На масово произведената ни интелектуална храна липсват вкус и витамини.
Друга пречка е, че се търси сметката, щом те са достояние на всички. Под социален режим, при който образованието е ограничено само за тези, които или са наследили право за него, като социална привилегия, или са доказали правото си на него с изключителна надареност за прилежание и интелигентност, образованието е перла, която се купува на всяка цена.
Нито един от двата случая то не е средство към определена цел - инструмент на светски амбиции или на фриволно развлечение. Възможността да се извлече полза от образованието като развлечение за масите - и за печалба на предприемчивите личности, които го осигуряват - възниква едва след въвеждането на всеобщото първоначално образование и тази нова възможност въздига третата пречка, най-голямата от всички.
Едва хлябът на всеобщото образование е хвърлен във водата, когато стадо акули се вдига от дълбините и разкъсва хляба на децата под самите очи на образователите.
В историята на образованието в Англия датите говорят сами за себе си. Сградата на всеобщото образование е завършена в общи линии със закона на Форстър от 1870 г. А жълтият печат е изобретен двадесет години по-късно - т.е. тогава, когато първото поколение деца от националните училища са придобили достатъчна покупателна сила - по хрумване на безотговорен гений, предугадил, че трудът на образователния филантроп, даден с любов, може да даде царски печалби на вестникарски магнат.
Тези смущаващи реакции на въздействието на демокрацията върху образованието привличат вниманието на управниците на съвременните набедени тоталитарни национални държжави.
Ако вестникарските магнати могат да правят милиони, като дават празно развлечение на полуобразованите, сериозните държавници могат да извлекат - не пари вероятно, но власт от същия източник.
Съвременните диктатори детронират вестникарските магнати, а грубото и унизително лично развлечение заменят с груба и унизителна система за държавна пропаганда.
Сложният и находчив механизъм за масово заробване на полуобразовани умове, изобретен за лична печалба под британския и американския режим на икономическа свобода, просто се заемат от управниците на държави, които използват умствени похвати, подсилени от киното и радиото, за своите злокобни цели.
Така в страните, където е въведено демократично образование, хората са в опасност да попаднат под интелектуално тиранство, търсено или за лично облагодетелстване, или от обществена власт.
Ако душите на хората трябва да се спасят, единственият начин е да се издигне равнището на масовото образование до степен, когато получателите му ще придобият имунитет против поне особено грубите форми на експлоатация и пропаганда.
Едва ли е нужно да се казва, че това не е лека задача. За щастие има някои безкористни и ефективни образователни агенции, занимаващи се днес с това, както и лекторите в университетите на много страни.
DaWolf
на 27.08.2009 в 13:31:58 #18Разглеждайки 20-те коментара по долу мога само да кажа че масовото образование е безумно и безсмислено пилеене на пари. То просто създава полуграмотни хора със нереално самочувствие. Един от най-големите проблеми на съвременното демократично общество е че образова толкова много глупаци и им даде трибуна за да споделят слабоумните си коментари.
nono
на 26.08.2009 в 10:53:10 #17Крайбрежният Банев или Любимец 13 by newswriter on 25/08/2009 10:25 PM Едвин Сугарев http://www.svobodata.com/ Както изглежда, по време на четиригодишния си мандат тройната коалиция е направила всичко възможно, за да разпродаде България на дребно и за жълти стотинки – но пък на близки до властта бизнесмени и техните обръчи от фирми. Оказа се, Държавната агенция по горите, чийто директор бе първият член на бившето правителство, срещу когото е повдигнато обвинение в съда, съвсем не е единствения брокер с държавна земя. Друг такъв – и може би по-крупен – е Министерството на земеделието, което в течение на два мандата бе територия на далаверата, прикрита под политическия чадър на ДПС. Според новия министър Мирослав Найденов “през последните години Министерството на земеделието и храните (МЗХ) не се е грижило за проблемите на българските производители, а се е било превърнало в едно брокерско дружество с единствената цел кой какво може да извади от държавния поземлен фонд и да го продаде”. Същият изказа и съмнението, че “злоупотребите с държавните