Екологичните такси за моторните превозни средства,които ще се заплащат след влизането на България в ЕС бяха обсъдени днес на работна среща между експерти на Министерството на околната среда и водите и представители на Съюза на вносителите на автомобили в България и Асоциацията на вносителите на автомобили, съобщават от Speed-Press.

Въпреки, че не бе даден конкретен отговор за какво са били използвани събираните досега екотакси,зам. министърът на МОСВ Чавдар Георгиев съобщи че ще са необходими около 100 милиона лева за пречистване на въздуха през следващите пет години.

Той уточни, че на основата на тази сума са определени размерите на екотаксите за вносни автомобили, от 1 януари 2007 г.Те ще варират от 100 лева за автомобилите отговарящи на стандарта Евро4 и бъдещия Евро5 и 250 лева за най-старите коли произведени до 1992 година. Обсъждат се и облекчения за автомобилите с газови уредби.

Представителите на организациите на вносителите на автомобили предложиха да се увеличи разликата в размера на екотаксата за най-новите и най-старите автомобили и за най-старите да е драстично по-висока с цел да се стимулира вносът на нови коли.

От Съюза на вносителите на автомобили в България и Асоциацията на вносителите на автомобили предложиха още изискванията за минаване на технически преглед да станат по-строги и колите, които не отговарят на изискванията, да бъдат спирани от движение.

По този начин ще се постигнат резултати за очистването на въздуха и ние ще поставим въпроса за засилването на контрола при техническите прегледи пред МВР, каза заместник-министърът на околната среда и водите Чавдар Георгиев.

Чавдар Георгиев посочи още, че този механизъм на плащане на екотакси е междинен, до въвеждане в националното законодателство на подготвяната в момента директива, която ще въведе единна система за облагане на автомобилите с такси.

Запазва се продуктовата такса, средствата от която се използват за рециклиране и оползотворяване на отпадъци от излезли от употреба моторни превозни средства.