Медийният интерес към пилота на Уилямс Хуан Пабло Монтоя се възроди след поредните слухове, че колумбиецът ще замести четирикратния световен шампион Михаел Шумахер във Ферари. За 20 старта във Формула 1 Монтоя има 1 победа и четири първи места в квалификации. Договорът му с Уилямс изтича в края на сезона и все още не е ясно дали Хуан Пабло ще остане при сър Франк или ще бъде заместен от прогресиращия в Рено Дженсън Бътън. Монтоя е един от най-талантливите пилоти във Формула 1.
Преди да стартира в световния шампионат, той е печелил титлите в КАРТ-сериите и Формула 3000. От началото на сезона Хуан Пабло има две втори и едно пето място, както и два инцидента с Михаел Шумахер. В Малайзия колумбиецът затвори в първия завой световния шампион, а в Бразилия го удари отзад, след което загуби предния си спойлер и шанса за победа на “Интерлагос”. Преди Гран при на Сан Марино Монтоя се съгласи да разкаже нещо повече за себе си, идола си Аертън Сена, Михаел Шумахер, Ферари, отношенията между пилотите във Формула 1 и суеверията си.
Не съм алергичен към Ферари
Докато се състезавах в САЩ, имах два автомобила Ферари - 355 и 360 Модена. Много бях доволен и от двете коли, но за мен 355 е мечтаната кола за всеки.
Дали ще отида в скудерията?
Никога не съм смятал, че на всяка цена трябва да съм пилот на Ферари във Формула 1. Една от мечтите ми бе да се състезавам за Уилямс. Не казвам, че във Ферари е лошо, но всичко е въпрос на преговори и договорки. Във Формула 1 всичко е възможно. Сигурно е, че не мога да отида в отбор, където от самото начало ще се знае, че ще съм №2 и няма да имам шанс да съм лидер.
Приятели сред пилотите
Разбирам се отлично с Баричело и често си говорихме с Мика Хакинен, това е всичко. Съперничеството във Ф1 е жестоко и срещите на пилотите преди всеки старт са изпълнени с взаимни обвинения. Всеки обвинява другите в блокиране на пистата, особено след квалификациите, когато всички се оплакват от провалени бързи обиколки. Понякога тези спорове са много интересни, направо вълнуващи.
Уважение към Сена...
Едни от ранните ми спомени за Формула 1 са свързани с това как гледам по телевизията състезания на Аертън Сена. Става въпрос за края на 80-те, когато той отиде в Макларън. Обожавах да гледам как той се справяше с Ален Прост на пистата.
...но не и към Михаел Шумахер
Айртон беше различен от всички други пилоти. Може би сега някои деца възприемат по същия начин Михаел, както ние боготворяхме Сена. Но аз не го възприемам така. Уважавам много Сена, той беше моят герой. Михаел е различен. Той е най-добрият, но не е непобедим.
Гордостта да си колумбиец
Родината ми означава много за мен. Колумбия е прекрасна държава и се наслаждавам на всеки миг, прекаран там. Чувствам се горд от това, което правя, и така помагам за имиджа на Колумбия. Страшно много мои сънародници гледат Формула 1 само защото аз участвам, това е невероятно. Много от тях стават в 2 часа посред нощ, за да следят на живо европейските състезания. Сега прекарвам много малко време в Богота, но когато стана на 50 години, ще се върна да живея там. Поддържам връзка с много мои приятели в Колумбия.
Важно е едно нещо...
Дойдох във Формула 1, за да осъществя амбициите си. И това не означава “да се справя добре”, това са пълни глупости. Става въпрос да печелиш състезания и титли, до това опира всичко. Това е целта ми.
Овалните писти го плашат
Наистина там е много страшно. Като карах за първи път на овал, направо онемях. Когато взимаш завой на овална писта, чувството е неповторимо, сякаш ще отлетиш от трасето, а колата буквално скърца и се тресе от напрежението. Трябва да си много внимателен, тъй като в тези завои не можеш с волана да коригираш траекторията на колата. Ако контрираш, излиташ на секундата. Алекс Занарди ми издаде една тайна - най-важното е да знаеш къде са десните ти гуми, те водят колата.
Спокоен южноамериканец?
Може би съм такъв. Дори не се плаша истински от скоростта. С нея се свиква. Дори когато усетя, че изпускам колата в някой завой, пулсът ми не се ускорява. Едва когато болидът стане неуправляем, нещата се променят, тогава знам, че ще се ударя някъде, и чувството е повече от неприятно. Притеснявам се едва когато “случката” стане факт.
Съвети за млади пилоти
Ако се чувствате странно, когато препускате с над 300 км/ч по пистата, значи сте си сбъркали професията.
От коя страна се качва Хуан Пабло в колата
Не съм особено суеверен, но винаги прекрачвам в кокпита от дясната страна. Няма значение от коя страна излизам от болида, но винаги влизам отдясно. Дължа това на механика си от 1994 г. Стив Левенсън и оттогава винаги спазвам това правило.
Монтоя “суперзвезда”?
Това трябва да се изясни веднъж завинаги, не ми пука за блясъка и славата. Това впечатлява другите, и те обикновено са извън света на Формула 1. Тук съм, за да се състезавам и да печеля състезания.
Най-лошият момент за 2002 г.
Не искам да коментирам това, което се случи в Бразилия. Но в Малайзия наказанието ме посече. Преди да ми го кажат по радиото, карах като луд и изпреварвах наред и беше страхотно. Спомням си едно нещо - като влизах за наказанието, минавах покрай боксовете на отделните пилоти и си повтарях: “Господи, този вече го изпреварих, и този, и този и т. н.” А след това ми предстоеше да повторя всичко, за да мога да взема точки. Щуро, нали?