земи ще са по-големи от тези в горите”. Като драстичен пример за такава злоупотреба се посочват онези триста декара земи край “Русалка”, които областният управител на Добрич Ергинч Хаджиев извади от Държавния горски фонд и де факто подари на крайбрежния велможа Николай Банев. Става дума не за някакви затънтени горици във вътрешността, а за такава на първа линия до морето. Мирослав Найденов посочи тази скандална далавера още преди изборите, когато бе само експерт от ГЕРБ. Тогава Ергинч Хаджиев отговори, че неговият нотариален акт се базира на стар приватизационен договор, с който “Русалка“ е изкупила сгради и по чиято сила получават като прилежащ терен въпросната земя. Сега обаче се оказва, че земята е извадена без правно основание от държавния горски фонд, тъй като не фигурира в приватизационния договор за курорта. Щедър подарък, няма що. По-щедър от яхтата, която Николай Банев получи като подарък за сватбата си от своите кумове Весела и Димитър Барбукови. На същата тази сватба, на която пя не друг, а самият Джо Кокър, срещу скромен хонорар от един милион долара. И на която според медиите лично софийския кмет Бойко Борисов бил бракосъчетал Николай Банев с третата му съпруга Евгения Генчева, изпълнителен директор на фирмата му “Русалка Холидейс”, накичена с перли и дииаманти за 50 000 евро, в добрата компания на целия червен бизнес-елит, включително на фигури като Елена Йончева и Евгения Живкова. Впрочем такива щедри подаръци съвсем не са изненадващи, ако се има предвид бекграунда на родния крайморски олигарх. Той е близък приятел не с друг, а със самия Сергей Станишев, който през 2008 г. отдъхваше на яхтата на Банев (Не подарената за сватбата, а друга една, по-голяма.) Започнал е кариерата си като комсомолски деятел, пряко подчинен на секретаря на ЦК на ДКМС Красимир Премянов – с когото, ако някой си спомня, България граничеше на Изток в блажените Орионски времена. (Днес с не по-малко основание можем да кажем, че на изток страната ни граничи с Николай Банев – е, в партньорство и/или конкуренция с ТИМ, разбира се.) Минал е, както си му е ред, и през частния охранителен бизнес – като неговата фирма най-неочаквано поема охраната на обектите на БТК. Пак от Виденово време е и най-големия му удар – масовата приватизация, когато благодарение на добрата реклама неговият приватизационен фонд АКБ Форес изкупува десетки стратегически предприятия и апетитни обекти – като “Русалка” и цяла серия къмпинги по морето. Огромната част от тези предприятия вече са или разпродадени в разрез с приватизационните договори, или фалирали – като според медиите срещу него се водят цял куп дела за умишлени фалити, както и искове за узурпиране на частно имущество и неправомерното му използване. Впрочем аферата с тези триста декара край “Русалка” не е единствения скандал със земи по Чреноморието, в което името на Николай Банев се пресича с имена на министри на тройната коалиция – и по-специално на ДПС. В началото на август 2007 г., когато изтече срокът на заповедта, с която след многоседмични екологични протести бе спряно застрояването на Иракли, и трябваше да бъде подписана нова такава, тогавашния министър на околната среда Джевдет Чакъров реши да направи едно повече от симптоматично “изключение”. Той обяви след заседание на Министерски съвет, че строежите върху 750 дка в непосредствена близост до природния парк "Иракли" и върху 175 дка край с. Емона, както и на още стотина декара в местността, ще могат да продължат. Всъщност ставаше дума за земите, върху които строи тъй нареченото Сдружение “Иракли”, учредено от концесионера на плажа Иракли “Партнърс Комерс”, притежаван от собственика на АКБ Форест Николай Банев, “Голф хотели” АД – Сливен пак на Николай Банев,съпругата му Евгения Банева, управител на ваканционното селище “Русалка” и компанията “Суис пропъртис” с управляващ директор Стоян Захариев. Сдружението даде пресконференция, на която заплаши, че ще поискат от съда закриването на екоорганизации, заради чийто натиск се стигна до заповедта за едногодишна забрана на строителството. Горе-долу по това време късоврати горили подгониха къмпингуващите на Иракли, а жителите на околните села, част от които са пряко заинтересувани от строежите, бяха подсторвани да прочистят околностите от вредните за добруването им “палаткаджии”. Прочее подобна безогледност е напълно в стила на Банев: върху тези триста декара край “Русалка”, за които става дума при този най-пресен скандал, има цяло рибарско селище, с рибарски бунгала и съобъжения за изтегляне на лодки; рибарите обаче са предупредени да напуснат, тъй като заемали частна собственост. На кого е тази собственост вече не е ясно – тъй като се говори, че Банев се е изхитрил да продаде щедрия депесарски подарък веднага след получаването му – и нищо чудно при започналата от МЗГ проверка да се пръкне някой трети “добросъвестен” собственик, с който да се започнат безкрайни и о
