И отново поглеждаме в Китай, където също тече ваксинационна кампания, както и у нас. Благодарим на Асен Велинов.
Преди повече от година, по време на първите месеци на строг корона-локдаун в Китай, станаха популярни лозунгите, с които властите напомняха на хората да си останат вкъщи.
Сред най-колоритните от тях бяха:
Ако се разхождате навън днес, догодина трева ще е покрила гроба ви!
Маска или командно дишане - решението е твое!
Изберете къде да лежите: вкъщи, в затвора, в болницата или в гроба!
Днес хапни дивеч - утре ще си в ада!
Как да покажете обич и уважение към родителите си? Заключете ги вкъщи!
Целта ни през 2020 - да останем живи!
Целта за оцеляване през 2020 г. бе в огромна степен постигната - сега на дневен ред е мащабна ваксинационна кампания. И лозунгите отново са разпънати. Можем да направим паралел с миналата година - властите, особено на местно ниво виждаха нуждата да напомнят, мотивират, дори сплашат населението да си остане вкъщи, защото идеята за локдаун бе чужда за всички.
Ваксинационната кампания пък тръгна с бавни темпове - поради това, че в страната от месеци почти няма нови случаи, няма и усещане за заплаха от заразяване. Всички (ограничен брой) пристигащи все така подлежат на карантина и изходящите международни пътувания са рядкост, така че на хората липсваше мотивация да се ваксинират, откакто това поетапно стана възможно преди няколко седмици - "отварянето" на Китай обаче, ще стане възможно само след като се постигне групов имунитет, така че да бъде занижен рискът, свързан с международни пътувания. Няколко разнотипни инициативи бяха предприети в последния месец, за да това се промени.
По примера на други държави, държавни институции и компании започнаха да предлагат финансови или продуктови стимули - от ваучери за пазаруване, намаления, безплатни билети за паркове и представления, до яйца. Тези инициативи са местни, на централно ниво реториката е, че ваксинацията е препоръчителна и желателна. Вместо стимули, други избраха по-директен начин - обръщайки практиката, че тези, които желаят да се ваксинират, трябва проактивно да го заявят, с такава, че нежелаещите да се ваксинират трябва да предоставят уважителна причина затова - като противопоказания, алергии или бременност. Някои компании, локации и учебни заведения дори стигнаха твърде далеч в желанието си да мотивират - предупреждавайки, че достъпът до някои обществени услуги може да бъде ограничен, че на неваксинирани студенти няма да бъде разрешено да се дипломират, че неваксинирани служители ще бъдат санкционирани или дори уволнени. Централните власти разкритикуваха такъв тип екстремни подходи, подчертавайки, че ваксинациите са доброволни.
Стреляме срещу вируса!
В този контекст на позитивни стимули и потенциалните пропуски се случи още една кампания с лозунги и плакати за стимулиране на ваксинационния процес. Този път тя е по-позитивна от миналогодишната и изглежда започна от шеговит банер в Шънджън, съдържащ непреводима игра на думи, комбиниращ факта, че китайската дума за ваксина се римува със звука издаван от котките (съответно yimiao и miao) и популярна детска песничка на име "Да се научим да мяукаме - мяу, мяу, мяу". Комбинацията се оказа "неустоима" - комбинацията от рима, шеговитост и детински ентусиазъм в призива за ваксинация в лозунга доведе до широко медийно отразяване и много споделяния и дискусии в социалните мрежи. Той бе описан като вайръл сензация, зарибяващ, промиващ мозъка, абсурден, но ефективен в простотата си. Смислово издържан превод е невъзможен, но си представете нещо подобно на "Сине, сине, постави си ваксина" или "Хайде двамина да си поставим ваксина" - няма претенция за стил и дълбочина и закачено на червен фон на обществено място би накарало минувачите да се обърнат.
Източник: Асен Велинов
Какъв хубав ден! Ваксинирайте се
Последваха и много други, из цял Китай, но за момента няма претенденти, които да засенчат популярността на котешкия лозунг.
