Германското правителство трябва да обмисли края на субсидиите, които окуражават европейците да избират дизелови автомобили, смята главният изпълнителен директор на Volkswagen. "Трябва да се запитаме за логиката и целта на субсидиите за дизела", каза Матиас Мюлер пред германския вестник Handelsblatt. "Тези средства могат да бъдат инвестирани по-разумно и да насърчават технологии, които са по-благоприятни за природата".
Мюлер е първият германски автомобилен директор, който първи публично представя идеята, че правителството трябва да спре субсидиите за дизеловото гориво - стъпка, която ще забърза смъртта на горивото.
Въпреки че са внимателно обмислени и формулирани, коментарите му представят огромна промяна в нагласата. За германските производителите дизелът бе едва ли не свещен доскоро. Но продажбите на автомобили с такива двигатели тръгна надолу, след като именно Volkswagen през 2015 г. призна, че е лъгала за нивата на вредни емисии - скандал, който привлече вниманието към опасността за здравето от дизела.
До миналата година над половината от всички автомобили, продадени в Европа, бяха дизелови - рекламирани не само като по-икономични, но и като екологични.
Сривът на пазара бе забързан през тази година, след като градове като Лондон, притеснени от замърсяването от азотни оксиди, започнаха да предприемат стъпки за забраняването на дизелови автомобили в центъра.Мярката се подкрепя от Мюлер, който обаче подчерта, че тя трябва да важи само за старите автомобили.Край на субсидиите за дизела ще бъде удар по BMW и Daimler, на които ще е по-трудно да продават големи, луксозни автомобили без ползите от икономичното дизелово гориво. Наскоро Volkswagen започна да преправя един от германските си заводи, за да започне да произвежда електрически автомобили в него.
Германия и голяма част от останалите страни в Европа (включително България) определят по-нисък акциз за дизела спрямо бензина. Субсидиите бяха базирани на теорията, че дизеловите автомобили горят по-малко гориво и следователно допринасят по-малко за глобалното затопляне.
Ако дизелът бъде облаган по същия начин, както бензина, германското правителство би събрало нови осем милиарда евро приходи.