badzharov
на 23.08.2009 в 00:35:39 #16Vе., имаме калкулирано промиване на мозъци, поколение след поколение, за да може да бъде създадено бленуваното от социалистите общество без минало и без бъдеще, над което те да властват. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Иемнно без минало, без бъде6те, непрекъснато безвремие. 6те видите, 4е съвсем скоро 6те променят системата. Нямат избор, сега взеха да се раждат бая деца и след 7 години ако няма нова световно конкурентна образователна система, съответната държава 6те губи. Така 6те ги промият, 4е наистина може да е последната револиуция. Целта е да се създадат два разли4ни вида, които постепенно се обособяват. Ако си нямате представа какви са те - дебелите, наднормени, знае6ти три заведения за бързо хранене средностатисти4ески полуидиот и техните няколко о6те по затънали деца VS грижливо сресаните, 4ак мазни, де4ица на кликата, които от малки са закърмени с най-добрата гастрономия и 6те натрупат знания колкото за цяло у4или6те от гореспоменатите. Накрая едните 6те управляват, за6тото само това могат, а другите 6те слу6кат за6тото и те друго не са правили и не могат. Новите национални образователни системи 6те направят голяма кра4ка към този модел. След десетина години, ве4е няма да е нужно да се пи6е с химикалка и тн. Отваряйте си о4ите на 4 за реформите в образователната система, за6тото тя наистина отглежда децата ни.
sojourner
на 22.08.2009 в 01:42:29 #15Да попитам автора: как така образованието едновременно е и задължение, и право? Иначе демокрация не съществува. При настоящата система на родителите им се дава "правото" да бъдат ЗАДЪЛЖЕНИ да "образоват" децата си според програмите съставени от управляващата клика и то в една разпадащата се училищна среда, далеч от възрастни хора. С други думи, на тях не им се позволява сами да възпитават и изграждат децата си като хора, а държавата се нагърбва с отговорността за това според както смята за добре. И така създава хора по свой образ и подобие, за своите си цели. Т.е., имаме калкулирано промиване на мозъци, поколение след поколение, за да може да бъде създадено бленуваното от социалистите общество без минало и без бъдеще, над което те да властват. Особено в Източна Европа мисленето на хората е закърмено с идеите на социализма, което е и видно от разсъжденията на автора. Ако човек търси свобода в рамките на една система на робство и лъжа, той не ще я намери.
badzharov
на 22.08.2009 в 00:28:32 #14Така в страните, където е въведено демократично образование, хората са в опасност да попаднат под интелектуално тиранство, търсено или за лично облагодетелстване, или от обществена власт. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Естествено статията е писана между две работи от скука. Едва ли някой сериозно си слага името под подобна статия. Този пасаж ми направи най-силно впе4атление. При все 4е престои голяма образователна реформа в по4ти вси4ки развити страни, 6те трябва да се озъртаме за нередности. Целта на образованието не е само да създаде идеалния прислужник, но и да пре4упи най-4ове6кото у децата вкарвайки ги в студена и безпо6тадна система, на която са длъжни да вярват. Който е "полу-образован" вярва, както аз и вие сигурно вярваме, в договори, документи, пари, цени ( с или без пазарене). Като цяло е на4ин от рано да ви пуснат в матрицата и до 18годи6на възраст да сте готови да оперирате в матрицата без гре6ки. Друг пример, подобен на дадения в текста е 68г. и движението покрай нея. Големият скок на раждаемостта в пердиоа 45та-55та, концентрира през 1968г много млади, енерги4ни и образовани хорица, които трябва да бъдат развле4ени. Не е тайна за никого, 4е националните образователни системи ' дори и в Европа) стават все по-зле за сметка на 4астните и все пове4е се вижда, 4е целта е да вкарат децата в релсите, създавайки поколение от инфантилни дебили, които 6те изпълняват каквото им се каже.