Някои от тях, прозаични:
Приоритетът за 2021: Ваксинация
Ваксините са здраве. Защитете себе си и другите, ваксинирайте се.
Ваксините са най-ефективния начин за борба с коронавируса.
Не чакайте, ваксинирайте се.
Ваксините са безопасни
Ваксинацията е най-добрия начин за справяне с пандемията
Има и патриотични:
Да изградим Велика Китайска Страна на Имунитета
Вярвайте на държавата, вярвайте на партията, ваксинирайте се, за да бъдете силни
56 диалекта (на китайския език), едно изречение: ваксинирайте се скоро!
Ако всички се ваксинираме, вируса няма къде да ходи
Трети са с обществена насоченост:
Подай ръка, за да изградим обществен имунитет!
Заради възрастните и децата, ваксинирайте се!
Сред хилядите начини да справим с пандемията, ваксинацията е Номер 1.
Четвърти окуражават и надъхват:
Ваксинирах се, затова се усмихвам!
Ваксинирах се заради теб!
Ваксинирайте се, за да се насладите на красивия априлски ден
Ваксинирайте се, за да се насладите на пролетното слънце без риск
Гордея се, че се ваксинирах и че пандемията вече преминава
Не ваксинираните ще съжаляват
С ваксината стреляме срещу вируса!
Опасно е да се ваксинираш? Опасно е да не се ваксинираш!
Няколко думи за този тип лозунги - те са имали важна роля в китайската история и са били повсеместни почти до края на 70-те година на миналия век. В китайския си вариант най-успешните от тях използват тоналността на езика и особеностите на писмеността, за да предадат остроумни и запомнящи се послания. Голяма част обаче са буквални, банални и тромави, а в превод съвкупността от смисъл и изказ често напълно се губи. Миналогодишните карантинни лозунги и послания имаха по-агресивен тон, вероятно защото те напомняха за задължителни мерки, а тази година те са по-умерени и положителни - все пак кампанията за ваксинации е доброволна, а една от причините за бавния й старт е успешното справяне с епидемията в страната и липсата на непосредствена заплаха от заразяване.
Източник: Асен Велинов
Общественият отзвук и този път е многопосочен. Явно на местно ниво този вид "пропаганда" привлича желан тип внимание и напомня какво поведение е желателно. От друга страна, централните държавни медии предупреждават срещу тривиализирането на ваксинационната кампания и значението й за общественото здраве, чрез предлагане на продукти, натиск или нескопосани лозунги.
Дори тези, които в социалните мрежи с насмешка обсъждат лозунгите обаче, признават "гениалността" на този традиционен формат - повечето банери са подходящи на местата където са закачени (по-малки населени места, понякога с по-ниско образовано население), и макар извадени от контекста на мястото, те да са смешни, все пак продължат да изпълняват желана роля - дават начало и поддържат разговор, чийто аспект е ваксинационната кампания, която пък е държавен приоритет. Шънджънският котешки лозунг е интересен и по тази причина - Шънджън е от водещите икономически центрове, така че начина, по-който комбинира няколко вайръл елемента, е маркетингово впечатляващ и вероятно неслучайно избран.
Източник: Асен Велинов
Версия на котешкия лозунг в болница
Към 21 април ваксинираните в Китай са вече над 200 милиона. Обявена цел е около 40% от населението (560 млн.) да бъде ваксинирано до края на юни, а стаден имунитет да бъде постигнат до края на годината. На Китай предстои да е домакин на Зимните олимпийски игри в началото на 2022 г.
След сравнително бавния старт, ваксинационната кампания напредва значително в последните седмици - дали това е резултат от лозунги, стимули или натиск е трудно да се каже.
Тези дни Китай даде нова заявка за предстоящо отваряне - доскоро визи за страната можеха да бъдат издавани на чужди граждани извън Китай само ако те са ваксинирани с одобрена китайска ваксина, но това скоро ще бъде възможно и за ваксинираните с Pfizer, Moderna и J&J.