И когато го поведоха, хванаха някого си Симона Киринеец, който се връщаше от нива, и сложиха на него кръста, за да го носи подир Исуса. И след него вървяха голяма навалица от людете и от жени, които плачеха и жалеха за него. А Исус се обърна към тях и рече – Дъщери Ерусалимски, недейте плака за мене, но плачете за себе си и за чадата си, защото ето, идат дни когато ще рекат, Блажени неплодните и утробите, които не са раждали, и съсците, които не са кърмили.

Тогава ще почнат да казват на планините, Паднете върху нас, и на хълмовете, Покрийте ни. Защото ако правят това със суровото дърво, какво ще стане със сухото?…..

И когато стигнаха на мястото наречено Лобно, там разпнаха него и злодейците, единият отдясно на нему, а другият отляво. А Исус каза: Отче, прости им, защото не знаят що правят….

И людете стоеха та гледаха……

А беше вече около шестия час, и тъмнина покриваше цялата земя….

И Исус извика с силен глас и рече: Отче, в твоите ръце предавам духа си. И като рече това издъхна.

По този начин в Евангелието си Лука разказва една от най-великите истории на човечеството. Мистерия, сложила началото на ново мислене.

Разпети Петък събира в себе няколко основни символа, върху които християнството гради основите си – Пътят (нагоре към Голгота), Разпването и Кръстът – побит там, в центъра на света, над черепа на Адам, върху който капе Исусовата кръв, кръщавайки бащата на човечеството, като изкупва греховете му.

Световните митологии свързват кръста преди всичко с Дървото на живота. Истинското дърво на кръста възкресява мъртвите, според древните предания. Това негово свойство се дължи на факта, че Кръстът бил направен от Дървото на живота, което било посадено в Рая.

Значителен брой легенди свързват дървото на Кръста с пътуването на Сет, син на Адам, в Рая. Това се случва, когато на 932 години Адам заболява тежко. Тогава той праща Сет да поиска от архангела, който пази Райските врата, елеят на състраданието. Когато извървял пътя и стигнал където трябва, Сет получил нареждане от архангела да погледне три пъти в Рая.

Първият път Сет вижда вода, от която водят началото си четири реки и над нея едно изсъхнало дърво. Вторият път видял змия, увила се около ствола на дървото. При третото поглеждане Сет съзрял как дървото се издига до небето – като на върха си имало едно новородено дете, а корените му стигали чак до Ада.

Ангелът обяснил, че това възвестява идването на Изкупител. След това му дал три семена от съдбовното дърво, чийто плодове били вкусили родителите му Адам и Ева. Той трябвало да сложи тези семена върху езика на Адам, който щял да умре след три дни. След смъртта му от тези семена, поставени върху езика му, в Хевронската равнина поникнали три дървета. Те остават там хиляди години до деня, в който Давид получава божата заповед да ги отнесе в Йерусалим, където те се сливат в едно единствено дърво, от което е направен кръста, върху който е разпнат Исус.

И по този начин кръгът се затваря – раждане, изкупление, смърт, възкресение.