Miki
на 21.08.2009 в 23:31:21 #13Абе искал да напише нещо автора ама какво и той не знае! Стигна се до там, че коментарите са по-смислени от статията. А за какво образование говорим? Че то обществена тайна е, че от дълги години насам ВУЗовете получават официални запитвания, придружени с копия от дипломи, дали този или онзи наистина са завършили при тях. Над 50% от тези дипломи са фалшиви и никой не предприема нищо по въпроса на фалшификацията. Останалите обаче дипломи не са фалшиви. Тогава? Тогава са купени от съответния ВУЗ, или поне повечето изпити в нея са купени. Е.....? Тогава къде е българското образование и какво я чака България?
elian
на 21.08.2009 в 20:08:43 #12както се изрази една от тризначките мултиплицирана от образователната ни система„тозие професор некакъв,даже доцент може да е“
elian
на 21.08.2009 в 20:05:28 #11можеше да бъде написано и по-сложно личи си , че авторът е рожба на демокрацията
Balkandji Yovo
на 21.08.2009 в 15:01:17 #10freedom or death,прав си. Има ли алтернатива?Няма! Затова и образованието е възможно най-доброто,което човечеството прави само за себе си.........
freedom or death
на 21.08.2009 в 13:48:32 #9Загрижила се е демокрацията за нечие образование. Истината е че им трябват по-квалифицирани роби. Неграмотни хора не могат да изпълняват задачите, които се изискват от робите в днешни дни. Едно време беше достатъчно да биеш някого с камшика за да ти работи на плантациите, но днес формите на труд станаха много по-разнообразни. Образованието е едно нещо, а способността да мислиш критично е съвсем друго нещо и на това никой няма да те научи. Може да владееш пет чужди езика и да имаш две висши образования и пак да си останеш роб, инструмент в чужди ръце, треперещ за трохите които ти подхвърлят. Ще те изстискат докрай и ще те оставят година-две да мъждукаш преди да умреш. А някои си умират и по-рано, преди да са ги оставили на мира. Няма никакво образование в т.нар. демократични държави, има квалификация за прислужници. Човек се образова сам чрез начина по който реагира на събитията в живота си.
Bozo Kosmev
на 21.08.2009 в 13:00:34 #8Ок, дадох си зор и го прочетох това. И квоооооо? Честно казано едо тотално безцелно писание, което наистина може да бъде генерирано автоматично.
gadgeva
на 20.08.2009 в 22:03:08 #7focus
на 20.08.2009 в 16:43:58 #6Мургавей | 20.08.2009 14:12 "Една от най-големите социални промени, донесени от демокрацията, е разпространението на образованието." Якооооооооооо!!!!Да дойдат санитарите... ------------------------------------------------------------ И санитарите сигурно са вдигнали ръце от този...![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/grinning-smiley-021.gif?_=1446728989)
boris
на 20.08.2009 в 14:24:05 #5Туй някакво ученическо съчинение ли е?![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/confused.gif?_=1446728989)
muncho
на 20.08.2009 в 14:03:12 #4АХАХАХАХАХ Тва да не е скинарчето на тате, дето ни стами пред Европейския Парламент? Мале какъв нещастник :-)))
lalleen
на 20.08.2009 в 09:09:45 #3Докато измисля, какъв е този "жълт печат" - зор видях, даже за жълта книжка ми хрумна
.
За всеки "писател" - има си клишета, които за тази цел служат - да не се открива топлата вода всеки път. В българския няма "жълт печат", а ЖЪЛТА ПРЕСА.
Наистина въпреки интересната идея, това нещо мноооооого трудно се чете - очевино е че е замислено именно за тази част от населението, които са получили изключително образование поради привилягия по рождение или изклюителен талана или както точно беше в текста. ХАХА ![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_lol.gif?_=1446728989)
алекс
на 20.08.2009 в 04:14:59 #2Оф, тази глупост с генератор на текстове ли я избълва? Или си имал за задача да напишеш разказ с думичките демокрация (20 повторения), образование (15 повторения), акули, хляб и... безотговорен гений (!) ?? ??? Едва хлябът на всеобщото образование е хвърлен във водата, когато стадо акули се вдига от дълбините и разкъсва хляба на децата под самите очи на образователите.??? Нямах си и идея, че акулите са такива любители на хляб.. и кой хвърля този хляб и защо го хвърля във водата? А добре, че не са се втурнали "глутница" акули, че тогава кой знае какво щеше да бъде.. и това е най-смисленото изречение в цялото това словоблудство...
emilioner
на 20.08.2009 в 02:27:51 #1ето и коментара на един полуобразован продукт на фабриката за полезни идиоти.